هر روز برای ما روز درختکاری است

با حضور اعضای شورای اسلامی شهر کرج، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و اساتید دانشگاهی و پژوهشگران محیط زیست و با مشارکت سازمان های مردم نهاد، سومین جلسه هماهنگی روز درختکاری به میزبانی دانشگاه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری و گسترش فضای سبز شهری افزود: در شهر کرج 860 هکتار فضای سبز شهری با سرانه 6 مترمربع و دو هزار و 200 هکتار فضای سبز و جنگل کاری پیرامونی وجود دارد که بر این اساس، سرانه فضای سبز برای هر شهروند حدود 22 متر مربع می شود.

حل معضل آلودگی هوا و بهبود محیط زیست با مشارکت سازمانهای امکان پذیر است 

پیمان بضاعتی پور با اشاره به آن که سرانه مفید و موثر سرانه ای است که در دسترس و اختیار شهروندان است، ادامه داد: آمار بیان شده بیانگر آن است که باید بر حفظ و گسترش فضای سبز شهری توجه وِیژه ای داشت و با توجه به ماده 22 هوای پاک مبنی بر اینکه ظرف مدت 10 سال شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت باید تا 15 متر مربع افزایش سرانه فضای سبز داشته باشند، باید در این خصوص اهتمام بیشتری صورت پذیرد.

این مسئول رسیدن به این هدف را در گرو همکاری و مشارکت سازمان های مرتبطی همچون اداره منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و شهرداری دانست و اظهار داشت: اداره کل جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهر سازی وظیفه تخصیص زمین و وزارت نیرو تامین آب و اداره کل منابع طبیعی نیز می بایست نهال های گیاهی را تامین و شهرداری نیز نسبت به کاشت و حفظ و نگهداری آن ها اقدام کند، ولی در حال حاضر این سازمان ها نسبت به این مهم توجهی نشان نمی دهند.

وی با بیان اینکه تا کنون فقط اداره کل منابع طبیعی تا حدودی نسبت به تامین نهال های گیاهی مبادرت ورزیده است ادامه داد: عدم همکاری و مشارکت این ارگان ها به ضرر شهروندان و  محیط زیست تمام می شود.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با مد نظر قرار دادن شرایط آب و هوایی نامناسب، کمبود منابع آبی محدود و شرایط اقتصادی که امروز شهرداری ها با آن روبرو هستند، خاطر نشان کرد: علیرغم تمامی این مشکلات شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج بنا بر رسالتی که دارند  به صورت مستقیم و غیر مستقیم در راستای توسعه و حفظ و نگهداری فضای سبز تلاش می کنند.

تغییر الگوی کاشت برای مدیریت مصرف آب ضروری است

این مدیر شهری یادآور مصرف 720 لیتر آب در ثانیه برای فضای سبز شهری و پیرامونی شد و گفت: از این میزان 120 لیتر کسری داریم. ضمن اینکه 300 لیتر در ثانیه مربوط به شبکه آب خام شامل قنوات، 20 حلقه چاه و 150 لیتر هم مربوط می شود به آب شرب شهری که باید درجهت رفع این نقیصه نیز چاره ای اندیشیده شود.

وی با ارایه راهکارایی به منظور جبران این ضعف ادامه داد: برای تامین کمبود آب نیاز به تغییر الگوی مصرف با استفاده از پساب ها – لایه روبی و تعمیر قنوات و اصلاح الگوی کاشت مبنی بر استفاده از گونه های مقاوم هم به شرایط آب و هوایی، آب، و  بافت خاک هستیم که این موارد طی چند سال اخیر با جدیت و توجه ویژه ای از سوی این سازمان به مرحله اجرا و عمل در آمده است.

در حفظ درختان کهنسال شهر سهیم باشیم

وی با بیان اینکه  اگر درختان از فضای شهری حذف شوند علاوه برکاهش منابع تصفیه هوا، فضای بصری، زیبایی شهر و تلطیف هوا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد افزود: شرایط آب و هوایی و افزایش گرمای هوا در تابستان امسال و عواملی دیگر همچون رطوبت نسبی پایین، فرسایش بافت خاک و آلودگی هوا و هجوم ریزگردها و تشعشع حرارتی ناشی از گسترش جاده های خیابانی شهری و بین شهری حفظ درختان کهنسال شهر را دشوارکرده است.

بضاعتی پور در ادامه خواستار مشارکت همه شهروندان در حفظ و نگهداری درختان کهنسال شهر شد و اظهار داشت: با توجه به شرایط بیان شده و عدم امکان و پرورش درختان کهنسال باید قدر این سرمایه های شهر را بیشتر بدانیم و در حفظ و نگهداری آن بیش از پیش کوشا باشیم.

مشارکت شهروندان، بازوی توانمند مدیریت شهری در توسعه فضای سبز

این مسوول با اشاره به تاکید شورای پنجم بر مشارکت شهروندان در امور شهر، گفت: در این زمینه اقدامات متنوعی از جمله پویش "جای درختان کرج را خالی نخواهیم گذاشت" صورت پذیرفته که این پویش در حال حاضر در 6 منطقه اجرایی شده و سازمان نسبت به درخواست شهروندان و بر اساس نیاز آنها اقدام به کاشت درخت در منازل مسکونی و حواشی آن نموده که مورد استقبال قرار گرفته است.

بضاعتی پور با بیان اینکه از ابتدای آذر ماه تاکنون 30 هزار اصله درخت در معابر اصلی و فرعی شهر کاشته شده ادامه داد: بخش مهمی از فعالیت های این سازمان معطوف به عملیات باغبانی شامل هرس اصولی و به موقع درختان، عملیات به زارعی، تغذیه خاک و کود و مناسب و چسب محافظتی ضد آفات به تنه درختان در نیمه دوم سال است که تجربه نشان داده هر چه این مهم بهتر و با جدیت صورت بگیرد در نیمه اول سال با سبزینگی و فضای سبز شاداب تری روبرو خواهیم بود.

هرس به موقع و اصولی مانع خسارت به فضای سبز شد

بضاعتی پور یادآور بارش برف در سال جاری شد و افزود: خوشبختانه در بارش های امسال  به دلیل هرس به موقع شاهد کمترین خسارت به فضای سبز شهری بودیم و جز در موارد اندک  و انگشت شمار درختی از دسترسی فضای سبز، خارج نشد.

هر روز روز درختکاری است

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج ضمن تاکید بر اهمیت تعامل میان دانشگاه و بدنه اجرایی شهر اظهار  کرد: با توجه به اقداماتی که توسط این سازمان در جهت گسترش فضای سبز صورت می گیرد هر روز برای ما روز درختکاری است.

وی یادآور شد: با کمک سازمان های مردم نهاد تلاش می کنیم سبزینگی بیشتری را برای شهر به ارمغان آوریم.


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =