• ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 71641
الماسی

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: سالانه هزاران ماهی و پستاندار دریایی در دام پلاستیک ها اسیر شده و می میرند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، ضیاءالدین الماسی، در سومین نشست روسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی کرج در حال برگزاری است،  اظهار کرد: به صورت میانگین در کشور تنها ۲۵ درصد تفکیک زباله از مبدا اتفاق می افتد.

وی با بیان این که روزانه ۳۰۰ تن پسماند عفونی ناشی از فعالیت مراکزی مانند آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، دندانپزشکی ها و ...  در کشور تولید می شود؛ افزود: بخشی از این پسماندها با پسماندهای عادی مخلوط می شود.

این مسول با بیان اینکه بیش از ۶ هزار تن پسماند در شهرهای ساحلی شمالی کشور و ۸ هزار تن در شهرهای ساحلی جنوب کشور تولید می شود، اظهار کرد: معضل پسماندهای شهرهای ساحلی حادتر از دیگر شهرها است چرا که این پسماندها و ترکیبات و شیرابه های آن ها مستقیما وارد دریا شده و به سرعت از طریق زنجیره غذایی به بدن انسان ها بر می گردد به همین دلیل نه تنها سلامت ساحل نشینان بلکه سلامت شهروندان اقصی نقاط ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: ترکیبات عالی پایدار پی سی بی ها و بیسفنول از جمله ترکیباتی هستند که به شدت سرطان زا بوده و یا غدد درون ریز را تحلیل می برد که باید برای جلوگیری از ورود این ترکیبات به دریا راهکاری اندیشید.

وی افزود: پسماندهای شهرهای ساحلی به خصوص پلاستیک ها، محیط زیست دریا را تحت تاثیر قرار می دهد و سالانه هزاران ماهی، لاک پشت های دریایی، کوسه ها، پستانداران دریایی در دام پلاستیک ها اسیر شده و می میرند.

الماسی اضافه کرد: زیست گاه های ارزشمند دریایی نظیر مرجان ها که پشتیبان ذخائر شیلاتی کشور هستند به واسه ورود پلاستیک و پسماندها در حال تخریب و نابودی هستند، از این رو اولویت دهی به مدیریت پسماند شهرهای ساحلی برای حفظ سلامت جامعه ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =