• ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
  • کد خبر: 70079
ارش ارشد

یکی از وظایف اصلی شهرداری‎ها اجرای طرح‎های عمرانی در سطح شهر است که اعتبار و سرمایه اجرای این طرح‎ها به طور معمول از محل اعتبارات دولتی و اغلب از اعتبارات محلی تامین می‎شود.

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، سید فرزانه اسحقی/  در سال‎های اخیر به دلیل رکود در بخش ساخت و ساز ،درآمد شهرداری‎ها کاهش چشم گیری داشته استتا جایی که کمتر شاهد اجرای پروژه‎های عمرانی در سطح شهرها هستیم. با وجود این مشکلات یکی از راهکارهایی که برخی شهرداری‎ها دنبال کرده‎اند جذب سرمایه و سرمایه‎گذار در راستای اجرای پروژه‎های عمرانی و شهری است که خود به تنهایی بیانگر اهمیت جذب سرمایه‎گذاری در توسعه شهری است.

گفت و گو با سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرج را با هم می خوانیم.

 ابتدا از جلسه شورای معاونین شهرداری کرج که در محل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های برگزار شد صحبت کنید

پیشنهاد بسیار خوبی بود که توسط معاون برنامه‌ریزی ارایه شد که هر جلسه شورای معاونین در یکی از سازمان‌ها برگزار شود. این موضوع را به فال نیک گرفتیم و طی نامه ای آمادگی سازمان سرمایه‌گذاری را جهت میزبانی اعلام کردیم.

 این جلسه چه دست آوردی برای سازمان داشت؟

این شکل میزبانی از جلسات، منجر به یک نتیجه و خروجی مهم می شود که آن هم رسیدن صدا به گوش مسئولین صاحب تصمیم است. نکته بسیار مهم اعلام کمبودها، محدودیت‌ها و نیاز های مهم و اساسی است که می شود در خصوص آن ها تصمیم گرفت. این جلسه از باب آشنایی بسیاری از همکاران مسئول در بدنه شهرداری با قابلیت‌های سازمان بسیار مفید بود.

نگاه مجموعه مدیریت شهری به سازمان سرمایه‌گذاری را چگونه می‌بینید؟

خوشبختانه طی پنجاه روز گذشته شاهد تحول بنیادی در نگرش‌ها هستیم. بدون تعارف می‌توان گفت امروز صدای سازمان بهتر از گذشته شنیده می شود. پیش از این تلاش شده بوده سازمان سرمایه‌گذاری حیات خلوت باشد اما با مقاومت مدیران قبلی این اتفاق رخ نداد و ما نیز با قاطعیت برای استقلال این مجموعه تلاش خواهیم کرد .

حضور شهردار کرج و معاونین شهرداری در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی چه کمکی به روند کار سازمان می‌کند؟

به اذعان مراجعین تحول خوبی در مجموعه ایجاد شده است. اتفاق مهم هم این بود که بعضی از دستگاه‌های موثر که مراودات سازمانی مهمی با ما داشتند طی این مدت همکاری خوبی با ما داشتند. توجه خاص شهردار، اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورا، به ویژه روسای کمیسیون‌های بودجه و سرمایه‌گذاری، حمایت جدی فرماندار و بعضی از همکاران و مدیران موثر بدنه شهرداری خبر از تغییر رویکرد می‌دهد. 

روند فعلی سازمان و افق های پیش رو را چگونه ارزیابی می‌کنید

یکی از اقدامات ما از بدو شروع به خدمت در سازمان سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت دستگاه‌های موثر در این حوزه بود. البته ما گفتمانی را مطرح می کردیم که مسبوق به سابقه نبود و آن هم گرایش به توسعه بود. در آغاز از اداره کل سرمایه‌گذاری استانداری و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصادی استان به عنوان دو نهاد متولی امر در حوزه سرمایه‌گذاری در استان و اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان دعوت شد تا به منظور پرهیز از هر گونه موازی کاری و با انگیزه هم‌افزایی طی یک کار تیمی بین سازمانی در خصوص احصا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان طی یک همایش مفصل و مبسوط اقدام شود. در این مسیر جلسات متعددی برگزار شده که در نهایت دستگاه‌های دیگری همچون اداره کل صمت و اداره کل جهاد کشاورزی استان پای کار آمده‌اند. 

با چه رویکردی میتوان در جذب سرمایه گذار موفق بود؟

در شرایط کنونی که بازار سفته‌بازی به عنوان یک رقیب جدی و بدون دردسر سرمایه‌داران را به سوی خود می‌خواند، هر تعلل و تاخیر اداری از سوی دستگاه‌های متولی ، اقدامی در جهت راندن سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای زرد و سیاه تلقی میشود. ما زمانی در جذب سرمایه گذار موفق میشویم که عارضه‌های سیستم اداری خود را در این مسیر شناسایی کرده و با طراحی فرآیندهای صحیح از هر گونه سرخوردگی مراجعین این حوزه جلوگیری کنیم. شاید وقت آن رسیده که به جای شعارهای تکراری مراجعه‌کنندگان این حوزه را ولی نعمت قلمداد کرده و خود را در چارچوب قانون به پیگیری تک تک امور مورد تقاضا مکلف کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =