• ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
  • کد خبر: 71039
جشنواره لاله ها

برگزاری فستیوال و رویدادهای مختلف در حوزه گردشگری شهری فعالیت نسبتا پیچیده‌ای است که چندین بخش از جامعه و اقتصاد را در درگیر می‌کند

پایگاه خبری کرج امروز، فواد شمس / برگزاری فستیوال و رویدادهای مختلف در حوزه گردشگری شهری فعالیت نسبتا پیچیده‌ای است که چندین بخش از جامعه و اقتصاد را در درگیر می‌کند. از طرف دیگر همین رویدادهای گردشگری می‌تواند در کنار برندسازی یک شهر، فرصت طلایی برای جذب سرمایه گذار باشد. اما در این بین اگر در برگزاری این رویدادها و رخدادهای گردشگری برنامه ریزی درست انجام نشود حتی شاید باعث ایجاد صدمات ناخواسته وغیر منتظره برای شهر شود.
گردشگری رویداد گونه‌ای نوین از گردشگری است که با سایر انواع گردشگری در پیوند است. بازار گردشگری رویداد را گردشگرانی تشکیل می‌دهند که برای دیدن رویدادها و یا تجربه شرکت در آن‌ها به شهر مورد نظر سفر می‌کنند. این نوع از گردشگری روز به روز بیشتر مورد توجه مقاصد گردشگری جهان قرار می‌گیرد و دلایل توجه به آن را این‌گونه می‌توان نام برد:
جذب گردشگران به یک شهر در فصول غیر اوج سفرجلب توجه رسانه‌ها به یک منطقه و برندسازی از شهرایجاد تحرک اقتصادی – اجتماعی و روحیه بخشی به جامعه تشویق گردشگران به تکرار بازدید از یک شهرجلب منابع و سرمایه‌ها برای تجدید حیات اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی
رویداد جشنواره لاله‌ها که درسال‌های گذشته در کرج برگزاری شده است یکی از معدود فستیوال‌ها و رخدادهای گردشگری در شهر کرج است که مورد استقبال عمومی قرار گرفته است. در سال‌های اخیر با توجه به وجود رقابت شدید برای توسعه گردشگری بین شهرهای مختلف کرج نیز تلاش کرده از این روند عقب نماند. برای همین باید برنامه ریزی‌های مناسبی صورت بگیرد تا بتوان به اهداف توسعه گردشگری در شهر کرج دست یافت.

جاذبه‌های گردشگری یک مقصد، تنها به ویژگی‌های محیط طبیعی یا ابنیه تاریخی، صنایع دستی یک شهر خلاصه نمی‌شود. بلکه باید تلاش کرد یک هویت فرهنگی و اجتماعی برای شهر ساخت. در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری برگزار می‌شود خود می‌توانند به عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگران به حساب بیاید. همین جشنوره لاله‌ها در چند سال اخیر خودش بهانه‌ای شده است برای جذب گردشگر و اگر درست برگزار شود می‌تواند حتی موجب جذب سرمایه گذار در شهر کرج بشود.

یک رویداد گردشگری را می‌توان واقعه‌ای دانست که به طور معمول بر خلاف زندگی متعارف و جاری جامعه میزبان شکل می‌گیرد، نقطه آغاز و پایانی دارد و هدف از آن تأمین یک نیاز، فعالیت‌های اجتماعی، گذران اوقات فراغت یا جلب گردشگران به یک مقصد گردشگری می‌باشد. ورود موضوع رویدادها به صنعت گردشگری از سابقه طولانی برخوردار نیست، زیرا زمینه برگزاری رویدادها بیشتر به منظور تأمین خواسته‌ها و نیازهای مردم محلی شکل گرفته است.
امروزه اهمیت برپایی فستیوال‌ها و جشنواره‌ها در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است، بطوری که بر اساس بررسی‌های انجام شده برپایی نمایشگاه‌ها هر ساله حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد بطور مستقیم عاید اقتصاد جهانی می‌کنند.
توسعه گردشگری در کشور و به تبع آن شهر کرج در چارچوب سیاست‌های کلی نظام هست. برای توسعه گرشگری شهری نیاز به جذب سرمایه‌گذار هست. یکی از راه‌های جذب سرمایه برگزاری همین دست فستیوال‌ها در شهر کرج است. جشنواره لاله‌ها می‌تواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روزآمدتر و قابل توسعه‌تر از جاذبه‌ها در صنعت گردشگری کرج بدل شود. بدیهی است نخستین گام در این مسیر شناخت انواع رویدادها و نحوه مدیریت آن‌ها است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =