ظروف یکبار مصرف

ورود به مناسبت های مذهبی و فعالیت هیئات و تکایا، همواره با آغاز چالشی به نام افزایش تولید زباله پلاستیکی همراه بوده است. مشکلی که اگرچه با افزایش روند مصرف گرایی در جوامع، لاینحل به نظر می رسد، اما می توان با تدابیری از حجم آسیب ها و عوارض آن کاست. سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، با اجرای طرح نذر شتسشوی ظروف مهمانان امام حسین (ع) و پویش "از خودمان شروع کنیم" برای تحقق این اهداف در ماه محرم امسال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، با ترویج استفاده از ظروف پلاستیکی در جامعه، تب استفاده از این محصولات ارزان، سبک و راحت، به مراسم مذهبی نیز رسیده و بسیاری از مردم نسبت به ارائه نذورات خود در قالب ظروف مذکور اقدام می‌کنند. حالا تَل های ایجاد شده از کاسه، بشقاب، قاشق، چنگال، دیس و لیوان های پلاستیکی، برجسته ترین آثار به جا مانده پس از برپایی مراسم عزاداری در شهر است. اتفاقی که مشکلات متعددی را نه فقط برای شهرداری و سازمان مدیریت پسماند، بلکه برای محیط زیست و جامعه به وجود می آورد.

طبق اعلام مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز، نزدیک به یک میلیون ظرف یک بار مصرف، در ده شب نخست ماه محرم بین مردم کرج پخش شده که این مقدار با توجه به عمر بسیار زیاد آنها در طبیعت که به ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال نیز می رسد، برای محیط زیست بسیار مخرب و آسیب زاست.

فردین حکیمی، این میزان تولید زباله پلاستیکی را تنها با احتساب توزیع نذری توسط هیئات و تکایای ثبت شده عنوان کرد و گفت: نذری هایی که در منازل پخته و توزیع می شوند در کنار پخش غذا و نذری درهیئت های ثبت نشده، این آمار را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

از خودمان شروع کنیم

به نظر می رسد استفاده از ظروف یک بار مصرف با پایه گیاهی که به گفته حکیمی، از مواد نشاسته ای با ترکیبات تخریب پذیر ساخته شده و به زمانی بسیار کوتاه تر از ظروف پلاستیکی برای تجزیه نیازمندند، یکی از راه حل های این مشکل باشد. اما این امر نیازمند ایجاد دغدغه در شهروندان و فرهنگسازی است. راه اندازی پویش " از خودمان شروع کنیم" راهکاری است که از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اندیشیده شده تا شاید بتواند تا حدودی راهگشای این معضل باشد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج شکل گیری این پویش را در پی همکاری های سازمان با سَمَن ها، تیم های اجتماعی و گروه های فعال در صفحات مجازی عنوان کرد و هدفش را کاهش تولید زباله و نهادینه سازی فرهنگ تفکیک زباله از مبداء ذکر کرد.

احمد خیری گفت: ستاد کار داوطلبانه از میان این گروه ها و افراد تشکیل شده است تا به صورت شبانه نسبت به جمع آوری زباله های شهری اقدام کنند.

این مسئول، به پوشش این افراد اشاره کرد و ادامه داد: افرادی که شب ها با کاورهای نارنجی در شهر می گردند و روی کاور آنها عنوان پویش "از خودمان شروع کنیم" ثبت شده، کسانی هستند که در محلات، کنار تکایا، حسینیه ها و هیئت ها هستند و زباله های ریخته شده را جمع آوری می کنند.

اگرچه این فعالیت اجتماعی و همراهی عمومی برای جمع آوری آلودگی ها از سطح شهر درهمه روزها به ویژه ماه محرم اقدامی شایسته است اما گام اساسی برای مقابله با این معضل، حذف استفاده بی رویه از محصولات پلاستیکی و یک بار مصرف است. امری که در یکی دیگر از طرح های سازمان با عنوان شستشوی ظروف مهمانان حسینی، مورد توجه قرار گرفته است.

از قدیم مرسوم بود که افراد برای شستشوی ظروف عزاداران حضرت اباعبدالله العظیم (ع) سر و دست می شکستند و این کار را نوعی پالایش برای روح خود می دانستند. آنها نذر می کردند که برای رسیدن به نیتی، ظرف های هیئت را بشویند و این کار علاوه بر اجرای نیت آنها باعث می شد از ظروف چینی و قابل شستشو در برنامه ها استفاده شود. حال شاید بازگشت به همان سیره و روش در مراسم، بتواند راهی برای رهایی جامعه از غرق شدن در جهان ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی شود.

ضرورت بازگشت به سنت ها

در این زمینه دستگاه های مربوطه نیز می توانند موثر عمل کنند؛ در حالی که وجود ظروف قدیمی و کهنه، خانواده های بسیاری را با مشکل کمبودِ جا روبرو کرده، می توان نسبت به جمع آوری این ظروف در قالب یک طرح خیریه یا حمایتی، اقدام کرد و با پخش ظروف در حسینیه ها و اماکن مذهبی و آیینی، این روش قدیمی اما شایسته را جایگزین استفاده از محصولات پلاستیکی کرد.

ای کاش بکوشیم مسائلی چون توصیه به اخلاق مداری و حفظ احترام متقابل افراد، اهمیت بهداشت، نگهداری از زمین و محیط زیست را نیز مورد توجه قرار دهیم و آن را به عنوان یک امر به معروف در مراسم مذهبی و عزاداری ها به یکدیگر یادآوری کنیم. شاید با این کار بتوانیم بخشی از یکی از بزرگترین معضلات جهان امروز را، حل نه، اما تا اندازه ای کاهش دهیم.

عادله سادات ارشادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =