عباس زارع رییس شورای شهر اسلامی

شورا محل تبادل آراء و نظرات متفاوت است و لزومی ندارد همه اعضا در تمامی مسائل یک نظر و همسو باشند. باید به جایی برسیم که این اختلاف نظرها را به رسمیت بشناسیم چون به طور قطع مردم هم به دنبال شورایی نیستند که خنثی باشد و اعضای آن در تمامی مسائل هم عقیده باشند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، المیرا دادمهر / باید به جایی برسیم که این اختلاف نظرها را به رسمیت بشناسیم چون به طور قطع مردم هم به دنبال شورایی نیستند که خنثی باشد و اعضای آن در تمامی مسائل هم عقیده باشند.

ضرورت تحقق نظام جامع مدیریت شهری

عباس زارع با بیان اینکه نظام شورایی نماد کامل مردم سالاری و دموکراسی است،گفت: شوراها متولی اصلی اداره امور شهر و روستاها هستند و این موضوع  در قانون اساسی به صراحتا اشاره شده است.

وی ادامه داد: در نظام شورایی شهروندان با رای خود مستقیما در تعیین سرنوشت شهر و روستایی که در آن سکونت دارند مشارکت می کنند و این چیزی جز تحقق دموکراسی نیست.

وی افزود: متاسفانه در طول چند دوره‌ای که از عمر شوراها سپری شده، قوانین این حوزه آن طور که در قانون اساسی قید شده به اجرا در نیامده که همین امر قدرت پاسخگویی مدیریت شهری را کاهش داده است.

این مسئول ابراز کرد: طبق قوانین بالادستی شورا و شهردار متولی تمام امور شهر به جز مسائل امنیتی هستند ولی در عمل این اتفاق نیفتاده است.

وی  با تاکید بر ضرورت تحقق نظام جامع مدیریت شهری، ابراز کرد: بدیهی است تا زمانیکه این نظام به صورت کامل در شهرها اجرایی نشود، شهرداری‌ها حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند به طور کامل پاسخگوی مشکلات و مطالبات شهروندان باشند چون برخی فرایندها عملا از حیطه کاری آنها خارج است. به عنوان مثال شهروندان در تمامی کلانشهرهای کشور، هر روز با موضوعاتی چون سرانه بهداشت، وضعیت اماکن ورزشی ، فرهنگی، دریافت خدماتی مثل آب، گاز و ... درگیر هستند و پیگیر توسعه این خدمات و زیرساخت ها هستند اما مساله اینجا است که تصمیم گیری در مورد برخی از این حوزه ها با مدیریت شهری نیست و توسط بخش دولتی و سیستمی خارج از شورا و شهرداری صورت می‌گیرد که همین مشکلاتی را به همراه داشته است.

این مسئول اضافه کرد: امید است با تحقق نظام جامع مدیریت شهری، روح قانون اساسی در جهت اجرای وظایف مدیریت شهری حاکم و اجرایی شود.

جایگاه مدیریت شهری برای مردم به درستی تبیین نشده است

زارع در ادامه به یکی دیگر از مسائلی که باعث شده شهرداری‌ها در اجرای وظایف خود دچار مشکل شوند، اشاره کرد و گفت:  مدیریت شهری هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را برای مردم تبیین کند. متاسفانه اغلب شهروندان به شهرداری به چشم سیستمی دولتی نگاه می‌کنند این درصورتی است که شهرداری نهاد عمومی غیر دولتی است و برای تامین منابع مورد نیاز جهت ارائه خدمات مطلوب، مستقیما به شهروندان وابسته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عمده درآمد شهرداری از سوی شهروندان تامین می‌شود، این نهاد وظیفه دارد خدمات مناسبی به آنها ارائه دهد و در مقابل مطالبات و خواسته های آنان پاسخگو باشد.

وی گفت: برای شهرداری بیش از 300 شرح وظیفه تعریف شده  که خدماتی از حیات تا ممات شهروندان را شامل می‌شود. متاسفانه اغلب شهروندان ازاین وظایف مطلع نیستند و وظایف شهرداری را به آسفالت خیابان و احداث روگذر و زیرگذر محدود می‌دانند و همین باعث شده دیگر خدمات این نهاد به دید آنها نیاید.

رییس شورای شهر کرج خاطر نشان کرد:با این گستردگی وظایف، اگر بخشهایی از شهرداری که باید خدمات خاصی به شهروندان  ارائه دهند، ناقص ، راکد و یا فاسد باشد، نارضایتی عمومی در شهر ایجاد می‌شود.

مردم در چه شرایطی به مدیریت شهری اعتماد می کنند؟

 وی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش اعتماد عمومی نسبت به مدیریت شهری ، اظهار کرد: طی یک سال و نیم گذشته اقدامات زیادی در راستای شفاف سازی امور و افزایش مشارکت شهروندان با  مدیریت شهری صورت گرفته است.

رییس شورای شهر کرج گفت: بدون شک اگر مدیریت شهری در راستای شفاف سازی امور، تسهیل گری و ارتقای خدمات رسانی به شهروندان گام بردارد، مسیر توسعه شهری با مشارکت شهروندان به راحتی پیموده خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید حساب و کتاب مدیریت شهری شفاف باشد تا شهروندان به طور دقیق از نحوه هزینه کرد منابعی که در اختیار شهرداری قرار می‌دهند با خبر شوند.

وی افزود: شفاف سازی علاوه بر بالابردن کیفیت خدمات رسانی، از بروز فساد احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: گام دوم برای افزایش سطح اعتماد عمومی به مدیریت شهری این است که پرسنل و کارکنان این مجموعه تسهیل گری و پاسخگویی به شهروندان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی توضیح داد: پرسنل شورا و شهرداری باید خود را پاسخگو بدانند و در رسیدگی به امور مراجعه کنندگان پیش قدم بوده و وقت و انرژی آنها را هدر ندهند.

زارع ابراز کرد: بدون شک کسی که به موقع مالیات و عوارض خود را پرداخت می‌کند، انتظار دریافت خدمات به موقع و درست را دارد.

وی ادامه داد: گام سوم در ارتقای اعتماد عمومی ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان است. مدیریت شهری باید متناسب با منابعی که در اختیار دارد، اوضاع و احوال شهر را هم در حوزه کالبدی و هم انسانی و اجتماعی بهبود ببخشد.

اعتماد عمومی به مدیریت شهری یک شبه ایجاد نمی شود

وی گفت: اعتماد سازی، فرایندی زمان بر است و یکی دو روزه اتفاق نمی افتد بنابراین باید در این مسیر صبور باشیم و اهداف پیش بینی شده در این حوزه را گام به گام پیگیری کنیم.

این مسئول با اشاره به تلاش شورای پنجم برای افزایش اعتماد عمومی به مدیریت شهری افزود: شورای پنجم به دنبال شفافیت، سلامت و کارآمدی است و دراین مسیر دنباله رو هیچ حزب و جناحی نیست.

شورای پنجم به دنبال مدیریت شیشه ای است

وی با اشاره به اقدامات شورا برای شفاقیت سازی در امور مدیریت شهری ادامه داد: شورای پنجم برای از ابتدای فعالیت تا کنون برای بررسی بودجه و برنامه های شهری ساعت‌ها وقت گذاشته و با تدقیق بودجه، به دنبال ایجاد مدیریت شهری شیشه ای و شفاف سازی است.

رییس شورای شهر کرج خاطر نشان کرد: این شورا فرایندهای کاری شهرداری را احصاء و با تلاش برای مکانیزه کردن فرایند کاری مدیریت شهری، در مسیر تسهیل در پاسخگویی به ارباب و رجوع و جلوگیری از فساد احتمالی گام برداشته است.

 وی افزود: تا مدتی قبل بسیاری از فرایندهای کاری شهرداری مثل امور مربوط به کمیسیون ماده 100 به صورت دستی انجام میشد ولی با تلاشهای صورت گرفته،  این سیستم به شکل مکانیزه درآمده و به زودی به بهره برداری میرسد. به دنبال آن هستیم  فرایند صدور پروانه ساختمانی، پایان کار، پرداخت عوارض و ... هم در سال آینده مکانیزه شود تا مردم برای انجام این امور به جای مراجعه به 10 نفر و سردرگمی، از یک درگاه کار خود را انجام دهند.

زارع در ادامه گفت: علاوه براین در تلاشیم از سال آینده با آموزش پرسنل شهرداری، تغییراتی در وضعیت بازدید از ساختمانهای در حال ساخت شهر ایجاد کنیم. به این ترتیب که اگر حالا برای صدور پروانه پنج نفر از بخشهای مختلف شهرداری پروژه بازدید می‌کنند، سال آینده  این تعداد به یک نفر کاهش یابد و آن یک نفر بتواند کار چهار نفر دیگر را هم انجام دهد. با این کار هم هزینه های شهرداری کاهش می یابد و هم از اعمال پنج سلیقه مختلف و هدر رفت زمان و انرژی جلوگیری میشود.

پیگیر مطالبات شهروندان هستیم

وی با اشاره به اینکه شورای پنجم  پیگیری مطالبات شهروندان را اولویت خود قرار داده، ابراز کرد: اعضای شورای قالب نطق های پیش از دستور، جلسات کارشناسی، جلسات تخصصی با مدیران شهرداری پیگیری مطالبات شهروندان هستند تا با تحقق آنها به افزایش اعتماد عمومی به مجموعه مدیریت شهری کمک کنند و شهروندان را به این باور برسانند که مدیران شهری به فکر آنها هستند و رفع دغدغه های آنها را در اولویت کاری خود قرار داده اند.

رییس شورای شهر کرج با اشاره به گلایه شهروندان از حجم بالای نیروی انسانی در شهرداری ابراز کرد: هر یک از شهروندان که به ما مراجعه می‌کند از تعداد بالای پرسنل شهرداری گلایه دارد که گلایه به حقی هم هست. بدون شک اگر این تعداد نیروی انسانی در شهرداری وجود نداشت، امکان ذخیره منابع مالی بیشتری فراهم می‌شد و این فرصت فراهم می آمد که از این منابع برای اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کرد.

وی افزود: با تلاش شورای پنجم امسال برای اولین بار تعداد نیروی انسانی ای که با شهرداری قرارداد مستقیم دارد نه تنها افزایش نداشته  بلکه کاهش نیرو هم داشتیم و این یعنی اعضای این شورا از اعتماد مردم سوء استفاده نکرده و آشنایان و وابستگان خود را در شهرداری مشغول به کار نکرده اند.

زارع خاطر نشان کرد: این کاهش نیرو تا پایان شورای پنجم ادامه دارد و نه تنها شامل نیروهای با قرارداد مستقیم خواهد شد بلکه نیروهای پیمانکاری را نیز دربر می‌گیرد.

وی با اشاره به دیگر اقدام شورای پنجم برای افزایش حس اعتمادعمومی به مدیریت شهری گفت: این شورا از ابتدای کار تا کنون  نسبت به انتساب افرادی که مشهور به عدم شفافیت هستند واکنش نشان داده و بر تحقق نظام شایسته سالاری تاکید داشته است.

شورای پنجم چه کرده است؟

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اقدامات ملموس شورای پنجم در طول سک سال و نیم اخیر گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی ، نوسانات و تحریم های پیش آمده، درآمد شهرداری به میزان قابل توجهی کاهش و هزینه های آن بالا رفته است. شورای پنجم برای بهبود شرایط موجود گام های جدی ای برای هدفمند کردن بودجه شهرداری برداشته و بعد از سالها اصلاحیه بودجه را اعمال کرده است.

وی با بیان اینکه در شورای پنجم شاهد از سرگیری پروژه قطارشهری کرج بودیم ، ادامه داد: این پروژه سالها تعطیل بود ولی با تلاش صورت گرفته با تخصیص اعتبار مناسب فرایند تکمیل آن از سرگرفته شد.

به گفته رییس شورای شهر کرج تخصیص اعتبار مناسب برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یکی دیگر از اقدامات شورای پنجم بوده که باعث تحول در سیستم حمل و نقل عمومی شهر می‌شود.

زارع اضافه کرد: این شورا در بحث توسعه فضای سبز شهری هم موفق عمل کرده و گواه آن جنگلکاری جنوب و جنوب غرب کرج، ایجاد بوستان‌های محلی و پارک در مناطق مختلف شهر است

اهداف شورای پنجم در حوزه هایی محقق نشده است؟

وی ادامه داد: در کنار تلاشهای صورت گرفته هنوز کارهای ناتمام و انجام نشده زیادی باقی مانده که امید است با تعامل  شهرداری و مشارکت شهروندان اجرایی شوند.

وی با اشاره به برخی مطالباتی که شورای پنجم در تحقق آنها چندان موفق نبوده، توضیح داد: علی رغم تلاشهای صورت گرفته هنوز نتوانسته ایم به راه کاری واقعی برای حل مشکل ترافیک شهر برسیم و همین باعث نارضایتی شهروندان شده است.

این مسئول گفت: شورای پنجم در ایجاد سازوکارهای مناسب برای افزایش درآمدهای پایدار و استقرار نظام شایسته سالاری در شهردای هم توفیق چندانی نداشته است و جای کار بسیاری دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توزیع عادلانه خدمات در شهر گفت: هر چند سمت و سوی شورا ی پنجم توزیع عادلانه خدمات بوده ولی هنوز در تحقق این هدف چندان موفق نبوده و راه طولانی ای در پیش داریم.

به گفته رییس شورای شهر مدیریت پسماند، ارتقای زیرساخت های عمرانی و افزایش سرانه های فرهنگی و اجتماعی از دیگر مواردی است که شورای پنجم علی رغم پیگیری‌های فراوان در تحقق آنها چندان موفق نبوده است.

مردم شورای خنثی نمی خواهند

زارع در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اختلافات گذشته اعضا در انتخاب شهردار هم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه برخی از اعضای این شورا پیش از این فعالیت شورایی نداشته و شناخت کاملی هم از هم نداشتند، شاهد تعارضاتی در برخی مسائل از جمله انتخاب شهردار بودیم.

عضو شورای شهر کرج ابراز کرد: البته نباید این نکته را فراموش کرد که شورا محل تبادل آراء و نظرات متفاوت است و لزومی ندارد همه اعضا در تمامی مسائل یک نظر و همسو باشند.باید به جایی برسیم که این اختلاف نظرها را به رسمیت بشناسیم چون به طور قطع مردم هم به دنبال شورایی نیستند که خنثی باشد و اعضای آن در تمامی مسائل هم عقیده باشند.

وی در ادامه توضیح داد: آنچه در فرایند تصمیم گیری شورا اهمیت دارد این است که خروجی این تصمیمات به نفع شهر و شهروندان تمام شود.با اطمینان می توانم بگویم در شورای پنجم در هیچ موردی پیش نیامده که اعضا در رای دادن به یک لایحه به جناح خاصی توجه کنند و یا رای دادن به یک لایحه را منوط به رای به لایحه دیگر بدانند.

شورای پنجم به بلوغ رسیده است

این مسئول خاطر نشان کرد: شورای پنجم با فرازو نشیب هایی که داشته طی یک سال و نیم گذشته به بلوغ رسیده و در راستای تحقق شعارهایش گام برمیدارد.

وی توضیح داد: همه ما می‌دانیم کلانشهر کرج از مشکلات زیادی در حوزه حمل و نقل و ترافیک، فضای سبزشهری، سرانه های ورزشی، فرهنگی، زیرساختهای عمرانی و ... رنج می برد و نباید برای رفع آنها به معجزه امید بست.

زارع گفت: بدون شک با تعامل شورا، شهرداری و شهروندان این مشکلات رفع و کرج به شهری توسعه یافته تبدیل می‌شود.

رییس شورای شهر کرج  ابراز کرد: مشکلات کرج یک شبه به وجود نیامده که یک شبه رفع شود به همین دلیل از شهروندان درخواست می‌شود، صبور باشند و با تعامل مناسب با مدیریت شهری مسیر رفع کمبودها را هموار کنند.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =