• ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
  • کد خبر: 72480
کاخ مروارید

کاخ مروارید که سال های متمادی به محل حسرتی برای بازدیدکنندگان و علاقمندان تاریخ و میراث فرهنگی ایران تبدیل شده بود، با همت شهرداری کرج و ورود آن به حوزه بازسازی و محوطه سازی، آماده میزبانی از علاقمندان می شود تا در نوروز ۹۹ شاهد حضور آنها با عنوان جشن نوروزگاه باشد.

پایگاه خبری کرج امروز _ عادله ارشادی مقدم - کاخ مروارید از آثار مربوط به دوره پهلوی و متعلق به شمس پهلوی است که با زیربنای دو هزار و ۵۰۰ متر احداث شده است. شکل این اثر ملی که تداعی گر یک سفره ماهی درون صدف است، با بودجه ای معادل یک میلیون دلار امریکا و با طراحی مهندسان بنیاد "فرانک لوید رایت" ساخته شده و نگاه های بسیاری را به سمت خود جلب می کند.

"محمدرضا پهلوی"، دستور ساخت این بنای خاص و زیبا را که فضاهای معماری زیرسقفی آن به صورت مارپیچ و شبیه دانه های مروارید ساخته شده، برای خواهرش "شمس" که به بیماری آسم دچار شده بود صادر کرد تا او را از پایتخت به منطقه ای خوش آب و هوا در کرج منتقل کند. تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، تالار طلایی، دفتر مخصوص شمس و اتاق های خواب از بخش های اصلی این کاخ هستند که با جلوه ای بی نظیر در میان دریاچه ای کوچک از سه طرف کاخ قرار گرفته اند.

با وقوع انقلاب اسلامی ایران، این اثر هنری و معماری، در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت و همزمان با دوازدهم بهمن ماه سال ۸۱ وارد لیست فهرست آثار ملی ایران شد. در حالی که وعده های متعددی برای بازگشایی کاخ مروارید که بنای باشکوه آن در طول سال های گذشته تا حد زیادی مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته بود، داده شد اما درِ این اثر ملی همچنان به روی بازدیدکنندگان و علاقمندان بسته ماند؛ تا اینکه در سال جاری شهرداری کرج به موضوع ورود کرد و بازسازی فضای سبز آن را به عهده گرفت. اقدامی که استقبال فراوان دوستداران میراث فرهنگی و معماری را به همراه داشت.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهر کرج ۲۷ هکتار از محوطه کاخ را علف زنی کرد و آبخور ۹۰۰ اصله درخت را مورد اصلاح قرار داد. حذف سرشاخه های خشک و اصلاح تمامی تاسیسات آبیاری نیز از اقداماتی است که این دستگاه هم اکنون در دست انجام دارد.

رئیس سازمان سیما، منظر شهرداری کرج درباره سایر اقدامات و برنامه های در نظر گرفته شده برای محوطه فضای سبز این کاخ گفت: استقرار مبلمان شهری، نورپردازی، کاشت گونه های گیاهی و ساماندهی و بهسازی ساختمان های همجوار جزو اصلی ترین برنامه های ما برای این بخش از کاخ مروارید است.

در شرایطی که به گفته پیمان بضاعتی پور، روزانه ۵۰ نفر از نیروهای شهرداری کرج در این مجموعه مشغول به کار و فعالیت هستند، شهردار کرج از گشوده شدن درهای کاخ همزمان با نوروز ۹۹ خبر داده است.

علی اصغر کمالی زاده، همچنین اعلام کرده است در صورت وجود فضای مناسب و پیشرفت امور، جشنواره گل های داوودی را پاییز سال آتی در محوطه کاخ برگزار خواهد کرد. وعده برگزاری جشنواره لاله های کرج نیز برای سال ۱۴۰۰ از برنامه های دیگر کمالی زاده برای کاخ مروارید است.

با این وصف انتظار می رود تلاش مدیریت شهری کرج برای اصلاح و بهسازی محوطه کاخ، یکی از خواسته های دوستداران عرصه های معماری، فضای سبز و میراث فرهنگی را برآورده کرده و امکان بازدید از یکی از برترین و در عین حال جذاب ترین آثار معماری دوره پهلوی را برای مردم فراهم کند. باید منتظر ماند و دید که آیا وعده شهرداری کرج برخلاف وعده های مسئولان دستگاه های متولی پیشین، محقق خواهد شد یا نه؛ امید که این اتفاق رخ دهد و فضای کاخ به عنوان یکی از اماکن تاریخی، تفریحی و جاذبه های گردشگری شهر به محل بازدید شهروندان و مراجعه کنندگان تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =