محمد حسین خلیلی اردکانیرییس کمیسیون نظارت وتحولات اداری

رییس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: نهادهای مدنی و تشکل های مردم نهاد باید در مطالبه گری و حل مشکل زباله ها پیشگام شوند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، محمدحسین خلیلی اردکانی با بیان اینکه هر شهروند کرجی به طور میانگین روزانه ۶۵۰ گرم زباله تولید می کند که سرجمع آن در مناطق ۱۰ گانه به ۸۰۰ تن پسماند می رسد، گفت: متاسفانه چرخه جمع آوری، انتقال و دفن زباله ها در اکثر شهرهای ایران فرسوده، عقیم و ناکارآمد است.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت مرکز دفن زباله حلقه دره رو به پایان است اما سرانه تولید زباله همچنان رو به افزایش است، عنوان کرد: متاسفانه شهروندان پس از قرار دادن کیسه پسماند در سطل زباله به دیگر فرایندهای طاقت فرسا و هزینه بر جمع آوری و دفن آن توجهی ندارند و خلاء اطلاع رسانی و ایفای نقش رسانه ها احساس می شود.
این مسئول ادامه داد: دولت و مجلس از دو دهه گذشته مستمراً طرح ها و لوایحی را به عنوان آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند تصویب می کنند اما در عمل خروجی لازم را نداشته است و بسیاری از کلانشهرهای کشور به تجهیزات و تکنولوژی لازم برای تفکیک از مبداء، جمع آوری مکانیزه و دفن بهداشتی زباله ها و از مهمتر بازیافت و ارزش آفرینی پسماندها دسترسی ندارند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج در ادامه عنوان کرد: ما با برگزاری جلسات کارشناسی مشکلی نداریم و میزبانی از گردهمایی های ملی را به فال نیک می گیریم اما به شرط اینکه خروجی لازم را داشته باشد و مصوبات کارگروه های تخصصی در حد حرف و مصوبه باقی نماند. چالش زباله ها یک مسئله ملی است و بسیاری از وزارتخانه ها باید در کنار شهرداریها به حل مشکل کمک کنند.
خلیلی اردکانی از کاهش میزان تولید زباله، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و تولید انرژی، ساماندهی زباله های عفونی، استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبداء، بهره گیری از روش های نوین مدیریت پسماند و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای بازیافت زباله ها به عنوان چشم اندازهای مدیریت شهری کرج در حوزه مدیریت پسماند یاد کرد.
وی در پایان با اظهار نگرانی از تولید روزانه ۲۵۰ مترمکعب شیرابه زباله ها، خواستار استقرار تاسیسات تصفیه شیرابه شد و خاطر نشان کرد: نخاله های ساختمانی دیگر چالش شهرهای بزرگ هستند و جا دارد که با احداث کارخانه های بازیافت و بهره گیری از تکنولوژی های نوین از نخاله ها برای تولید مصالح ساختمانی و ثروت آفرینی استفاده شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =