سم پاشی

با هدف جلوگیری از طغیان شته‌ها و کاهش پراکنش آفات و بیماریهای نباتی، عملیات سمپاشی زمستانه درختان درعرصه های فضای سبز مناطق دهگانه شهر کرج انجام می شود .

پیمان بضاعتی پور، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، از آغاز عملیات سمپاشی گسترده درختان معابر مناطق دهگانه این کلانشهر خبر داد و گفت: همه ساله با مساعد شدن شرایط آب هوایی و با افزایش دمای هوا ، آفاتی نظیر شته به درختان معابر شهر هجوم آورده  و باعث مزاحمت برای شهروندان می شوند.

این مسئول اظهار داشت: معمولا این سازمان در فصل بهار شاهد افزایش جمعیت شته و عسلک در عرصه های فضای سبز می باشد به گونه ای که شکایت بسیاری از شهروندان را در پی دارد.

وی عنوان کرد: امسال برای اولین بار در سطح شهر کرج مبارزه با طغیان شته ها و عملیات سمپاشی در فصل زمستان و پیش از افزایش دمای هوا آغاز شده و علاوه بر این از ابتدای فصل سرما نیز اقداماتی از جمله عملیات  تقویت درختان و همچنین اجرای عملیات چسب محافظتی تنه درختان ، در مناطق دهگانه شهراجرایی شده است.

این مسئول ادامه داد: شهر کرج با دارا بودن تعداد قابل توجهی از میزبانان ثانویه این شته ها نظیر گونه های کاج و اقاقیا مستعد طغیان شته ها وآفات است و همچنین باید همجواری این کلانشهر با پایتخت را نیز در نظر گرفت.

 بضاعتی پور تصریح کرد: آغاز زود هنگام مبارزه با آفات در فصل زمستان منجر به بهبود شرایط فضای سبز در فصل بهار می شود و علاوه بر تقلیل جمعیت شته ها در فصل گرما ، میزان سم پاشی های بعدی در فصل بهار را نیز کاهش می دهد.

رییس سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج اضافه کرد: حفظ سلامت فضای سبز، رضایت  شهروندان را که از اهمیت زیادی برخوردار است را در پی خواهد داشت و این مهم میسر نیست مگر با کاهش مصرف سموم شیمیایی در محیط های زیست شهری که با استفاده از سایر روشهای کنترل که در سالهای اخیر در فضای سبز کرج مورد توجه قرار داشته، محقق خواهد شد.

اولین گام این سازمان  کنترل آفات حفظ سلامت شهروندان است
در همین زمینه مسئول واحد حفظ نباتات و کنترل آفات سازمان نیز  با  توضیحاتی در خصوص سم پاشی زمستانه درختان غیر مثمر گفت: بهترین زمان  برای کنترل شپشک ها، شته ها ، کنه ها و تخمهای بعضی از آفات در هفته آخر بهمن ماه و پیش از شروع افزایش دما است.

حمید رضا محمدعلیپور با بیان اینکه زمان مشخص و دقیقی را نمی توان برای طغیان شته ها مشخص کرد افزود: به دلایل متعدد از جمله تغییرات نامتعادل جوی، نوسانات تغییر دمای شبانه روز، افزایش رطوبت مطلوب حشرات، مقاومت بعضی از حشرات نظیر  شته به آفت کشها  و افزایش باران های بهاری ، نمی توان زمان مشخصی را برای طغیان شته ها و آفات پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای از بین بردن حشرات مزاحم  از سموم استاندار با دُز پایین و همچنین روغن زمستانه (وُلک) استفاده می شود.

این مسئول در پایان  با اشاره به اینکه  اولین گام این سازمان در کنترل آفات حفظ سلامت شهروندان است، اظهار داشت: واحد حفظ نباتات این سازمان در کنترل آفات و بیماریهای گیاهی از سموم استاندارد و ترکیبات بیولوژیکی که بیشترین تاثیر را در بین بردن آفات و همچنین کمترین آسیب را برای شهروندان و محیط زیست داشته باشد، استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =