محیط زیست

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرج روز جهانی محیط زیست را فرصتی برای آگاهی‌بخشی و ایجاد تعهد در خصوص حفاظت از محیط زیست دانست.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، در پیام محمدرضا زین العابدینی آمده است:

نامگذاری روزهایی از سال به عناوینی خاص، فرصتی مغتنم برای درنگ و مقایسه "آرمان‌ها" و "عملکردها" در خصوص وجه تسمیه آن روز است.

 نامگذاری ۵ ژوئن (۱۵خرداد) در ۴۵ سال پیش توسط سازمان ملل متحد به عنوان "روز جهانی محیط زیست" نیز از این قاعده مستثنی نیست. تاملی جهانی برای آگاهی‌بخشی و ایجاد تعهد در خصوص "حفاظت از محیط زیست". 

طی دهه‌های اخیر گفتمان جهانی از "توسعه و بهره‌برداری بی‌وقفه از منابع طبیعی" به "حفاظت از محیط زیست" و سپس به "توسعه پایدار" و در نهایت به "سازگاری با طبیعت و محیط زیست" رسیده است. رویکرد معکوسی که از "سازگاری طبیعت با توسعه اقتصادی و صنعتی" به "سازگاری توسعه با طبیعت و محیط زیست" رسیده است. 

در کشور عزیزمان ایران نیز در کنار توصیه‌های عمیق و مکرر دینی در خصوص محیط زیست با مجموعه کاملی از سیاست‌گذاری‌های کلان و قوانین بالادستی و پایین‌دستی در خصوص مسائل زیست محیطی روبرو هستیم که ظرفیت مناسبی را برای مدیران و تصمیم‌گیران فراهم آورده است. 

متاسفانه به رغم تلاش‌های صورت گرفته، کلانشهر کرج در وضعیت مطلوبی به لحاظ شاخص‌های زیست محیطی قرار ندارد و معضلات ریشه‌داری مانند مدیریت پسماندها سال‌هاست که گریبان‌گیر شهرمان است. 

معاونت خدمات شهری شهرداری کرج و سازمان‌های مربوطه از مهم‌ترین نهادهایی هستند که باید در خصوص وضعیت محیط زیست شهری فعال و پاسخگو باشند و کوشش خواهد شد در این دوره با در نظر گرفتن اولویت‌های زیر به این مهم پرداخته شود.

▫️ساماندهی داده‌ها و آمارهای مرتبط با محیط زیست و ارائه به‌هنگام آن‌ها برای تصمیم‌گیری صحیح مدیران و اطلاع شهروندان 

▫️اولویت‌بندی مسائل زیست محیطی شهر بر پایه داده‌های صحیح و به‌هنگام و ارائه برنامه‌ای مدون، عملیاتی و قابل حصول که منتهی به راه‌حلی جامع برای معضلات زیست محیطی شود 

▫️تحول در تامین مالی طرح‌های زیست محیطی در کنار شفافیت در هزینه‌ها برای عموم شهروندان  

▫️استفاده غیرشعاری از ظرفیت سخت و نرم فناوری‌های روز مانند "هوشمندسازی" و "جمع‌سپاری" برای شتابدهی به برنامه‌ فوق‌الذکر در کنار غفلت نکردن از طرح‌های زیرساختی خصوصا در حوزه مدیریت پسماند که فقدان آن‌ها دهه‌ها است که شهر کرج را متاثر ساخته است

امید است با همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد و نیز عموم شهروندان فهیم کرجی بتوانیم در فرصت باقیمانده از شورای پنجم گامی موثر در خصوص شفاف‌سازی و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی شهرمان کرج برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =