احد رسولی -رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری و بافت های فرسوده

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج گفت: قوانین بالادستی مسیر قانونگذاری محلی برای تسهیل گردشگری و جذب سرمایه گذار خصوصی را سد کرده است و این تناقضات ناشی از بخشی نگری باید مرتفع شوند. 

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، احد رسولی که برای شرکت در اجلاس هم اندیشی روسای کمیسیونهای گردشگری شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای کشور به اصفهان سفر کرده، در یکی از نشست های مشورتی گفت: خلاء برگزاری چنین نشست هایی در سطح کلانشهرها بسیار محسوس است، گرچه نیاز به حضور شهرداریها به عنوان بازوی اجرایی شوراها نیز احساس می شود تا با مشارکت در روند تصمیم سازی، برای اجرای مصوبات نشست ها رغبت و انگیزه بیشتری به خرج دهند. 

وی افزود: در طرح ساماندهی، توسعه و تسهیل تاسیسات گردشگری که برای تهیه آن حداقل ۶ ماه کارِ کارشناسی شده پیشنهاد معافیت عوارض پروانه برای احداث هتل در کرج را پیشنهاد کرده بودیم که ظاهرا با قوانین بالادستی مغایرت دارد، البته این محدودیت در سایر حوزه ها نیز مشهود است و مصوبات ملی مانع از بسترسازی جهت جذب سرمایه گذار خصوصی و توسعه گردشگری شده است. در مطالعات سیما و منظر شهری کرج نیز در نهایت کمیسیون ماده پنج استان آن را با چارچوب های قانونی مغایر اعلام کرد و تلاش های کارشناسی را بدون نتیجه گذاشت.

این مسئول خواستار ورود وزارت کشور برای مشخص کردن جایگاه شوراهای اسلامی و شهرداریها در رفع محدودیت های قانونی شد و ادامه داد: مادامی که محدوده تسهیل گری و قانونگذاری شوراها در حد تعیین عوارض یا کمک به سایر نهادها باشد که البته سایر نهادها همین مختصر اختیارات را نیز عمدتاً به رسمیت نمی شناسند، نمی توان به رفع بروکراسی اداری و موانع پیش روی جذب سرمایه گذار خصوصی و توسعه گردشگری در بستر اقدام و عمل امیدوار بود. نباید فضا به گونه ای باشد که بسیاری از قوانین تشویقی و تسهیلی در نهایت به جهت مغایرت با قوانین بالادستی به درهای بسته بخورد.

رسولی در ادامه با بیان اینکه در جهت رفع موانع توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در کرج جلسات متعددی با نهادهای استانی برگزار کرده ایم اما رگه هایی از عدم درک و همراهی متقابل مشاهده می شود، اذعان داشت: سیر برنامه ریزی ها در ریل بخشی نگری و عملکرد جزیره ای قرار گرفته و باید به موازات برنامه ریزی عمودی، برنامه ریزی افقی نیز داشته باشیم که این مهم بر عهده وزارت کشور است. صرفِ برگزاری جلسه نمی توان مدعی رفع مشکلات شد بلکه قوانین و دافعه های سرمایه گذاری باید در بستر عمل اصلاح شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر کرج با بیان اینکه تعاملات کلانشهرها باید به صورت جدی ادامه پیدا کند تا به زبان و ادبیات مشترکی داشت پیدا کنیم، خواستار استفاده از ظرفیت های شورای عالی استانها و وزارت کشور برای قدرت بخشی بیشتر به شوراهای اسلامی شد و گفت: امیدواریم قوانین بالادستی نیز در مسیر حمایت قانونگذاری محلی بستر را برای شکوفایی زیرساخت های گردشگری و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی فراهم کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =