احمدی مدیر کل مالی اداری شهرداری کرج

مدیرکل امور مالی شهرداری کرج گفت: میزان مطالبات شهرداری از دولت بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان است که عمده‌ترین این مطالبات مربوط به دانشگاه خوارزمی است.

به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، اداره کلان‌شهرها با توجه به انتظارات عمومی و نیازهایی که شهر در ابعاد مختلف دارد امری بسیار دشوار است و بار اصلی این توسعه شهری بر عهده شهرداری‌ها است. شهرداری‌ها به‌عنوان خط مقدم ارائه خدمات به مردم و فراهم کردن امکانات زیست شهری باید در مسیری حرکت کنند که ضمن ایجاد درآمدهای پایدار منابع موجود و محدود خود را با اولویت‌بندی هزینه و بیشترین بهره‌وری را کسب کنند.

کلان‌شهر کرج نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به رشد سریع خود و کاهش منابع درآمدی سنتی باید روش‌های ایجاد درآمد پایدار را در خود نهادینه کند. در همین راستا گفتگویی با "محمد احمدی" مدیرکل امور مالی شهرداری کرج در خصوص شرایط مالی این نهاد عمومی و چشم‌انداز پیش رو انجام‌شده که در ادامه می‌خوانید.

* از میزان تسهیلات بانکی دریافتی بگویید، شهرداری کرج چه میزان تسهیلات گرفته و چه میزان از آن بازپرداخت شده است؟

میزان تسهیلات دریافتی شهرداری کرج برابر مصوبه شورای اسلامی شهر کرج از دوره چهارم (سال ۹۲)  و با اخذ مجوز ۲۰۰ میلیارد تومان و ۱۰۰ در صد برای پروژه‌های عمرانی بوده است. بازپرداخت تسهیلات دریافتی تا پایان سال ۹۴ به‌خوبی انجام گرفت، اما از ابتدای سال ۹۵  و با توجه به رکود ساخت‌وساز و کاهش چشمگیر منابع درآمدی نتوانسته‌ایم اقساط تسهیلات را به‌موقع پرداخت کنیم ازاین‌رو از سال ۹۵ تسهیلات را امهال کرده‌ایم و در حال حاضر میزان بدهی شهرداری کرج به یکی از بانک‌های عامل با سود آن بالغ‌بر ۶۶۰ میلیارد تومان است.

* آیا واقعیت دارد که ماهی ۱۲ میلیارد تومان سود تسهیلات پرداخت می‌کنید؟

بله، برابر مصوبه بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است و با توجه به مشکلات اقتصادی، شهرداری کرج نتوانسته بازپرداخت تسهیلات را به‌موقع انجام دهد و این مبلغ به میزان بدهی هرساله اضافه می‌شود.

* رقم اوراق قرضه‌ای که برای قطار شهری کرج طی سال‌های گذشته فروخته‌شده چقدر بوده و تکلیف پول‌ها و سود آن اوراق چه شده است؟

اوراق قرضه‌ای که از سال ۹۴ دریافت کرده‌ایم بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان است که برابر مصوبه شورای اسلامی شهر ملزم بودیم فقط در ردیف و اعتبار مربوط به‌قطار شهری هزینه کنیم.  در سال ۹۴ بالغ‌بر ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ۱۰ میلیارد تومان هم بابت تنخواه‌گردان به شرکت تأمین سرمایه پرداخت‌شده که با دو میلیارد سود همراه بوده است.

در سال ۹۵  نیز مبلغ بر دو میلیارد تومان پرداختی در خصوص خط ۲ قطار شهری داشتیم و در سال ۹۶، ۱۸ میلیارد تومان و سال ۹۷ نیز مبلغی بالغ‌بر۴۳ میلیارد تومان بوده که به خط دو قطار شهری پرداخت‌شده است و سود و کارمزد در هر سه ماه ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است ضمن آنکه کارمزد بازار گردانی هرسال بالغ‌بر ۲/۳ میلیارد تومان است.

* آیا واقعیت دارد که شهرداری کرج ماهیانه ۶۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند؟

شهرداری کرج ۱۲هزار و ۸۰۰ نفر کارکنان دارد و ماهیانه حدود ۴۷ تا ۵۴ میلیارد تومان حقوق کارکنان را پرداخت می‌کند و حقوق نیز برابر بخشنامه اداره کار و مصوبه هیئت‌وزیران و آنچه در چارچوب اعتبارات مصوب در ماده یک و دو محاسبه و پرداخت می‌شود.

* به چه علت در پرداخت حقوق بین مدیران و کارکنان شهرداری کرج تبعیض وجود دارد و تعداد کارکنان شهرداری کرج به تفکیک نوع قراردادها چند درصد متخصص هستند؟

یک ردیف اعتباری (ماده ۱ و ۲) درزمینهٔ هزینه‌های جاری داریم که شامل حقوق، دستمزدها و مزایای کارکنان است و یک ردیف  نیز در خصوص پرداخت پاداش است. حقوق و دستمزد که ردیف آن مشخص است که برابر احکام کارکنانی بخشنامه‌های وزارت کار و امور اجتماعی و مصوب هیئت‌وزیران است و در رابطه با پاداش هم بالغ‌بر ۱۲ میلیارد تومان فقط رقم عیدی کارکنان شهرداری کرج است.

در خصوص پاداش و عیدی کارکنان باید اشاره کرد  که در حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر کارکنان کارگری با توجه به بخشنامه وزارت کار، هر کارگر میانگین سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند و پاداش شش‌ماهه اول و دوم به‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. جمعاً حدود ۱۷ میلیارد تومان فقط عیدی و پاداش کل کارکنان شهرداری کرج است. بنا بر تصمیم مدیریت کلان‌شهری و مصوبات شورا و آئین‌نامه‌های مالی و استخدامی این مبلغ بین کارکنان شهرداری توزیع می‌شود.

در خصوص قسمت دوم سؤال، شهرداری کرج ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر کارکنان دارد  که به تفکیک جمع کارکنان مرکز، مناطق و سازمان‌ها حدود ۴ هزار و ۹۱۰ نفر است و کارکنان تأمین نیرو در حدود ۲ هزار ۹۴۴ نفر، رانندگان استیجاری و تاکسی‌ها، کارکنان مرکز و مناطق  و سازمان‌ها ۱۵۱ نفر و تعداد کارکنان خدمات شهری دو هزار و ۵۰ نفر، کارکنان پیمانکار فضای سبز حدود ۲ هزار و ۲۷۰ نفر و ۴۰۰ نفر و سایر حوزه‌ها است.

* بارها توسط مدیران عالی شهرداری قول داده‌شده که حقوق پاکبانان ها و نیروهای خدمات شهری زودتر از رسمی ها پرداخت شود، ولی در عمل این‌گونه نبوده است؟

این مسئله دغدغه بنده نیز بوده و بارها تلاش کرده‌ایم که حقوق کارکنان خدمات شهر به‌موقع پرداخت شود. پرداخت به‌موقع حقوق تا سال گذشته نیز این‌گونه بوده است و در حال حاضر نیز سیاست کلان مجموعه مدیریت شهری این است که حقوق این عزیزان به‌موقع پرداخت شود. متأسفانه پیمانکاران مجموعه خدمات شهر و فضای سبز به دلیل عدم ارائه به‌موقع صورت‌وضعیت‌ها و بعضاً پیمانکارهایی که به دلایلی خلع ید شده‌اند ازجمله منطقه ۵ و ۶ باعث شده است اختلالاتی در نظام‌های پرداختی این کارکنان به وجود بیاید و بنده این قول را می‌دهم مطالبات عیدی و سنوات این کارکنان زحمتکش را تا پایان سال پرداخت کنیم.

* با عنایت به سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش‌افزوده آیا جهت صیانت از این سهم درآمدی در شهرداری تدابیری اتخاذشده است؟

شهرداری کرج یک وظیفه دارد که قانون‌گذار در مالیات ارزش‌افزوده مشخص کرده است،  اینکه به چه صورت برابر با تبصره ۷ ماده ۱۷ پرداخت شود و به شهرداری استرداد شود و ازاین‌رو پیگیری‌های متعددی داشتیم و راهکارهای قانونی را طی کرده‌ایم اما تا این تاریخ موفق به استرداد نشدیم. بارها به اداره دارایی مراجعه شده که در مالیات ارزش‌افزوده شریک هستیم اما اداره دارایی اعلام کردند این اطلاعات محرمانه است. تاکنون اطلاعاتی مبنی بر مالیات ارزش‌افزوده  که از مهر ۸۷ تا این تاریخ به چه میزان بوده و از چه مؤسساتی دریافت کرده‌اند به شهرداری اعلام نکرده‌اند و این مهم نه‌تنها در شهرداری کلان‌شهر کرج بلکه در تمام کلان‌شهرها اجرایی نشده است.

* میزان و تعداد چک‌های برگشتی شهرداری کرج چقدر است؟ آمار تفکیکی چک‌های مناطق و مرکز و اقدامات صورت گرفته را بیان کنید؟ 

چک‌های برگشتی بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان است و اعضای شورای شهر هم این دغدغه رادارند که تکلیف چک‌های برگشتی بایستی مشخص شود. همکاران ما در حوزه حقوقی که متصدی و مسئول پیگیری این چک‌ها هستند وظایف خود را به‌طور جد پیگیری می‌کنند، این وظایف شامل هزینه‌های دادرسی، ابطال حق تمبر، صدور اجراییه، اخطار و توقیف ملک، مزایده ملک و این قبیل کارها است.

* جذب درآمد شهرداری از مناطق و محل‌های پیش‌بینی‌شده از قبیل نوسازی و عوارض و خدمات به‌ویژه ماده ۱۰۰ چند درصد محقق شده است؟ بدهی شهرداری کرج به پیمانکاران چه میزان است؟

درآمد شهرداری تا این تاریخ ۴۴ درصد در نقد و تهاتر است و افزایش بودجه سال ۹۸ هم معقول دیده‌شده است که برابر دستورالعمل اجرایی بودجه هزینه‌های جاری ۱۵ درصد می‌تواند نسبت به متمم ۹۷ افزایش یابد. اولویت بودجه عمرانی هم بیشتر در پروژه‌های نیمه‌تمام است و آنچه بایستی در مناطق و سازمان‌ها در نظر گرفته شود می‌بایست به جهت جلوگیری از توقف اجرای پروژه‌های مذکور باشد.

در خصوص بدهی به پیمانکاران نیز رقمی بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی تهاتری است و مبلغ ۱۴۰ میلیارد هم طلب نقدی پیمانکاران در مرکز و مناطق و سازمان‌ها است، رقم بدهی شهرداری کرج به شهر آتیه نیز بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان است که این میزان ۲۵ میلیارد آن در مرحله تعیین و تکلیف است و با انتقال سند از این رقم کم می‌شود همچنین برابر مصوبه شورای پنجم خوشبختانه راه هموارتر شده تا مابقی مطالبات شهر آتیه را به‌صورت تهاتری تسویه کنیم.

* تعهدات مالی دولت به شهرداری کرج در کدام بخش‌ها است و میزان آن چقدر است؟ میزان مطالبات شهرداری از دستگاهی دولتی و اجرایی مشخص است؟ آیا اقدامی صورت گرفته است؟

در حوزه حمل‌ونقل سازمان اتوبوس‌رانی از سال ۹۱ به بعد کمترین کمک مالی از دولت را داشته است، در حال حاضر با چالش جدی مواجه هستیم و در سایر بخش‌ها ازجمله قطار شهری و پروژه بزرگراه شمالی تقاضا داریم که دولت به مجموعه شهرداری کمک کند.

در مجموع میزان مطالبات شهرداری از دولت بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان است که عمده‌ترین این مطالبات مربوط به دانشگاه خوارزمی است.

منبع - مهر 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =