تنها راه چاره برای حل مشکلات کرج «الکترونیکی» شدن است

عضو شورای شهر و رئیس شورای شهرستان کرج با عرض تسلیت به مناسبت قرار گرفتن در ایام ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام تاریخی 15 خرداد، بر انتقال دستاوردهای انقلاب اسلامی به نسل های جدید تاکید کرد و اظهار داشت: تنها راه چاره برای حل مشکلات کرج «الکترونیکی» شدن است.

میر ابراهیم صدیق در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار ما، از رسانه به عنوان گوش و چشم جامعه یاد کرد و با بیان اینکه مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی روشنایی بخش و هدایتگر زندگی بشریت به سمت تعالی و ارتقای مادی و معنوی هستند، اظهار داشت: قسم خداوند عالم به قلم و آنچه می نویسد، بیانگر رسالت الهی خبرنگاران، این صاحبان فکر و اندیشه است و آنان در سنگر «رسانه» مرکب وجودشان را برای مصون ماندن نظام اسلامی از آفت ها و آسیب ها بکار می گیرند و باید اذعان داشت؛ جامعه بدون رسانه محکوم به شکست و عقب ماندگی است.
 
عضو شورای شهر کرج در بخش آغازین سخنانش با اشاره به افزایش لحظه ای جمعیت در این کلانشهر اظهار داشت: بالاترین نرخ رشد جمعیت در کشور بعد از پایتخت متعلق به شهرستان کرج است و طی نیم قرن اخیر تعداد ساکنین شهر به بیش از هفتاد برابر افزایش یافته است. نزدیکی به تهران، وجود فرصت های کاری، مسکن ارزان، آب و هوای معتدل و چندین فاکتور دیگر بر جاذبه های کرج برای مهاجرپذیری بالا افزوده و اکنون علاوه بر اینکه شهرمان به خوابگاه کارگران و کارمندان تهرانی تبدیل شده، ارتقای آن به مرکز استان و استقرار استانداری، ادارات کل، احداث برج های مسکونی و تجاری و... نیز برای افزایش تراکم جمعیتی بویژه در محدوده مرکزی شهر مزید بر علت شده اند.
 
وی با تاکید بر اینکه در شهرهای پیشرفته جهان قبل از اسکان جمعیت، زیر ساخت ها و سرانه های عمرانی، خدماتی، بهداشت و درمان، آموزشی، فرهنگی و ورزشی و... بر اساس تعداد نفرات قابل اسکان در شهر تامین و تمامی ساخت و سازها بر مبنای وحدت نما، رعایت خط آسمان، لحاظ استانداردهای ایمنی و اصول شهرسازی و معماری صورت می گیرد، خاطر نشان کرد: در چنین شهرهایی تمامی لوله کشی ها اعم از شبکه آبرسانی، گازرسانی، فاضلاب شهری، مخابرات و... از تونل تاسیسات عبور می کنند و عملا چیزی به نام حفاری شهری وجود ندارد. همچنین فضاهای شهری به مسکونی، تجاری و اداری، خدماتی، تولیدی و صنعتی و کشاورزی و باغات تقسیم بندی شده اند و مشکلی به نام تداخل حرایم قانونی با یکدیگر وجود ندارد. مجموعا زندگی شهرنشینی به معنای واقعی کلمه در آنها جاری است و از آنجا که اسناد جامع ترافیکی، عمرانی و خدماتی و طرح های جامع و تفصیلی پیش از اسکان ساکنین تدوین، تصویب و اجرایی شده است؛ مدیریت شهری در بدو استقرار در نقطه ای قرار دارد که برخی شهرهای ایران با قدمت چند هزار ساله هنوز بدان نرسیده اند و به دلیل فقدان یک نگرش جامع و برنامه ریزی شده در مبحث «شهرسازی»، حتی برخی کلانشهرهای کشور در یک بررسی دقیق میدانی – علمی از دریافت عنوان «شهر» باز می مانند.
 
صدیق در نقطه مقابل روند شهرسازی در غرب، به تشریح چگونگی ارتقای کرج به یکی از هشت کلانشهر کشور پرداخت و افزود: کرج در دهه های سی و چهلشمسی، دهستانی خوش و آب هوا با برخورداری از باغات خرم و جاذبه های بکر طبیعی بود که با سی و پنج هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از تفرجگاه های ییلاقی به شمار می رفت و حتی بازار گردشگری شهرهای ساحلی در سایه رونق توریستی اش کساد مانده بود. این روال ادامه داشت تا اینکه تهران به یکه تاز پیشرفت اقتصادی در کشور بدل شد و جوانان را از گوشه گوشه کشور به امید داشتن شغل و آینده بهتر به سمت خود خواند؛ این آغاز عصر یخبندان اقتصادی در روستاها بود و ظرف چند سال شاهد تخلیه هزاران روستا و آبادی و هجوم جمعیت به سمت پایتخت بودیم. چیزی نگذشت که خورشید «باغشهر بودن» کرج رو به افول گذشت و برای همسایگی با تهران تاوان بسیار سنگینی پرداخت کرد. کرج در یک بازه زمانی کوتاه تبدیل به شهر هفتاد و دو ملت شد و تا پایان هر سال جمعیتش تا دو برابر رشد داشت. آری، درختان و باغات و فضای سبز در مقطعی از زمان ایستاده ایستاده مرگ را تجربه کردند و از آنجا که کرج برای این میزان مهاجر «کارت دعوت» ارسال نکرده بود،«سرطان جمعیت» همچون غده ای بدخیم در کالبد شهر خانه کرد.
 
بالاترین نرخ رشد جمعیت در کشور بعد از پایتخت متعلق به شهرستان کرج است و طی نیم قرن اخیر تعداد ساکنین شهر به بیش از هفتاد برابر افزایش یافته است. نزدیکی به تهران، وجود فرصت های کاری، مسکن ارزان، آب و هوای معتدل و چندین فاکتور دیگر بر جاذبه های کرج برای مهاجرپذیری بالا افزوده و اکنون علاوه بر اینکه شهرمان به خوابگاه کارگران و کارمندان تهرانی تبدیل شده، ارتقای آن به مرکز استان و استقرار استانداری، ادارات کل، احداث برج های مسکونی و تجاری و... نیز برای افزایش تراکم جمعیتی بویژه در محدوده مرکزی شهر مزید بر علت شده اند...

عضو پارلمان شهری کرج ادامه داد: ایجاد نزدیک به دو هزار هکتار بافت فرسوده، تشکیل سکونتگاه های غیر رسمی، رشد ساخت و سازهای غیر مجاز، بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی، عدم تناسب بین جمعیت و سرانه های موجود، کمبود زمین خالی برای احداث فضاهای مورد نیاز شهری، عدم گنجایش معابر برای پذیرش حجم سنگین ترددها، کمبود نقدینگی در برابر حجم انبوه نیازها و... از آسیب های ناشی از توسعه نامتوازن کرج طی دهه های اخیر است. جمعیت کرج به تنهایی با جمعیت بسیاری از استانهای کشور برابری می کند اما اداره اش عمدتا متکی به درآمدهای شهرداری می باشد حال آنکه ضرورت دارد اجرای برخی پروژه های کلان همچون: قطار شهری، احداث تقاطع های غیرهمسطح، ساخت بیمارستانها، اجرای طرح های گردشگری و... از محل درآمدهای نفتی و بودجه های ملی دنبال شود.
 
به گفته دکتر صدیق، در حالی که در واکاوی علل عقب ماندگی کلانشهر کرج از چرخه توسعه شهری عموما روی وظایف مرتبط با شهرداریها دست گذاشته می شود اما اینکه چرا به بحران طلاق (با نرخ سالانه نزدیک به 40 درصد)، بحران اشتغال (قرار داشتن در صدر جدول بیکاری در سطح کشور)، بحران آب، بحران فرهنگی و... پرداخته نمی شود، محل سوال است و باید گفت؛ مدیریت شهری جلوتر از دولت در مقام محرومیت زدایی برآمده و طی سالیان اخیر چهره این کلانشهر را دستخوش تغییر کرده است.
 
وی در ادامه به طرح دیدگاهش درباره راههای تعالی کلانشهر کرج پرداخت؛ صدیق در ابتدا بر توسعه زیر ساخت های «شهر الکترونیک» تاکید کرد و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته بیش از یکصد وظیفه شهرداریها در فضای مجازی قابل ارایه است و کاهش 40 درصدی مراجعات حضوری و صرفه جویی 35 درصدی در هزینه های جاری را به دنبال دارد. تحقق این مهم امکان تعدیل نیرو تا سقف 30 درصد را ممکن می سازد و شهرداریها می توانند فضای فیزیکی ساختمان را به سه چهارم کنونی کاهش دهند. هوشمندسازی خدمات امکان تخلف اداری در آن حوزه را به دو سه درصد می رساند و در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد. شهر الکترونیک موجب ارتقای سطح بهداشت روانی شهروندان می شود و میزان اعتماد آنان نسبت به مدیریت شهری را افزایش می دهد. مهمتر از همه تمامی بسترهای شهر الکترونیک مهیاست و با بومی سازی نرم افزارهای موجود و پیاده سازی آنها می توان گام به گام ارایه برخی خدمات را به فضای مجازی منتقل ساخت. 
 
منتخب مردم کرج در شورای چهارم این کلانشهر اهمیت «آموزش های شهروندی» و «فرهنگسازی» را یادآور شد و بیان کرد: آموزش های شهروندی حس مسئولیت پذیری اجتماعی را در وجود افراد نهادینه می کند و با برنامه ریزی و آموزش مستمر، «ساکنین» کرج را به «شهروندانی» با دغدغه ساختن شهری زیبا، ایمن، سالم و الکترونیک مبدل می سازد و به سمتی حرکت می کنیم که الگوی زندگی شهرنشینی مختص کلانشهر کرج ترسیم شود. در صورت مشارکت عمیق شهروندان در اداره شهر و پرداخت به موقع عوارض شهری و احترام به هنجارهای اجتماعی و الزامات قانونی هزینه های مدیریت شهری کاهش می یابد و افق های روشنی پیش روی مان قرار می گیرد.
 
به گفته وی، عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری یکی از چالش های پیش روی کلانشهر کرج است؛ چرا که اداره شهر به شدت تحت تاثیر موازی کاریها و اعمال سلایق گوناگون قرار دارد و بسیاری از تصمیم گیریهای مهم به دلیل نبود مرجعی مشخص برای ایجاد وحدت رویه میان ادارات روی زمین مانده است. 
 
صدیق از مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به عنوان روح اصلی دغدغه های شورای چهارم یاد کرد و گفت: مدیریت شهری برای اجرای اولویت های عمرانی خود نیازمند بیش از ده هزار میلیارد تومان اعتبار است که این رقم سنگین تنها از طریق مشارکت بخش خصوصی قابل تامین است و با توجه به بودجه های محدود شهرداری و وجود محدودیت زمانی برای تامین نیازهای شهر و شهروندان، به جرات می توان گفت در صورت نبود اراده لازم برای جذب سرمایه گذار و هدایت سرمایه های سرگردان جامعه به سمت توسعه زیر ساختها شهرمان را رکود سنگینی را متحمل می شود و تا سالیان سال قادر به انجام آنچه وعده اش را مطرح کرده، نخواهد بود.
 
وی از برداشتن گام های مثبت برای تشکیل کمیسیون تثبیت با قابلیت چند هزار میلیارد تومان درآمدزایی برای شهرمان گفت: کمیسیون تثبیت روند رسیدگی به آرای اجرا نشده کمیسیون ماده صد را بر عهده دارد و با توجه به مطرح بودن چند هزار پرونده در این حوزه، می توان به درآمدزایی بسیار بالا از محل تعیین تکلیف پرونده ها و پرداخت مطالبات قانونی شهرداری امیدوار بود.
 
رئیس شورای شهرستان کرج همچنین خواستار تامین اعتبار پروژه های کلان شهری از ردیف اعتبارات ملی شد و خاطر نشان کرد: دولت در قدم نخست تزریق مالی به پروژه قطار شهری را در دستور کار قرار دهد و با توجه به مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا مانع از بحرانی تر شدن وضعیت شود. چرا که امروز ترافیک کلانشهر به مرز بحران رسیده و شهر از لحاظ رفت و آمد وسایط نقلیه قفل شده است.
 
صدیق گفت؛ وزارتخانه های کشور و نفت توافقی را برای امضاء روی میز دارند که بخشی از درآمدهای نفتی کشور را صرف حمایت از شهرداریهای کلانشهرهای کشور می نماید و امیدوارم این مهم در زمان شورای چهارم به ثمر بنشیند.
 
وی از مدیران شهرداری کرج با تهیه طرح های توجیهی و ارسال به بانک مرکزی مجوزهای لازم برای فروش اوراق مشارکت تکمیل پروژه های عمرانی را در دستور کار قرار دهند.
 
به گفته وی، دریافت تسهیلات بانکی در شرایطی که وضعیت درآمدهای شهرداری در شرایط مناسبی نباشد، نیز مفید فایده است.