مجموعه مدیریت شهری برای مهار باران

تولید بیش از ۱۲۰ خبر در بحران اخیرِ سیل و بازنشر خبرها با بیش از ۵۰۰ هزار بار در فضای مجازی حاکی از موفقیت اداره کل ارتباطات شهرداری کرج در رویکرد حرفه ای جدید است.

پایگاه خبری کرج امروز، مهدی امیری/ در حالیکه تا پیش از این و در دوره های قبلی، اداره کل ارتباطات شهرداری کرج تنها نقش بازتاب دهنده افکار و دیدگاه های مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر کرج را بازی می کرد، اما با تغییر و تحولات بنیادینی که در جایگاه و عملکرد این حوزه در شهرداری کرج صورت گرفته است، مدیریت و اداره کل ارتباطات شهرداری کلانشهر کرج به جایگاه واقعی و استقلال روابط عمومی که اساتید و کارشناسان حوزه ارتباطات همواره بر روی ان تاکید دارند دست یافته است.


اگر مروری بر اخبار و گزارش های تولید شده در ادوار گذشته شهرداری کرج داشته باشید، مطمئنا متوجه خواهید شد این اخبار و مصاحبه ها غالبا از زبان مدیران شهرداری بازگو شده است، در حالیکه بخش عمده ای از این اظهار نظرها در حوزه وظایف مدیرکل ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری است و نیازی به اینکه این اظهار نظرها از زبان مدیران تنظیم شود، احساس نمی شود. اما در ادوار گذشته، مدیران به دلیل محافظه کاری معمولا بیشتر مصاحبه ها و اخبار را از زبان مدیران انعکاس می دادند.


اساتید حوزه ارتباطات معمولا بر روی این نکته تاکید می کنند که حوزه روابط عمومی در مباحث اطلاع رسانی باید همواره یک یا چند قدم از حوزه های مدیریتی و اجرایی سازماین مطبوع خود جلو تر باشد و رویکرد جدید در اداره کل ارتباطات و پایگاه خبری شهرداری کرج باعث شده تا علاوه بر اینکه این حوزه را دارای استقلال و جایگاه تعیین کننده کرده است، به اخبار، گزارش ها و اطلاعیه های تولید شده نیز ماهیتی از جنس رسانه بدهد.


این نگاه حرفه ای موجب استقبال بیشتر رسانه ها به منظور بازتاب، بازنشر و همچنین تحلیل رویکردهای مدیریت شهری به موضوع سیل و اقدامات مدیریت شهری در این خصوص شده است که نگاهی گذرا به خروجی رسانه های مکتوب، پایگاه خبری و پایگاه های اطلاع رسانی و فضای مجازی شاهد این مدعا است.


رسانه های شهر کرج در طول ایامی که کشور با بحران سیل و آبگرفتگی معابر مواجه بود، اکثرا همسو و هم گام با مدیران شهری عملیات ها و اقدامات مدیریت شهری را پوشش دادند و علاوه بر رسانه ها، مشارکت شهروندان نیز با مجموعه تیم های عملیاتی و امداد رسانی نیز به نسبت گذشته افزایش چشم گیری داشت.


اداره کل ارتباطات و تیم رسانه ای این حوزه به دلیل اینکه نبض و اختیار در اطلاع رسانی و صدور اطلاعیه ها را در دست گرفت، بر همین اساس مدیران اجرایی و عملیاتی نیز فرصت بیشتری برای حضور میدانی و انجام اقدامات لازم، فوری و پیش بینی نشده پیدا کردند که خوشبختانه به دلیل همین رویکرد، غالب عملیات ها و اقدامات شهرداری در بحران سیل اخیر و آبگرفتگی های معابر و حوادثی که رخ داد، با نتایج مطلوب و مورد رضایت شهروندان همراه بود.


استقلال اداره کل ارتباطات شهرداری کرج در صدور اطلاعیه ها و تنظیم اخبار و ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها موجب شد تا رسانه ها نیز به جای اینکه در این مواقع بحرانی و اضطراری به سراغ مدیران اجرایی و تیم های عملیاتی بروند و از آنها مصاحبه و خبر بگیرند، به صورت مستقیم با این اداره کل در ارتباط بودند، که تولید بیش از ۱۲۰ خبر در بحران اخیر سیل و بازنشر خبرها با بیش از ۵۰۰ هزار بار در فضای مجازی حاکی از موفقیت شهرداری کرج در این رویکرد حرفه ای جدید است.


در مواقع بروز بحران هایی مانند سیل، وقتی که اطلاع رسانی در قالب تیم های رسانه ای انجام شود، شهروندان نیز به دلیل اینکه به رسانه ها اعتماد بیشتری دارند، رغبت و تمایل بیشتری برای همکاری با تیم های امدادی و عملیاتی پیدا می کنند و اداره کل ارتباطات شهرداری کرج نیز به جای اینکه سعی کند تا صرفا نقش یک مدافع سازمانی را ایفا کند، جایگاه یک سرپناه و پشتیبان امن و مطمئن را برای شهروندان ترسیم و ایجاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =