احمدی نژاد

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: هر دستگاه اتوبوس روزانه کمتر از 500 نفر را جابه جا می کند.

الگوی اجرایی در حوزه حمل و نقل عمومی چندان موفق نبوده است

محمدرضا احمدی نژاد در گفت‌وگو با پایگاه مدیریت شهری کرج، اظهار کرد: امروزه بحث حمل و نقل و ترافیک به یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در کلانشهرهای بزرگ تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در شهرهای مختلف الگوهای متفاوتی را برای حل مشکل حمل و نقل عمومی و ترافیک  پیاده می‌کنند که توسعه معابر و توسعه زیرساخت‌های این حوزه  بخشی از آنها است.

وی با اشاره به اجرای ناقص الگوهای موفق ترافیکی در کرج افزود: در شهر کرج  تمام این الگوهای مطرح شده درحال اجرا است  ولی چون افق درستی برای آنها تعریف نشده، اجرای آنها مشکل ساز شده است.

وی با اشاره به ناکارآمد بودن سیستم حمل و نقل عمومی کرج توضیح داد: 13 سال از کلید خوردن پروژه  خط دوی قطار شهری کرج می گذرد ولی هنوز بسیاری از خطوط راه اندازی نشده است.

این مسئول با بیان اینکه سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی کرج هم ضعف قابل توجهی دارند، ابراز کرد: متاسفانه الگویی که برای سیستم حمل و نقل عمومی کرج انتخاب شده، الگوی درستی نبوده و راندمان ما در این حوزه بالا نیست. به عنوان مثال  هر دستگاه اتوبوس در دنیا به طور متوسط روزانه هزار نفر را جابه جا می کند و این آمار در کشور 800 نفر و در کرج کمتر از 500 نفر است.

بهره وری ناوگان اتوبوسرانی کرج پایین است

وی خاطر نشان کرد: آمار پایین جابه جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی کرج نشان میدهد بهره وری سیستم حمل و نقل عمومی این شهر با استانداردها فاصله زیادی دارد.

احمدی نژاد افزود: اغلب اتوبوسها و تاکسی های فعال کرج فرسوده هستند و این به روز نبودن باعث افزایش آلودگی هوا و کاهش رغبت شهروندان به استفاده ازسیستم حمل و نقل عمومی شده است.

این مسئول در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی کرج ادامه داد: عمر مفید هر دستگاه اتوبوس حدود 10 سال است. سال آینده عمر مفید اغلب اتوبوسهای کرج تمام می‌شود و طبق روال تعداد زیادی از آنها باید از خطوط خارج شوند و به جای آنها اتوبوسهای تازه نفس جایگزین شود ولی متاسفانه این امکان وجود ندارد.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج ابراز کرد: متاسفانه دردوره ای قرار گرفته ایم که مشکلات اقتصادی از یک سو و تحریم ها ازسوی دیگر  امکان نوسازی به موقع ناوگان حمل و نقل را از بین برده است به همین دلیل در این شرایط چاره ای جز نوسازی و بهسازی اتوبوسهای موجود نداریم.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی به دنبال مهندسی خطوط هستیم تا از این طریق بتوانیم کارایی اتوبوسها را بین 10 تا 15 درصد افزایش دهیم.

100 دستگاه اتوبوس جدید به شهر اضافه می شود

وی افزود: برای نوسازی سیستم حمل ونقل عمومی کرج جلساتی با شرکت ایران خودرو دیزل و شهاب خودرو برگزار شده وطی مذاکراتی بنا شده تعدادی از اتوبوسهای کرج  به روزرسانی و نوسازی شوند.

به گفته احمدی نژاد شهرداری کرج در کنار بهسازی سیستم، به دنبال خرید 100 دستگاه اتوبوس جدید هم هست که امید است با تامین اعتبار به موقع، به زودی به ناوگان اضافه شوند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت نظم بخشی به زمان ورود و خروج اتوبوسها به ایستگاه ها ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر مدت انتظار شهروندان و سرفاصله اتوبوسها در برخی خطوط به 45 دقیقه می رسد که در مقایسه با استانداردها فاصله زیادی دارد.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی که امکان نوسازی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی به دور از ذهن است، باید  از هر شیوه افزایش راندمان و کارایی سیستم استفاده کنیم.

مذاکره با هیات کره ای برای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی 

این مسئول در بخش دیگری از صحبتهای خود به  بازدید هیات کره ای از کرج برای ارتقای وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی شهر اشاره کرد و گفت: برای هوشمند سازی شهری مثل سئول بیش از 40 میلیارد دلار هزینه شده و نتیجه آن این است که دراین شهر تعداد تاکسی و اتوبوسها بیشتر از خودروهای شخصی و تک سرنشین است.

احمدی نژاد ادامه داد: در شهر سئول حدود 9 هزار اتوبوس  فعالیت دارند  که این تعداد حدود 20  برابر اتوبوسهای کرج است.

وی توضیح داد: در این شهر به جز توسعه ناوگان به مواردی چون اصلاح رفتار رانندگان، اصلاح خطوط و فرهنگسازی مناسب برای جلوگیری از تصادفات رانندگی نیز اهمیت داده می شود

وی ابراز کرد: متاسفانه ناوگان حمل و نقل عمومی کرج قابل اتکا و منظم نیست و باید کم کم تلاش کنیم که دراین حوزه به نرم های کشوری و جهانی نزدیک شویم.

احمدی نژاد با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت کره ای ادامه داد: در رویکرد بلند مدته بنا شده در حوزه سیستم حمل و نقل عمومی الگویی مثل شهر سئول در کرج پیاده شود ولی باید دید این الگو با شرایط موجود تا چه حد امکان عملیاتی شدن دارد.

وی توضیح داد: شاید بتوان بخشی از هزینه های سرمایه گذاری هیات کره ای در این حوزه را از محل جرایم تامین کرد که این نیازمند همکاری بین بخشی است.

شهروندان با خیال راحت سفر کنند

این مسئول  در بخش دیگری از صحبت های خود به بخشی از برنامه های این معاونت در روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: خط کشی محوری شهر، احیای بلوک های عابر پیاده و تنظیف ایستگاه های تاکسی و اتوبوس  تنها بخشی از اقدامات روزهای پایانی سال است.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: در ایام عید هم اتوبوسها به صورت کشیک در خطوط درون شهری فعال هستند تا شهروندان و مسافران را جابه جا کنند.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، همکاری مناسبی با اداره کل راهداری وحمل و نقل جاده ای البرز ضورت گرفته تا کرجیها در سفرهای برون شهری هم  با کمترین مشکل مواجه شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =