عضوشورای اسلامی شهر.فرج الله ایلیات

اینکه چرا بودجه سالانه شهرداری به طور کامل محقق نمی‌شود دلایل مختلفی دارد ولی به نظر می رسد یکی از مهمترین آنها تدوین غیرواقعی آن است. عدم تحقق بودجه باعث افزایش بدهی شهرداری، تاخیر در تامین اعتبارات طرحهای عمرانی و کاهش سرعت توسعه شهر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، المیرا دادمهر/ بودجه شهرداری، عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد منابع مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه آن ها پیش بینی می شود و پس از تصویب شورای شهر قابل اجراست. بنابراین بودجه بندی را می توان به عنوان فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود دانست و منظور از تنظیم بودجه حداکثر استفاده از منابع موجود است که معمولاً در حد کفایت نیست. لازم است که به نحوی از منابع محدود استفاده کرد که با حداقل هزینه بیشترین نتیجه را بدست آورد. قانون با صراحت تعیین، تصویب و نظارت بر بودجه و همچنین نظارت بر هزینه ها را به شورای شهر محول کرده است.

پایان هر سال شاهد ارسال لایحه بودجه شهرداری به شورای شهر هستیم. لایحه ای که در اغلب موارد به تصویب می رسد ولی در نهایت به طور صد درصدی محقق نمی‌شود. اینکه چرا بودجه سالانه شهرداری به طور کامل محقق نمی‌شود دلایل مختلفی دارد ولی به نظر می رسد یکی از مهمترین آنها تدوین غیرواقعی آن است. عدم تحقق بودجه باعث افزایش بدهی شهرداری، تاخیر در تامین اعتبارات طرحهای عمرانی و کاهش سرعت توسعه شهر می‌شود. برای اطلاع از وضعیت بودجه امسال و مشکلات تحقق صد درصدی بودجه شهرداری کرج گفت وگویی با فرج الله ایلیات، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر کرج ترتیب داده ایم که با هم می خوانیم:

اولویت کمیسیون برنامه و بودجه در سال جاری چیست؟

بررسی بودجه و طرح تفریغ آن از مهمترین اولویت‌های کمیسیون برنامه و بودجه در سال جاری است. البته  سرو سامان دادن به بحث های حقوقی که بار مالی برای مدیریت شهری دارند از جمله املاکی که در طرح تعریض یا فرایند تهاتر قرار گرفته اند نیز از برنامه‌های اولویت دار این کمیسیون است.

چه میزان از بودجه مصوب سال گذشته شهرداری تحقق یافته است؟

در بحث بودجه نقدی  بیش از ۹۰ درصد ولی در خصوص میزان تحقق بودجه تهاتری هنوز نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد چون شهرداری هنوز بیلان عملکردی خود در این خصوص را ارائه داده است.هنوز برخی اسناد بین راهی وجود دارد که باید تا نیمه اول اردیبشت در دفاتر شهرداری به ثبت برسند و پس از آن می‌توان می‌توان گفت به احتساب درآمد و هزینه، چند درصد از بودجه سال ۹۷ محقق شده است.

چرا شهرداری سال گذشته در فروش اموالی که به مزایده گذاشته بود چندان موفق نبود؟

سال قبل با توجه به نوسانات شدید اقتصادی، مدام قیمت اموالی که شهرداری به مزایده گذاشته شده بود تغییر می‌کرد. این روند باعث شده بود به عنوان مثال قیمت یک زمین چندین بار توسط کارشناسان تغییر کند. البته اینکه شهرداری در فروش این اموال موفق نبوده به نفع ماست چون امسال با قیمت بالاتری به فروش می رسند. اگر شهرداری می خواهد در سال ۹۸ در بحث تحقق بودجه موفق عمل کند، باید در قبال دو هزار و ۸۰۰ میلیارد بودجه مصوب خود هزینه تعریف و با انعقاد قراردادهای مختلف، تعهد هزینه ایجاد کند.

به نظر شما در شرایط فعلی می‌تواند به فروش اموال غیر منقول برای تحقق بخشی از بودجه امیدوار بود؟

طی یکی دو سال اخیر اموال غیر منقول شهرداری ارزش افزوده زیادی داشته و فکر می‌کنم امسال بتوانیم در فروش آنها که اغلب موقعیت خوبی دارند موفق عمل کنیم. کاربری تمامی این اموال مشخص شده و امید است با برگزاری چند مرحله مزایده با قیمت خوبی به فروش برسند.

مهمترین دستاورد شورای پنجم را چه می‌دانید؟

شورای پنجم در طول دو سال گذشته  به مباحثی ورود کرده که شوراهای قبل به خاطر ریسک بالا به آن ورود نکرده بودند. یکی از این موارد قیمت‌های منطقه بندی است که از سال ۹۲ تا کنون هیچ تغییری نکرده بود ولی ما با ورود به این مساله موفق شدیم قیمت ها را تغییر داده و به روز کنیم. باتوجه به این که عموم شهروندان به نوعی با این مقوله درگیر هستند، پیش بینی می‌شد در جریان اعمال قیمت‌های جدید منطقه بندی با اعتراض سازندگان ساختمان مواجه شویم ولی چون این افزایش تاثیر زیادی در بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز ندارد، مشکلی ایجاد نمی شود.

شورای پنجم در پیگیری چه موضوعی چندان موفق نبوده است؟

متاسفانه شهرداری در اجرای برخی از مصوبات شورای شهر تعلل می‌کندکه یکی از آنها آیین نامه تهاتری است. طبق این آیین نامه مقرر شده دو طرف تهاتر با هم ارتباط مستقیم نداشته باشند ولی متاسفانه در برخی موارد می بینیم دو طرف به واسطه رابطه ای که با هم می گیرند مبلغ تهاتر را پایین آورده و بینشان پول نقد رد و بدل می‌شود در صورتی که در تهاتر طلبکار باید در ازای طلب خود زمین، واحد تجاری، مسکونی و در کل اموال غیر منقول دریافت کند نه پول نقد. چرا پیمانکار باید ۳۰ درصد از طلب خود را کم کند و به جای باقی مانده آن پول نقد بگیرد؟ قطعا این فرایند به افزایش قیمت تمام شده پروژه‌های پیمانکاری شهر تمام می‌شود که در نهایت به ضرر شهر و شهروندان است. اگر این آیین نامه تهاتری درست اجرا می‌شد ما باید یک اتاق تهاتری داشتیم و لیست اموال تهاتری در آن قرار می‌گرفت و پیمانکاران می‌توانستند با رصد آن لیست تهاتر لازم را انجام دهند. اجرای درست این آیین نامه از فساد جلوگیری می کند بنابراین باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

شعارها و اهداف شورای پنجم تا چه حد محقق شده است؟

برای پاسخ به این سوال باید نگاه یکپارچه ای به مدیریت شهری داشت. بدیهی است بدون عملکرد درست شهرداری تلاش‌های شورا هم به نتیجه دلخواه نمی رسد. اگر می خواهیم به جواب درستی برای این سوال برسیم باید ببینیم شهرداری در دو سال اخیر تا چه حد در عملکردش موفق بوده  است.علی رغم اختلاف نظرهایی که اعضای شورا با هم داشته و دارند، لوایح شهرداری با بیشترین رای در صحن شورا به تصویب رسیده و می توان گفت ۸۵ درص لوایح رسیده به تصویب رسیده که این نشان می دهد که در شورای پنجم مصلحت شهر و شهروندان در اولویت قرار دارد. شورای پنجم مفهوم کار تیمی را خوب می فهمد و همین باعث پیشبرد بسیاری از امور شده است.

چرا طی دو سال گذشته پروژه عمرانی شاخصی در کرج تعریف نشده است؟

از سال‌های قبل تعداد پروژه‌های نیمه تمام زیادی باقی مانده که اولویت تامین اعتبار برای تکمیل آنها است. بدون شک کلنگ زنی پروژه‌های جدید در شرایط فعلی به هیچ وجه منطقی نیست و صرفا هزینه بیشتری به مدیریت شهری تحمیل می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =