• ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
  • کد خبر: 70822
بافت فرسوده

بافت‌های فرسوده شهری از جمله مهمترین معضلاتی هستند که امروزه گریبان‌گیر شهرها شده اند.

پایگاه خبری کرج امروز؛ المیرا دادمهر /  این بافت ها به طور عمده بخش هایی از شهر هستند که از چرخه تکاملی حیات آن جدا شده و به شکل کانون مشکلات و نارسایی ها درآمده اند. این درحالیست که این بافت ها از ظرفیت ها و قابلیت های نهان بسیاری برخوردارند که اگر به فعلیت برسند می توانند در فرایند توسعه شهر به عنوان نیروی محرک استفاده شوند. از این رو نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری طی چند سال گذشته جزء اهداف مدیریت شهری قرار گرفته و اعتبار مناسبی در این خصوص در نظرگرفته می‌شود تا  چرخه حیات طبیعی در آنها جریان پیدا کند.

دلایل رشد بافت فرسوده در کلانشهرهای امروزی

رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به دلایل رشد بی رویه بافت فرسوده در کرج، اظهار کرد: بخشی از علل رشد بی رویه بافت فرسوده در کلانشهرها از جمله کرج را باید در وضعیت اقتصادی جامعه جستجو کرد.

احد رسولی خاطر نشان کرد: توسعه بافت فرسوده و سکونتگاه‌های خودرو در کلانشهرها ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی شهروندان دارد. به این معنا که هرچقدر توان اقتصادی و درآمد مردم پایین باشد، شاهد رشد ناهمگون مناطق حاشیه‌ای که در ساخت واحدهای مسکونی آن به اصول مهندسی و ایمنی توجهی نمی شود، خواهیم بود.

وی ادامه داد: افرادی که توان مالی ساخت یا خرید خانه در مناطق مرکزی شهر را ندارند، با آرزوی داشتن سرپناه به مناطق حاشیه ای پناه برده و با هزینه ای کم چهاردیواری ای هر چند کوچک برای خود دست و پا می کنند که این امر نتیجه ای جز افزایش سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده شهری در پی ندارد.

وی افزود: نه شورا و نه شهرداری در وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور نقشی ندارد بنابراین برای جلوگیری از توسعه چنین بافت‌هایی کار چندانی از پیش نمی برد و اینگونه است که طی دهه های گذشته بافت فرسوده در کرج افزایش قابل توجهی داشته است.

نقش مهاجرپذیری و رشد جمعیت در توسعه بافت ناکارآمد شهری 

این عضو شورای شهر کرج با اشاره به دیگر دلیل توسعه بافتهای ناکارآمد شهری در کرج ابراز کرد: طی پنج دهه گذشته کرج به نوعی به عنوان حیاط خلوت و خوابگاهی برای کسانی که توان اجاره یا خرید مسکن در تهران را ندارند، تبدیل شده است.

وی توضیح داد: بسیاری از این افراد مهاجرانی هستند که با آرزوی یافتن شغل و داشتن زندگی بهتر به کرج مهاجرت کرده ، در تهران مشغول به کار هستند ولی در کرج سکونت دارند.

وی افزود: شرایط خاص کرج از جمله آب و هوای مساعد، نزدیکی به پایتخت، هزینه پایین زندگی در  مقایسه با تهران و ... باعث شد در برخی سالها نرخ رشد جمعیت در کرج بین 12 تا 15 درصد باشد. گواه این ادعا این است که در سال 35 جمعیت کرج چیزی حدود 35 هزار نفر بود ولی رشد جمعیت به گونه ای سرعت گرفت که جمعیت این شهر قبل از اینکه فردیس به عنوان شهرستانی مستقل جدا شود، به حدود دو میلیون نفر رسید.

رسولی گفت: همه این اتفاقات باعث شد کرج در حوزه مبلمان و توسعه درون شهری به شهری افسارگسیخته تبدیل شود.

بافت فرسوده شهری کرج چقدر است؟

رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به وسعت بافت ناکارآمد شهری کرج ادامه داد: در حال حاضر ما وارث بیش از 785 هکتار بافت فرسوده شهری هستیم. البته این مساحت به احتساب سکونتگاههای خودرو، بافت‌های درون میانی وبافت‌های تاریخی چیزی بین 1200 تا 1400 هکتار است.

 وی خاطر نشان کرد: بافتهای فرسوده شهری یک شبه ایجاد نشده اند و با توجه به وسعتی که دارند، احیا ، بهسازی و نوسازی آنها به زمان و تخصیص اعتبار زیادی نیاز دارد.

وی با اشاره به کاهش سرعت توسعه بافت‌ ناکارمد شهری در کرج گفت: با توجه به اینکه طی سالهای گذشته روند مهاجرپذیری و جاذبه های جمعیتی کرج تا حدی متعادل شده، ناخودآگاه از سرعت رشد بافت فرسوده در این کلانشهر کاسته شده وفرصت مناسبی برای احیاء و نوسازی این بافت‌ها ایجاد شده است.

احیای بافتهای فرسوده در کرج مغفول مانده است

عضو شورای شهر کرج افزود: احیای بافتهای فرسوده شهری کار بزرگی است که در دوره‌های قبل مغفول مانده است. بدون شک اگر شهرداری در طول سالهای گذشته بخشی از بودجه خود را برای نوسازی این بافتهای اختصاص می‌داد و شورا هم بر احیای این فضاها پافشاری کرده بود، ما صاحب این میزان بافت فرسوده شهری نبودیم.

وی با اشاره به نگاه ویژه شورای پنجم برای احیای بافت‌های فرسوده توضیح داد: شورای پنجم اهتمام ویژه ای برای  احیای بافت های فرسوده داردو به همین منظور کمیسیونی با عنوان شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده تشکیل داده است. در این کمیسیون مسائل و مشکلات موجود برای احیای بافت‌های فرسوده شهری با جدیت بررسی  و برای رفع آنها برنامه ریزی لازم صورت می‌گیرد.

رسولی خاطر نشان کرد: برای احیای بافت‌های فرسوده شهری در راستای نیازسنجی محلات اقدام می‌کنیم و در این مسیر از مشارکت و ایده های هیات امنای محلات و دفاتر توسعه درون محله ای بهره می گیریم.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت شهروندان در احیای بافتهای فرسوده  ادامه داد: ارتباط و مشارکت شهروندان نقش به سزایی در تحقق اهداف پیش بینی شده در این حوزه دارد به همین دلیل به دنبال جذب مشارکت حداکثری آنها از راه‌های مختلف هستیم.

راه اندازی دفاتر نوسازی بافتهای فرسوده در مناطق 10 گانه

رسولی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تلاش برای راه اندازی دفاتر نوسازی بافتهای فرسوده در مناطق مختلف اشاره کرد و  ادامه داد: به دنبال راه اندازی این دفاتر در مناطق 10 گانه کرج هستیم که با پیگیریهای انجام شده در حال انجام است.

این مسئول خاطر نشان کرد: با راه اندازی این دفاتر، نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... در قالب سند توسعه محلات احصاء و پس از تعریف و ارائه طرح‌های مختلف، پروژه‌هایی برای رفع این نیازها اجرایی می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت جذب مشارکت بخش خصوصی برای سرعت بخشی به طرحهای مربوط به احیای بافتهای فرسوده گفت: این روش برای اولین بار است که در کرج اجرایی می‌شود و طی آن سرمایه گذارانی که علاقه مند به بهسازی بافتهای فرسوده هستند وارد میدان شده و بر اساس ضوابط مشخص شده در کنار شهرداری و شورا دراین مسیر گام برمی‌دارند.

رسولی با بیان اینکه اعتبار مناسبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص داده شده، توضیح داد: سال قبل  برای اولین بار 30 میلیارد تومان برای احیای بافتهای فرسوده شهری اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد: در کنار اقدامات شورا و شهرداری، ستاد بازآفرینی شهری هم بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته که با تخصیص آن، روند احیای بافت های فرسوده شهر با سرعت بیشتری انجام میشود.

وی ابراز کرد: امید است با این اقدامات بخشی از مشکلات ساکنان این بافتها مرتفع شود و روند ارائه خدمات عادلانه به آنها تسریع یابد.

تمرکز مدیریت شهری برای ایجاد سرای محلات در مناطق محروم

رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج در ادامه به راه اندازی سرای محلات در مناطق محروم شهر اشاره کرد و گفت: ما به دنبال افزایش سرانه و خدمات اجتماعی، فرهنگی و ... در محلات هدف طرح بازآفرینی شهری هستیم به همین دلیل احداث سرای محلات را در دستور کار قرارداده ایم.

وی افزود: در سرای محلات شاهد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مختلفی هستیم و در اغلب این فضاها کتابخانه، فضای بازی کودکان و ...  در نظر گرفته شده تا بخشی از نیازهای مراجعه کنندگان مرتفع شود.

این مسئول ادامه داد: تا کنون سه سرای محله در کرج راه اندازی شده و به دنبال آن هستیم بر اساس نیاز محلات  و امکانات شهرداری این فضاها را در مناطق محروم شهر افزایش دهیم.

حواس فعالان صنعت ساختمان به مناسب سازی معابر باشد

عضو شورای شهر کرج در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گلایه از وضعیت مناسب سازی معابر و خیابانهای کرج گفت: همه شهروندان حق دارند از خدمات و امکانات شهری به شکل عادلانه و برابری برخوردار باشند.

وی اظهار کرد: متاسفانه طی سالهای گذشته اقدامات قابل توجهی برای مناسب سازی معابر و خیابانها صورت نگرفته و همین باعث شده حضور معلولین و جانبازان در سطح شهر کم رنگ شود.

وی خاطر نشان کرد: شورای پنجم طی مطالعاتی 15 ماهه و برگزاری جلسات متعدد ، مصوبه ای به تصویب رسانده که بر اساس آن صدور پروانه و پایان کار به مناسب سازی معابر منوط شده است.

عضو شورای شهرکرج گفت: با اجرای این مصوبه فعالان صنعت ساختمان سازی باید در فرایند ساخت وساز  ضوابط لازم برای مناسب سازی معابر را اجرایی کنند در غیر این صورت طبق تبصره 7 ماده 100 با آنها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای این مصوبه دیگر شاهد اختلاف سطح شدید در قبل و بعد ساختمانها نخواهیم بود و فضای شهر برای تردد معلولان مناسب می‌شود.

وی گفت: طبق این مصوبه همه سازندگان نسبت به مناسب سازی جلوی ساختمان خود تعهد محضری میدهند و در صورت عدم رعایت این تعهد باید جریمه پرداخت کنند و حتی پس از پرداخت جریمه هم تا وقتی مشکل ایجاد کرده را حل نکنند، پایان کار برای آنها صادر نمی شود.

رسولی خاطر نشان کرد: ما به دنبال طراحی یکپارچه شهری هستیم تا از طریق آن تمامی معابر و خیابانها یک دست شود تا تردد معلولین در آنها به راحتی صورت بگیرد و در اول کار این طرح از میدان کرج تا شهدا اجرایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =