حسین محمدی-رییس کمیسیون محیط زیست وخدمات شهر

رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر کرج گفت: مدیریت زباله ها در این کلانشهر سالانه حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، حسین محمدی در حاشیه سومین نشست روسای سازمان های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور اظهار کرد: از شهرداری کرج بابت برگزاری این جلسه که محفلی برای تبادل اندیشه و به اشتراک گذاری تجربیات موفق کلانشهرها در حوزه مدیریت پسماند است، قدردانی می کنم؛ امیدوارم خروجی های عملی نیز داشته باشد و به اتخاذ تصمیماتی راهبردی و عملیاتی منجر شود.

وی افزود: قانون مدیریت پسماند در ابتدای سال ۸۳ به صورت جامع تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به دولت ابلاغ شد که به باور بنده یکی از مترقی ترین قوانین زیست محیطی کشور است اما متاسفانه حداقل ۹۰ درصد از تکالیفی که قانونگذار بر عهده مدیریت اجرایی پسماند و سایر نهادهای متولی گذاشته، بلاتکلیف و بدون اجرا مانده است.

رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: در آیین نامه اجرایی پیش بینی شده بود که جمع آوری و انتقال زباله ها تا پایان سال ۹۲ باید به صورت تفکیک شده صورت پذیرد و از سال ۹۴ به بعد نیز هرگونه دفن سنتی (و غیربهداشتی) زباله ها ممنوع بوده و باید از الگوی بازیافت استفاده شود اما متاسفانه این دستورالعمل ها و الزامات قانونی روی زمین مانده است.

مدیرکل اسبق محیط زیست البرز در بخش دیگری با بیان اینکه تنها ۲ درصد از پسماندها در کرج بازیافت شده و ۹۸ درصد آنها به صورت سنتی در حلقه دره دفن می شوند، اذعان کرد: باید اذعان داشت که دفن زباله ها در طبیعت خسارت های زیست محیطی غیرقابل جبرانی به همراه دارد و تهدیدی علیه بهداشت عمومی نیز محسوب می شود.

مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت، وزارت کشور و سایر نهادهایی که می توانند به شهرداریها کمک کنند، به خوبی به تکالیف قانونی شان عمل نمی کنند، تصریح کرد: در این فضا سازمانهای مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور می توانند از تجاربیات موفق خود و حتی سایر شهرهای جهان استفاده کنند و همچنین با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به مرور روند جمع آوری پسماندها را علمی و هوشمندسازی کنند.

محمدی در پایان عنوان کرد: متاسفانه در کرج سالانه حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان برای مدیریت زباله ها هزینه می شود که با توسعه مشارکت شهروندی و فرهنگسازی رسانه ها می توان در این حوزه صرفه جویی قابل توجهی داشت و در قدم اول باید برای تفکیک زباله از مبداء و اصلاح شیوه های جمع آوری و انتقال زباله ها برنامه ریزی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =