• ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
  • کد خبر: 71246
جشنواره فرهنگ ایمنی ترافیک

امروزه شاهد افزایش تنوع و پیچیدگی خدماتی هستیم که از سوی شهرداری‌ها به شهروندان ارائه می‌شود. واقعیت این است شهرداری‌هـا در ارائه خدمات خود به ناچار باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده کنندتا بتوانند خدمات خود را در کوتاهترین زمان ممکن و با کیفیت بهتری ارائه دهند.

امروزه شاهد افزایش تنوع و پیچیدگی خدماتی هستیم که از سوی شهرداری‌ها به شهروندان ارائه می‌شود. واقعیت این است شهرداری‌هـا در ارائه خدمات خود به ناچار باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده کنندتا بتوانند خدمات خود را در کوتاهترین زمان ممکن و با کیفیت بهتری ارائه دهند. در این راستا شهرداری‌ها در تلاشند بـا اسـتفاده از تمـامی مظـاهر فنـاوری اطلاعـات و ارتباطات شهری از یکدیگر پیشی بگیرند که این خود باعث ظهور شهرداری‌های الکترونیکی شده است. نباید این موضوع را نادیده گرفت که یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری و برنامهریزی‌های مدیران شـهری بـرای اداره امـور شهرها، داشتن اطلاعات صحیح، دقیق و بروز است که جمع آوری، ذخیره سازی، بازیـابی و پردازش آنها بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات امکان پذیر نیست. با تلاش شورای پنجم قرار است در آینده ای نزدیک کرج به شهری شهر الکترونیک تبدیل شود که با این کار بخشی از اهداف پی بینی شده برای داشتن مدیریتی شیشه ای در شهرداری هم محقق می‌شود. در این راستا گفت وگویی با محمد حسین خلیلی اردکانی، رییس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای شهر داشته ایم که با هم می خوانیم:

مهمترین دستاورد شورای پنجم را چه می‌دانید؟

یکی از شعارهای اصلی لیست امید مقابله با فساد در مدیریت شهری بود و به واسطه این شعار شهروندان زیادی به اعضای این لیست رای دادند. خوشبختانه شورای پنجم از آغاز فعالیت تا کنون اقدامات زیادی برای ایجاد مدیریت شیشه ای صورت داده که افزایش سطح اعتماد عمومی به شورا و شهرداری را در پی داشته اشت. ایجاد مدیریت شیشه ای باعث مشارکت بیشتر شهروندان در اداره شهر می‌شود که مهمترین نتیجه آن توسعه همه جانبه کرج است.

اقدام شورای پنجم برای تحقق مدیریت شیشه ای چه بوده است؟

تشکیل درگاه خدمت در مناطق شهرداری است که با این کار بسیاری از امورات ارباب رجوع بدون نیاز به مراجعه به پرسنل بخش‌های مختلف انجام می‌شود. با این کار خطا ولغزش احتمالی کارکنان شهرداری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به جرئت می‌توان گفت با راه‌اندازی این درگاه بیش از ۸۰ درصد مراجعات به شهرداری کاهش یافته و سرعت رسیدگی به امورات آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به دنبال آن هستیم تا ظرف دو ماه آینده این ۸۰ درصد به  ۹۵ درصد برسد. این امر تاثیر به سزایی در سالم سازی، شفاف سازی و ارتقای کمیت و کیفیت خدمات رسانی شهرداری وکاهش اتلاف وقت خواهد داشت. در حال حاضربه جز منطقه ۶ تمامی مناطق شهرداری به درگاه الکترونیکی خدمت مجهز شده اند.

تا چه حد در کاهش فساد در شهرداری موفق بوده اید؟

بنا به گزارش‌های دریافتی،  نظارت و اقدامات شورای شهر باعث شده که فساد در شهرداری تا ۶۰ درصد کاهش یابد. البته کار ما در این مسیر هنوز تمام نشده و طرحهای ویژه ای در دست اقدام است. برای تحقق این هدف همه اطلاعات شهرداری از قراردادها گرفته تا اسناد مربوط به هزینه کرد پروژه ها باید در اختیار شهروندان قرار بگیرد. البته در این حوزه در ابتدای کار هستیم و باید سازوکار مناسب برای این طرح تعریف و به مرور زمان اجرایی شود.

قصه الکترونیکی شدن امور در شهرداری پایان خوشی دارد؟

ایجاد درگاه الکترونیکی در شهرداری طی سالهای قبل مسکوت مانده و حتی با مقاومت مواجه می شد ولی شورای پنجم با جدیت در این حوزه ورود کرد و تا حد زیادی به نتیجه دلخواه رسیده است. برای اتمام این طرح بارها از مناطق مختلف بازدید کرده تا موانع موجود برای عملیاتی شدن آن به طور کامل رفع شود. پیگیری‌ها در این حوزه  به جایی رسیده که دیگر امکان مقابله با الکترونیکی شدن امور در شهرداری وجود ندارد و همه چیز در مسیر تعیین شده در حال حرکت است.

عملکرد شورای پنجم در خصوص نیروهای مازداد شهرداری چگونه بوده است؟

در حال حاضر حدود سه هزار نیروی مازاد در بدنه شهرداری وجود دارد که لغو قراردادهای آنها امکان پذیر نیست. کاری که شورای پنجم انجام داد این بود که در وهله اول از استخدام نیروهای جدید جلوگیری کرد. علاوه براین، در گذشته این امکان وجود داشت که کارکنانی که بازنشسته می‌شدند فرزندان خود را جایگزین کنند که شورای پنجم از ادامه این روند نیز جلوگیری کرد. در کنار این موارد، تا سال قبل پیمانکاران این امکان را داشتند که به جای افرادی که از نیروهایشان کم می‌شود نیروی جدید جایگزین کنند ولی از امسال این روند امکان پذیر نخواهد بود. از امسال اگر پیمانکاری نیاز به به کارگیری نیروی جدید دارد، باید در صحن علنی شورا به تصویب برسد. با قطعیت می‌توان گفت شورای پنجم در جلوگیری از تحمیل نیروهای اضافی به مجموعه مدیریت شهری موفق عمل کرده است.

تکلیف نیروهای مازاد شهرداری مرکز چه می‌شود؟

از شهرداری مرکز باید حدود ۴۰۰ نیرو به سازمان‌ها و مناطق مختلف انتقال داده شود تا از انباشت نیروی انسانی در این مجموعه جلوگیری شود. بدون شک این کار سخت است و با مقاومت زیادی همراه می‌شود ولی اجرای آن ضامن استقرار نظام شایسته سالاری در شهرداری است. البته نباید فراموش کرد استقرار نظام شایسته سالاری نباید صرفا در رده کارمندان باشد و در بخش مدیران نیز باید تغییرات لازم اعمال شود.

نقش نظارت شهروندان در کاهش فساد در مدیریت شهری تا چه حد است؟

اگر نظارت شهروندان در امور مختلف افزایش یابد، مدیران به راحتی نمی توانند از مسیر درست منحرف شوند و با توجه به اینکه  سایه توجه مردم را بالای سر خود احساس می‌کنند، با حس مسئولیت پذیری و دلسوزی بیشتری پیگیر اهداف پیش بینی شده خواهند بود..

مردم نسبت به مدیریت شهری بی اعتماد هستند، چرا؟

بخشی از این ضعف به شیوه و روش مدیریت مدیران شهری در طول سال‌های گذشته مربوط م‌یشود که در تلاش برای اصلاح آن هستیم و بخشی دیگر به خاطر مهاجر پذیر بودن کرج است. برای افزایش حس اعتماد عمومی به مدیریت شهری باید به گونه ای عمل شود که شهروندان نتیجه اقدامات مدیریت شهری را به راحتی حس کنند و به این باور برسند که مدیران دغدغه ای جز حل مشکلات آنها ندارد. در کنارآن باید به دنبال افزایش حس انسجام و هویت شهروندی در میان ساکنان این کلانشهر باشیم. باید به جایی برسیم که تک تک شهروندان خود را کرجی بدانند و نسبت به  سرنوشت این شهر بی تفاوت نباشند. بدون شک بی تفاوتی شهروندان نسبت به امور به خود آنها لطمه می زند بنابراین باید فرهنگ مطالبه گری و خواستن را در آنها تقویت کنیم.

بهترین قاضی هر کس خودش است، چه نمره ای به عملکردتان در شورای پنجم می دهید؟

من بیش از چهاربرابر موظفی ام در شورا کار می‌کنم تا شاید بتوانم باری از دوش شهر و شهروندان بردارم. آنچه در توان دارم برای آبادانی و توسعه شهرم انجام می‌دهم ولی درنهایت شهروندان هستند که باید نمره نهایی را بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =