محمد نبیونی

بعد از گذشته حدود دو سال به عملکرد شورای پنجم نمره قبولی می‌دهم ولی نباید فراموش کنیم نمره قبولی در مقطع کارشناسی ۱۰، کارشناسی ارشد۱۲ و دکتری ۱۶ است. این نمره قبولی قطعا قابل ارتقا است و تمامی اعضا در تلاش هستند تا عملکردی داشته باشند که پس از پایان این دوره شهروندان به خوبی از آنها یاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، المیرا دادمهر / اجرای پروژه‌های عمرانی مصوب از مهمترین وظایف شهرداری ها است که سرمایه مورد نیاز برای بهره برداری از آن‌ها از محل اعتبارات دولتی و یا محلی تامین می‌شود. واقعیت این است در شرایط اقتصادی کنونی و با احتساب محدودیت‌های اعتباری دولت، شهرداری‌ها بایستی بصورت مستقل برای اجرا و تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی اقدام کنند. از طرفی باید ردیفی در بودجه سالانه شهرداری  برای هر طرحی که قرار است اجرا شود، اختصاص داده شود و بر اساس درآمدهای پیش بینی شده، محل تأمین اعتبار آن مشخص باشد چون در غیر این صورت شهرداری در پایان سال با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

بنابراین شهرداری برای اجرای پروژه های مورد نظر خود که به  آبادانی و رشد شهر منجر می‌شود، نیاز به منابع مالی جدا از جیب دولت و نیز درآمدهای محدود خود دارد. سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند تامین کننده این منبع سوم باشند. طی سال‌های گذشته جلسات و همایش‌های زیادی برای پرداختن به اهمیت جذب سرمایه گذار در شهرداری برگزار شده و شعارهای فراوانی در خصوص ضرورت پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران داده شده ولی واقعیت این است که این اهداف چندان عملیاتی نشده است. در این خصوص گفت وگویی با محمد نبیونی، رییس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر ترتیب داده ایم که باهم می خوانیم :

برنامه هایی که  شورای شهر برای سال ۹۸ تبیین کرده چیست؟

شورای پنجم به واسطه طرح سوالات و پیگیری مطالبات جدید، به دنبال توسعه همه جانبه شهر و رضایت شهروندان بوده و از ابتدای فعالیت تاکنون در راستای تحقق شعارهای خود حرکت کرده است. یکی از مهمترین برنامه‌های شورای پنجم در سال جدید ارتقای سطح آموزش عمومی است. با توجه به اینکه مشارکت شهروندان کلید توسعه شهر است، این شورا با جدیت در بحث آموزش و آگاهی بخشی ورود کرده و دستاوردهای مناسبی نیز داشته است. اولویت دیگر شورای پنجم جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و آغاز پروژه‌های جدید است. در این خصوص به دنبال طراحی بسته‌های ویژه سرمایه‌گذاری و اعتمادسازی بیشتر برای حضور سرمایه‌گذاران در شهر هستیم. توسعه زیرساخت‌های هنری و فرهنگی شهر هم جزو برنامه های اصلی شورای شهر در سال جاری است و با جدیت پیگیری می‌شود. هوشمند سازی شهر برای رفاه بیشتر شهروندان و کاهش هزینه مدیریت شهری از دیگر برنامه های امسال است.

ازعملکرد شورای پنجم راضی هستید؟

بعد از گذشته حدود دو سال به عملکرد شورای پنجم نمره قبولی می‌دهم ولی نباید فراموش کنیم نمره قبولی در مقطع کارشناسی ۱۰، کارشناسی ارشد۱۲ و دکتری ۱۶ است. این نمره قبولی قطعا قابل ارتقا است و تمامی اعضا در تلاش هستند تا عملکردی داشته باشند که پس از پایان این دوره شهروندان به خوبی از آنها یاد کنند.

 مهمترین دستاورد شورای پنجم چه بوده است؟

طی سال‌های منتهی به انتخابات شوراها همیشه این مساله مطرح بود که در مجموعه مدیریت شهری با انباشت نیروی انسانی مواجه هستیم. شورای پنجم به طور جدی به این موضوع ورود کرد و دستاوردهای خوبی هم داشت. در حال حاضر حدود  پنج هزار نیرو به شکل مستقیم و هفت هزار پرسنل با قرارداد پیمانکاری در شهرداری مشغول به کار هستند که پرداخت حقوق آن‌ها بخش عمده ای از بودجه شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد.طی حدود دو سال گذشته شورای پنجم با نگاه اصلاحی به این مقوله ورود کرده و کار را به جایی رسانده که حداقل به این نیروها نیروی جدیدی اضافه نشود. برندسازی شهری از دیگر مباحثی بود که در شورای پنجم با جدیت پیگیری و تا حدودی به نتیجه رسیده است. تعیین روزی به نام روز فرهنگی کرج و ایجاد اِلمان هایی که شهروندان را به ایران کوچک متعهد کند بخشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است. بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی بود که در دوسال گذشته پیگیری و تا حدودی به نتیجه رسیده است.

عملکرد شورای پنجم در حوزه  فعالیت‌های عمرانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شورای پنجم میراث دار تعداد زیادی پروژه نیمه تمام عمرانی است که در دوسال آخر شورای پنجم کلنگ زنی شده بودند. شورای پنجم با تخصیص اعتبار مناسب تکمیل این پروژه ها را در اولویت کاری خود قرار داده است. یکی از مهترین این پروژه قطار شهری است که حدود چهار سال کاملا متوقف شده بوده و با شروع فعالیت این شورا تکمیل آن از سرگرفته شد. امیدواریم تا پایان این دوره بتوانیم سوت قطار را در زیر شهر تهران به صدا در بیاوریم. تکمیل پروژه های میدان سپاه، پل حصارک، ادامه زیرگذر آیت الله هاشمی رفسنجانی، ادامه بلوار ماهان ( شهید ناصربخت)، بلوار گلدشت (شهدای اصناف) تنها بخشی از پروژه‌های عمرانی نیمه تمامی بودند که طی دو سال گذشته تکمیل و به بهره برداری رسیده اند.

چرا بحث جذب سرمایه گذار در پروژه های مختلف شهری کرج مغفول مانده است؟

یک دلیل آن به تنوع قومیتی این کلانشهر برمی گردد و دیگری به عملکرد ضعیف مدیران شهری در اعتمادسازی و کاهش بروکراسی اداری برای جذب سرمایه‌گذاران مربوط می‌شود. با ایجاد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی امیدواریم این مشکلات مرتفع شود.

تحقق بودجه امسال را امکان پذیر است؟

سال گذشته حدود ۷۰ درصد بودجه مصوب شهرداری محقق شده و با پیش بینی‌های که براساس تغییر عوارض و بهای خدمات انجام شده، تحقق بودجه امسال بعید نیست.

انتظار خاص شما از شهردار چیست؟

کار و کار و کار و البته به کارگیری همکارانی که خدمت رسانی به شهروندان را در اولویت قرار می‌دهند و پرهیز از پرداختن به حواشی‌ای که جز اتلاف وقت، منابع و انرژی مجموعه نتیجه ای ندارد. شهروندان از شهرداری شهری آباد و توسعه یافته می خواهند بنابراین شهردار به عنوان ناخدای کشتی مدیریت شهری باید با تمام توان تلاش کند تا این کشتی را به سلامت به مقصد برساند.

سهم خواسته های شهروندان و راضی نگه داشتن مسئولان در تصمیم‌گیری‌های شورای پنجم چگونه بوده است؟

شهروند محوری و توجه به خواسته های آنان یکی از شعارهای اصلی شورای پنجم است و شورای پنجم گام‌های مطلوبی در این حوزه برداشته است. راه‌اندازی میز خدمت، حضور بی تکلف در کنار شهروندان و بازدیدهای مستمر از گوشه و کنارو مناطق مختلف شهر گواهی بر این ادعا است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =