عسگر نصیری

واقعیت این است اجرای پروژه های بزرگی مثل بزرگراه شمالی که از بعد استانی فراتر رفته و رنگ و بوی ملی دارند، وظیفه شهرداری نیست و برای بهره برداری از آنها دولت باید کمر همت ببندد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و کار به جایی رسیده که تا کنون حتی یک ریال از اعتبارات دولتی به این پروژه اختصاص داده نشده است.

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، المیرا دادمهر/ طی چند سال  گذشته شاهد ازدیاد بی رویه خودروها به واسطه توسعه شهر و افزایش جمعیت بومی و مهاجر کرج بوده ایم.

بدون شک این افزایش تبعات منفی زیادی به دنبال دارد که آلودگی هوا ، ترافیک و مشکلات زیست محیطی بخشی از آنها به شمار می آید.تصور کنید اگر در روزهای تعطیل تنها دو درصد از خودروهای شهر به سمت اتوبان کرج- قزوین حرکت کنند، چه ترافیک اعصاب خورد کنی در ورودی این مسیر ایجاد می شود.

جالب قضیه اینجاست که این اتوبان تنها گذرگاه البرزی ها نیست و خودروهای زیادی برای رسیدن به مقصد ناچار به تردد از این مسیر هستند. تبدیل اتوبان کرج – قزوین به گلوگاه ترددی 17 استان کشور باعث شده، مرکز کنترل ترافیک استان در ایام تعطیل، روزهای آخر هفته و حتی ساعاتی از صبح و عصر روزهای عادی هفته هم از وجود ترافیک و کندی تردد خودروها در این مسیر گزارش کند.

این وضعیت باعث شد که مسئولان استان به فکر راهی برای حل این معضل و خلاص کردن رانندگان از شر ترافیک ورودی این اتوبان بیفتند. این طور شد که  تابستان دو سال پیش کلنگ بزرگراه شمالی کرج زده شد.

در زمان آغاز این پروژه مسئولان زیادی بر اهمیت بهره برداری از آن به عنوان مکمل پروژه ادامه اتوبان همت تاکید کرده و وعده هایی دادند که تحقق آنها باعث تسریع در روند تکمیل آن می شد.

از زمان این وعده‌ها ماه‌ها گذشته و حالا شهرداری به عنوان مجری پروژه  بزرگراه شمالی برای بهره برداری از آن با مشکلات زیادی چون وجود معارضین و محدودیت اعتباری مواجه شده است.

واقعیت این است اجرای چنین پروژه های بزرگی که از بعد استانی فراتر رفته و رنگ و بوی ملی دارند وظیفه شهرداری نیست و برای بهره برداری از آنها دولت باید کمر همت ببندد ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و کار به جایی رسیده که تا کنون حتی یک ریال از اعتبارات دولتی به این پروژه اختصاص داده نشده است.

مدیریت شهری کرج علی رغم موانع و مشکلات موجود با تمام توان برای تکمیل هر چه سریع تر این پروژه تلاش می کند ولی ایکاش مسئولان استانی و دولتمردان شهرداری را در این مسیر تنها نگذارند تا بزرگراه شمالی در زمان وعده داده شده به بهره برداری برسد .


بزرگراه شمالی 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج با اشاره به مسیر پروژه بزرگراه شمالی اظهار کرد: این پروژه در ادامه بزرگراه همت از خط 4 حصار شروع و نرسیده به سازمان آرامستان‌ها به اتوبان تهران- کرج- قزوین متصل می‌شود.

عسگر نصیری ادامه داد: طول این پروژه 17.6 کیلومتر است و در مسیر آن 20 پل احداث خواهد شد تا تردد خودروهای عبوری به ساده ترین شکل صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین پل‌های کشور در مسیر این پروژه در حال احداث است، افزود: پل B1 به عنوان بزرگ ترین پل این پروژه تا کنون 15 الی 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: این پل یکی از بزرگترین پلهای بتنی کشور است که دهانه آن  170 متر، ارتفاع 120  متر و طول عرشه آن نیز 536 متربرآورد شده است.

وی با اشاره به وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه بزرگراه شمالی توضیح داد: این پروژه تا کنون 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مسئول با بیان اینکه شهرداری کرج صفر تا صد هزینه‌های این پروژه را متقبل شده ، ابراز کرد: هر چند وزارت راه و شهرسازی زمین‌های دولتی خود که در مسیر تکمیل بزرگراه شمالی  قرار دارند را در اختیار شهرداری قرار داده ولی تا کنون هیچ حمایتی در بحث تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه نداشته است.

نصیری با تاکید بر اینکه بزرگراه شمالی پروژه ای ملی است، اظهار کرد: تکمیل این بزرگراه نقش به سزایی در تسهیل در تردد مسافران 17 استان کشور دارد بنابراین مسئولان باید نگرشی ملی به آن داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت ساخت پروژه بزرگراه شمالی باید توسط دولت انجام می‌شد ولی شهرداری در این خصوص به میدان آمده تا بتواند مشکل ترافیک و تردد خودروهای عبوری در این مسیر را برای همیشه حل کند.

وی افزود: خواسته ما از وزارت راه و شهرسازی و شرکت زیرساخت این است که برای تسریع در تکمیل این بزرگراه  زمین و قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار دهند و در صورت امکان بخشی از اعتبارات مورد نیاز این پروژه  را تامین کنند.


دولت برای تکمیل پروژه بزرگراه شمالی  اعتباری تخصیص نداده است
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج اضافه کرد: تا کنون هیچ اعتبار دولتی برای تکمیل، رفع معارضات ملکی و تاسیساتی  این پروژه تخصیص نیافته که این امر فرایند تکمیل آن را با تاخیر مواجه می‌کند.

نصیری گفت: قرار بود بعد از اتمام این پروژه برای تامین هزینه های نگهداری و تعمیر این مسیر عوارضی ایجاد شود ولی با توجه به ورودی و خروجی زیاد  این مسیر با این پیشنهاد موافقت نشد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد ایجاد عوارضی الکترونیکی و یا جذب مشارکت دولت بهترین راه برای تامین هزینه های تعمیر و نگهداری این پروژه باشد.


زمان دقیق بهره برداری از پروژه مشخص نیست
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنوز بخشی از معارضات ملکی این پروژه رفع نشده نمی توان زمان دقیقی برای بهره برداری از آن اعلام کرد ولی اگر همه چیز خوب پیش برود و کلیه معارضات ملکی رفع و منابع مورد نیاز نیز تزریق شود، بزرگراه شمالی سال 99 به بهره برداری میرسد.

نصیری اضافه کرد: با توجه به وضعیت موجود پیش بینی میشود برای تکمیل این پروژه بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

این مسئول خاطر نشان کرد: مسئولان استان باید برای تکمیل این پروژه وارد میدان شوند و صرفا به حمایتهای لفظی بسنده نکنند چون بزرگراه شمالی یکی از پروژه های مهم استان است و بهره برداری از آن باعث افزایش اعتماد عمومی به مسئولان می‌شود.


کاهش 40 درصدی ترافیک اتوبان کرج - قزوین
معاون فنی عمرانی شهرداری کرج خاطر نشان کرد: اگر این پروژه به بهره برداری برسد بار ترافیکی اتوبان  کرج - قزوین بیش از 40 درصد کاهش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: با کاهش ترافیک شاهد کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در زمان مردم برای رسیدن به مقصد مورد نظر خواهیم بود.

وی گفت: بهره برداری از پروژه همت به کرج هم به تکمیل این پروژه وابسته است چون نرسیده به خط 4 حصار یک معبر هفت  متری است و تا تکلیف آن مشخص نشود، اتمام پروژه همت هم امکان پذیر نیست.

وی افزود: اگر بزرگراه شمالی به اتمام نرسد و یا به موقع تکمیل نشود حتی اگر اتوبان همت تکمیل و به جاده چالوس متصل شود هم بار ترافیکی برخی مناطق کرج همچنان باقی می‌ماند.
 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =