علی سلطانی مقدم

معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج بر ضرورت مشارکت شهروندان در اداره شهر تاکید کرد.

علی سلطانی مقدم در گفت‌وگو با پایگاه خبری کرج امروز،  اظهار کرد: شهروندان در واقع وارثان اصلی و زیست‌کنندگان شهر هستند که هرروزه از امکانات و خدمات مختلف شهر بهره‌مند می‌شوند و طبیعی است که بخشی از هزینه‌های اداره شهر را بپردازند.

وی ادامه داد: اگرچه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا شهروندان سهم زیادی در چرخه اقتصادی شهری دارند و به نوعی خود را ملزم به مشارکت مالی در اقتصاد شهر می‌کنند اما این مهم بنا به دلایل مختلف نتوانسته  به‌صورت کامل در کلانشهرهای کشور ما  اجرا شود. به‌عبارتی هنوز بسترها و فضای لازم برای دریافت مالیات و عوارض واقعی در کلانشهرهای کشور از جمله کرج  وجود ندارد و مدیران شهری با حساسیت و البته در نظر گرفتن مسائل مختلف سعی در ترغیب شهروندان به مشارکت در تأمین هزینه‌های شهر دارند.

اداره شهر بدون مشارکت شهروندان امکان پذیر نیست

این مسئول خاطر نشان کرد: ارائه خدمات مناسب به شهروندان در زمینه‌های مختلف، مانند تجهیز و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارائه خدمات شهری مانند جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت معابر، توسعه فضاهای سبز شهری، رسیدگی به کیفیت معابر و توسعه و ایمن‌سازی‌ آنها و ده‌ها مورد دیگر از جمله نیازهای ضروری شهروندان برای ادامه زندگی در کلانشهر کرج  است که انجام آنها بار مالی زیادی برای شهرداری دارد.

وی ادامه داد: بدون شک اگر پرداخت عوارض ازسوی شهروندان با مشکل مواجه شود،  امکان خدمت رسانی در شان شهروندان میسر نخواهد شد.

سلطانی مقدم  با اشاره به ضرورت توجه به کسب درآمدهای پایدار شهری ابراز کرد: بدیهی است تا زمانی که منابع مالی پایدار نباشد نمی‌توان خدمات مورد نیاز شهروندان را به‌نحو احسن فراهم  کرد.

وی با تاکید بر ضرورت جلب اعتماد شهروندان برای مشارکت در تامین هزینه های شهری افزود: به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین کاری که مدیران شهری در سال‌های اخیر انجام داده‌اند  جلب اعتماد شهروندان بوده است. شهرداری با شفاف‌سازی‌ امور و اطلاع‌رسانی بموقع و دائم به شهروندان در مورد درآمدها و هزینه‌های اداره شهر، توانسته سهم شهروندان را در اقتصاد شهر توسعه دهد. پرداخت جوایز خوش حسابی و تخفیف عوارض و دیگر مشوق‌ها نیز برخی از اقداماتی بوده که در راستای تشویق و ترغیب پرداخت عوارض صورت گرفته است.

این مسئول در ادامه با اشاره به لزوم فرهنگسازی برای جلب مشارکت مردم در این حوزه گفت:  طی سالهای گذشته تلاش شهرداری متوجه فرهنگ‌سازی‌ و آموزش بیشتر شهروندان در ارتباط با نقش آنها در توسعه و آبادانی شهر بوده است.

وی اضافه کرد: شهرداری در دوران مدیریت نوین شهری یکی از اولویت‌های خود را بهبود خدمت رسانی و ارائه خدمات با کیفیت دانسته و مطمئنا این نقش آفرینی و تحول خدمت‌رسانی از چشمان تیزبین شهروندان به دور نخواهد ماند و مردم با مدیریت شهری در جهت تأمین هزینه‌های شهر، همکاری بیشتری خواهند داشت.

همراهی شهرداری برای دریافت عوارض 

معاون مالی واقتصادی شهرداری کرج با بیان اینکه باید روند به گونه ای پیش برود که شهروندان با رغبت برای پرداخت عوارض شهری پیش قدم شوند، گفت: به‌رغم تلاشهای صورت گرفته ، برخی از شهروندان  پرداخت عوارض شهرداری را از ضروریات زندگی شهری نمی‌دانند و عوارض مربوطه را تا زمانی که مجبور نشوند پرداخت نمی‌کنند و برای این کار نیز توجیه‌های مختلفی دارند؛ اما شهرداری با سعه‌صدر و البته پرهیز از برخوردهای سلبی در مقوله دریافت عوارض، همراهی لازم را با شهروندان داشته است. مدیران شهری معتقدند بایستی شهروندان خود احساس نیاز کنند تا در اداره شهر مشارکت داشته باشند و شهر باید به دست گردانندگان اصلی خود اداره و مدیریت شود.

شفاف سازی کلید جذب مشارکت مردم در اداره شهر است

سلطانی مقدم توضیح داد: اگر امروز مشاهده می‌کنیم که شهروندان نسبت به اداره شهر بی‌تفاوت هستند بخشی از آن متوجه عملکرد مدیران و مجموعه سازمانی است؛ چرا که ما نتوانسته‌ایم شهروندان را مجاب و ترغیب به پرداخت بموقع هزینه‌های اداره شهرکنیم.

این مسئول افزود: اگر بتوانیم مکانیسم‌ها و راه‌حل‌هایی برای دریافت عوارض از شهروندان مناطق مختلف به تناسب خدمات ارائه شده بیابیم و مردم را در جریان کامل و جزء به‌جزء هزینه و درآمدهای شهری به‌طور شفاف قرار دهیم، آنگاه می‌توان انتظار همکاری و همراهی بیشتر شهروندان را در اداره شهر داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =