عضوشورای اسلامی شهر.غدیر مهدوی

بدون شک راه اندازی خطوط تراموا در شهر علاوه بر صرفه جویی در هزینه های شهرداری، نقش به سزایی در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی چون آلودگی هوا، خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، المیرا دادمهر/ شهرهای بزرگ رفت و آمدهای زیادی دارند و برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی باید از تمام امکاناتی که به تشویق مردم در جهت عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین منجرمی شود، فکر کرد و البته یکی از این تمهیدات تراموا است. تراموا(Trams) ، قطار برقی شهری است که بر روی ریل های مخصوص در خیابان ها حرکت می‌کند. این سیستم قابلیت حمل و نقل افراد و بعضا بار را دارد و ممکن است  به شکل بین شهری یا درون شهری تعریف شده باشد.

از زمان روی کار آمدن شورای پنجم زمزمه هایی برای ایجاد خطوط تراموا در کرج مطرح است ولی این طرح هنوز به مرحله هم  مطالعه نرسیده و درگیر پیچ و خم های بسیاری است. بدون شک راه اندازی خطوط تراموا در شهر علاوه بر صرفه جویی در هزینه های شهرداری، نقش به سزایی در توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی چون آلودگی هوا خواهد داشت. اینکه چرا در مدیریت شهری کرج اتفاق نظر و همدلی برای راه اندازی تراموا وجود ندارد جای سوال است ولی از حق هم نباید گذشت چون برخی از اعضای شورای شهر طی دوسال اخیر تلاش بسیاری برای راه اندازی این سیستم کرده اند و علی رغم مخالفت ها و موانع موجود دست از هدف خود نکشیده اند. یکی از این اعضا غدیر مهدوی کلیشمی، رییس کمیسیون تلفیق بودجه شورای شهر کرج است.

در این خصوص گفت وگوی با او ترتیب داده ایم که با هم می خوانیم:

تا چه از تجربه کارو زندگی در خارج از کشور برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری بهره گرفته اید؟

دوست داشتم بخشی از الگوها و تجربیات کار و زندگی در کشورهای دیگر را در شهرمان پیاده کنم ولی متاسفانه خیلی موفق نبودم چون احساس می‌کنم فضای موجود پذیرای آنها نیست. به عنوان مثال اکثر شهرهای گوشه و کنار دنیا از یک نظم، آرامش و هارمونی خاصی در مسائل مختلف برخوردارند ولی به دلایل محدودیت‌ها و عدم تلقی مشترک مدیران از امور، چنین ویژگی‌هایی را در کرج به نمی‌بینیم. برای من مساله اصلی در مدیریت شهری کرج ایجاد آرامش است ولی به نظر می رسد مدیران شهری در این خصوص با من همسو نیستند. به نظر من  اهمیت داشتن شهری که از آرامش و نظم برخوردار است از زدن پل و اجرای برخی پروژه‌های عمرانی مهتر است ولی وقتی نگاه مشترکی در این خصوص وجود نداشته باشد هر چقدر هم که تلاش کنی به نتیجه مطلوب نمی رسی. من در دوسال گذشته پنج تذکر به شهرداری با محوریت اهمیت انتظام بخشی به شهر داده ام ولی به هیچ یک از این تذکرات پاسخ داده نشده است.من از سه شهردار پیشین کرج خواسته ام که سه میدان شهر را به عنوان پایلوت قرارداده و با اجرای طرح ویژه نظم خاصی در آنها ایجاد کنند تا شهروندان  به طور ملموس با نتایج این انتظام بخشی آشنا شوند ولی متاسفانه تا کنون که به این خواسته پاسخ داده نشده است.

مهمترین معضل کرج را چه می دانید؟

سیستم ناکارآمد حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین مشکلات این کلانشهر است. تعداد خودروهایی که در این شهر تردد دارند یک دهم خودروهای پایتخت نیست ولی در روزهایی از سال آلودگی هوای کرج از تهران هم بیشتر می‌شود. دلم می‌خواست در کنار پروژه قطار شهری که بخش عمده ای از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده، شبکه تراموا در شهر ایجاد کنیم. بودجه راه اندازی این شبکه یک دهم مترو است و چون هزینه کمی دارد به راحتی می توان برای آن سرمایه گذار جذب کرد.

مزایای راه اندازی تراموا در کرج چیست؟

معلولان به راحتی می توانند از این سیستم استفاده کنند ، برق کمی مصرف می‌کند، جابه جایی مسافر از طریق آن سریع است و درنهایت این سیستم به زیبایی چهره شهر و نظم دهی به آن کمک می‌کند. برای اجرای این پروژه از چند گروه محقق از دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر کمک گرفته شد ولی به دلایلی راه اندازی این سیستم با اقبال مدیریت شهری مواجه نشد. بدون شک اجرای چنین پروژه ای می‌توانستیم به سمت متفاوت کردن کرج از سایر کلانشهرها حرکت کنیم ولی این اتفاق نیفتاد.

اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی شبکه تراموا چقدر است؟

برای راه اندازی یک کیلومتر از خط مترو حدود 400 تا 500 تومان اعتبار نیاز است ولی این یک کیلومتر در تراموا بین 50 تا 60 میلیون هزینه دارد. جالب این جاست در بسیاری از خطوط مترو به واسطه ساختار ایجاد شده، امکان استفاده عموم مردم از جمله معلولان و کودکان از قطار شهری وجود ندارد ولی در شبکه تراموا این مشکلات وجود ندارد. اگر به دنبال داشتن شهری هستیم که در آن افراد ناتوان و معلول هم بتوانند به اندازه افراد معمولی از امکانات برخوردار باشند، باید برای راه اندازی شبکه تراموا برنامه ریزی کنیم.

به نظر شما شورای پنجم در جلب اعتماد شهروندان موفق عمل کرده است؟

لیست امید با شعارهایی متفاوت از کاندیداهای دوره های قبل رای آورد. اعتقاد به اصلاحات،شفافیت، صداقت، درستکاری و ... بخشی از شعار این لیست بود. متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که برخی از اعضا از این شعارها فاصله گرفته اند و همین باعث بی اعتمادی مردم می‌شود. به جز این شورای پنجم در شرایطی روی کارآمد که شرایط اقتصادی و معیشیتی مردم به هم ریخت که این امر هم در این مساله بی تاثیر نبود.

به نظر شما بودجه امسال شهرداری محقق می‌شود؟

در بودجه سال 98 شهردار تقاضا کرده بود که بودجه انبساطی شود و همین باعث شد بودجه امسال از دوهزار میلیارد به دو هزار و 800 میلیارد افزایش پیدا کند. شرط اصلی برای این افزایش، ایجاد ارزش افزوده، سود و درآمد برای شهرداری است. علاوه بر این شهرداری برای تحقق این بودجه باید به جای تکیه بر جرایم ماده 100 و خام فروشی به دنبال درآمد پایدار باشد. شهردار ادعای تحقق این بودجه را کرده و تا پایان سال باید صبر کنیم تا ببینیم تا چد عملی می شود. به نظر من کرج آنقدر پتانسیل دارد که  شهرداری می تواند چند برابر بودجه امسال را محقق کند ولی به شرطی که جدیت، تلاش و همت لازم در این زمینه وجود داشته باشد. با اجرای پروژه های درآمدزا، جذب سرمایه گذار و با بهره گیری از توان و تجربه افراد متخصص می توان به سوی تحقق این هدف گام برداشت.

بزرگ ترین نگرانی شما در شورای پنجم چیست؟

بزرگ ترین غصه من این است که برخی مدیران به جای پیگیری اهداف مدیریت شهری به دنبال آن هستند که فلان آشنای خود را در بخشی از شورا یا شهرداری جا بدهند. یعنی روابط برای آنها بر ضوابط اولویت دارد. باید به دنبال شایسته پروری در مجموعه مدیریت شهری باشیم چون با روابط شخصی این شهر سروسامان نمی گیرد.

چطور می توان کرج را به شهری ایده آل تبدیل کرد؟

شهر یک موجود زنده است و اگر نتوانیم روح آرامش را در آن حاکم کنیم امیدی به بقای آن نیست بنابراین مدیران شهری باید به اندازه ای که برای اجرای پروژه های عمرانی دغدغه دارند، به فکر حفظ شادابی، نشاط و آرامش شهر هم باشند. تحقق این هدف به بودجه زیادی نیاز ندارد ولی خروجی آن برای همه شهروندان ملموس است و باعث رضایت آنان از مجموعه مدیریت شهری می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =