کلانشهرها

شهردار کرج با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت یکی از راهکارهایی است که می تواند به تزریق اعتبار و تامین منابع لازم شهرداری‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی بینجامد، گفت: دولت و مجلس باید ریسک افزایش قیمت بنزین را بپذیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز، علی اصغر کمالی زاده در یکصد و دومین نشست مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با تاکید بر ضرورت افزایش بهای بنزین اظها کرد: دولت و نمایندگان مجلس باید ریسک افزایش بهای بنزین را بپذیرند.

کمالی زاده اظهار داشت: در برنامه سوم توسعه سهم حمل و نقل عمومی ۷۵ درصد تعیین شده اما نه تنها این رقم محقق نشده بلکه امروزه سهم حمل و نقل خصوصی پیوسته در حال افزایش است. این امر افزایش خطرات زیست محیطی و هدر رفت انرژی را به همراه دارد.

وی، با بیان اینکه در تباصر بودجه شهرداری کرج پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، از فقدان تولید اتوبوس در کشور به عنوان معضلی جدی یاد کرد و گفت این امر امکان خرید این ابزار مهم حمل و نقل عمومی را برای شهرداری ها ناممکن کرده است.

این مسئول با اشاره به خرید یکصد اتوبوس توسط شهرداری کرج در سال گذشته، گفت: سال ۹۷ بیش از پنج کارخانه تولید اتوبوس در کشور را مورد بازدید قرار دادیم که از این میان تنها دو کارخانه فعال بود. این تعداد امسال به یک کارخانه کاهش پیدا کرده است.

به گفته شهردار کرج، با این شرایط حتی اگر منابع مالی هم تامین شود امکان خرید اتوبوس از داخل کشور وجود ندارد و نقل و انتقال پول نیز به واسطه تحریم‌ها به سختی انجام می‌شود.

کمالی زاده، رفع این مشکل را از سوی مسئولان دولت و مجلس خواستار شد و اذعان داشت: شاید بشود در قالب تولید فراسرزمینی این مشکل را تا حدودی مرتفع کرد.

وی، قیمت تقریبی خرید یک دستگاه اتوبوس را در حال حاضر نزدیک به دو میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: برای خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

این مسئول، از حادثه ای که در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد به عنوان یک هشدار جدی برای استفاده از اتوبوس های فرسوده یاد کرد و افزود: حدود ۱۵ سال از عمر برخی اتوبوس ها می گذرد که این یک زنگ خطر جدی برای حمل و نقل عمومی محسوب می شود.

شهردار کرج، با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت یکی از راهکارهایی است که می تواند به تزریق اعتبار و تامین منابع لازم برای شهرداری ها به منظور تامین امکانات حمل و نقل عمومی بیانجامد، اضافه کرد: دولت و مجلس باید ریسک این افزایش قیمت را بپذیرند و با این اقدام مانع از افزایش مستمر حمل و نقل خصوصی شوند.

 کمالی زاده، الگوی دیگر کشورهای جهان برای دریافت مالیات از محل حمل و نقل و محیط زیست را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: نباید منابع موجود را به حراج بگذاریم.

وی بیان داشت: می توان از محل افزایش بهای سوخت و دریافت مالیات، منابعی را برای تامین هزینه های افزایش حمل و نقل عمومی به شهرداری ها اختصاص داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =