مسیبی

یکی از اداراتی که علی رغم اهمیت و حساسیت بالا، از کمترین میزان توجه عموم برخوردار است، اداره امور پیمان ها و قراردادهاست.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، هر زمان قرار است از اقدامات شهرداری ها به مردم اطلاع رسانی شود، معاونت ها، سازمان ها و گاه مناطق در صف اول اخبار هستند اما یکی از اداراتی که علی رغم اهمیت و حساسیت بالا، از کمترین میزان توجه عموم برخوردار است، اداره امور پیمان ها و قراردادهاست. اداره ای ‏زیربنایی که بسیاری از پروژه های عمرانی، تاسیساتی و ... از دل آن بیرون می آید و صلاحیت پیمانکارانی که در مناقصه ها و مزایده های طرح های مختلف خُرد و کلان شهر کرج برنده می شوند در این اداره بررسی می شود.‏

با محمد مسیبی؛ رییس اداره امور پیمان ها و قراردادهای شهرداری کرج گفت و گو کردیم تا با وظایف این اداره و نحوه انتخاب پیمانکاران برای پروژه های مختلف شهر کرج آشنا شویم.‏

در خصوص سامانه "سمیم" توضیح بدهید؟

از برج ۱۰ سال گذشته به عنوان سرپرست اداره امور پیمان ها و قراردادهای شهرداری کرج منصوب شدم. پیش از آن قراردادی در سه ماده و در قالب اجرای نرم افزار، پشتیبانی و آموزش میان شهرداری و فاوا با پیمانکار مربوطه سامانه سمیم به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان ‏منعقد شده بود. سال ۹۷ به پایان رسید و به این دلیل که این سامانه تنها در بخش پشتیبانی و آموزش پیشرفت داشت و وارد مرحله اجرا نشده بود، سامانه هنوز تعیین تکلیف نشده و بنا شد بدون افزایش ریالی قرارداد تمدید شود تا در این خصوص تصمیم گیری لازم به ‏عمل آید. ‏

این سامانه در بخش شفافیت، کمک بزرگی به شهرداری خواهد کرد، به عنوان مثال زمانی که فراخوان مزایده و مناقصه در روزنامه ها چاپ می شود از مرحله اول شامل فروش اسناد و بررسی مدارک شرکت کنندگان تا مرحله آخر که تعیین برنده و انعقاد ‏قرارداد است، باید در این سامانه به صورت شفاف انجام شود. با توجه به لینک بودن این سامانه با دستگاه های نظارتی در راستای شفافیت کمک شایانی خواهد شد. البته لینک شدن به دستگاه ها در خواست شهرداری بوده اما تاکنون محقق نشده است.‏

هم چنین کلیه فرآیندهای مرتبط با انعقاد قراردادها و دریافت پیشنهادات بر روی سیستم قرار می گیرد و در تصمیم سازی و تصمیم گیری های مدیران موثر واقع می شود؛ هم چنین به افزایش سلامت اداری مجموعه شهرداری کمک کرده و با افزایش بهره وری سازمانی، ‏عملکردی سالم و شفاف را تضمین می کند و این موضوع در راستای دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر کرج به ویژه رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری نیز هست.‏

آیا این سامانه در حال حاضر فعال است؟

با توجه به حجم و تنوع قراردادها در مجموعه شهرداری در حال حاضر کلیه قراردادها از این سامانه ثبت و مدیریت می شود. البته این سامانه هنوز با یک سری از نهادهای مربوطه لینک نیست اما به زودی این اتصال ایجاد خواهد شد.‏

در توضیحِ تکمیلی باید بگویم تعدادی از شهرهای بزرگ کشور مثل مشهد چنین سامانه ای را در اختیار دارند و ما هم از هر سامانه ای که به شفافیت بیشتر کمک کند استقبال می کنیم.‏

در خصوصِ پیمانکاران پروژه های مختلف شهرداری کرج و شایعاتی که در خصوص انتخاب پیمانکاران بدون ضابطه و با رابطه در شهرداری کرج وجود دارد بگویید؟

تمام نامه نگاری ها چه با سامانه، چه سازمان ها و چه با حراست از دی ماه سال ۹۷ که در این سِمت مشغول به کار هستم، موجود است. کلیه فراخوان ها در تابلوهای اعلانات شهرداری مرکز و تلویزیون ورودی طبقه اول به مدت ۱۰ روز نمایش داده می شود. یعنی اگر پیمانکار از درشهرداری هم وارد شود به راحتی می تواند این فراخوان ها را ملاحظه کند. هم چنین در برخی تلویزیون های شهری هم مثل چهارراه هفت تیر این فراخوان ها نمایش داده می شود که در صدد هستیم این تعداد را هم افزایش دهیم. این فراخوان ها به ‏طورِ کامل در دیدِ عموم مردم است و به صورتِ محرمانه اعلام نمی شود. در عین حال آگهی های فراخوان در روزنامه ها هم متناسب با رتبه ای که برای پیمانکار با توجه به مقیاس و اهمیتِ پروژه نیاز است چاپ می شود. ‏

نکته اینجاست که طبق صلاحدید شهرداری کرج و در راستای ایجاد عدالت میان پیمانکاران، هر پیمانکار نمی تواند بیش از چهار پروژه با شهرداری داشته باشد. به این معنی که تا کارهای قبلی را تحویل ندهد نمی تواند کارِ جدیدی بگیرد. ‏

ما در انتخاب پیمانکاران هیچ نقشی نداریم. پس از انتشار فراخوان هر شرکتی که شرایط شرکت در مزایده یا مناقصه را داشته باشد می تواند مدارک خود را ارائه دهد. تنها موردی که روی آن حساسیتِ ویژه داریم، کامل و معتبر بودن اسناد و مدارک، رتبه پیمانکاری و ‏ظرفیت ریالیِ کار است. ‏

شهرداری کرج برای یکی از پروژه هایش از گچساران هم پیمانکار دارد؛ اگر قرار بود تمام قراردادهای کرج با چند پیمانکار خاص منعقد شود پیمانکاران فقط از کرج و تهران بودند. اما اطلاع رسانیی گسترده سبب شده شرکت هایی از شهرهای یدیگر هم شرکت کنند و برنده شوند.‏

آیا در زمان مسئولیت شما، پروژه های ترک تشریفاتی نیز وجود داشته است؟

در سال ۹۸ هیچ پروژه ابنیه و ساختمانی به صورت ترک تشریفات در شهرداری کرج آغاز نشده است. در بحث پروژه های تاسیساتی ترک تشریفات داشته ایم؛ سه بار مناقصه برگزار شد و هیچ شرکت کنندهای وجود نداشت. در این موارد قانون می گوید اگر سقف ماده ۱۴ ‏رعایت شود می توان به صورت ترک تشریفات عمل کرد و پروژه به پیمانکاری که صلاحیت لازم در این خصوص داشته باشد واگذار خواهد شد. البته شرکت های مشاور پروژه قطار شهری هم شامل همین موضوع شدند. آخرِ سال ۹۷ بر اساس ماده ۱۶ آیین نامه معاملات ‏مالی و معاملاتی شهرداری، قرارداد دو شرکت مشاور به دلیل اینکه پروژه آغازشده را تمام نکرده اند با رعایت سقف خاص تمدید شد.‏

کدام فراخوان و پیمانکار بیشتر مایه دردسر شهرداری کرج بوده است؟

پروژه حفظ و نگهداری فضای سبز بسیار دردسرساز شده است به حدی که سازمان بازرسی به آن ورود کرد. در توضیح اجمالی باید بگویم که پیمانکاران جدیدی به این حوزه وارد شده اند و پیمانکارانِ قدیمی که اسم و رسمی در کرج دارند و در اکثر پروژه های فضای سبز ‏برنده می شدند، مدام از برندگان جدید شکایت می کنند. اصل اساسی ما در شهرداری حل و فصل این مشکلات است و اگر مدرک یا سندی دال بر جعلی بودن اسناد پیمانکار برنده که موضوع شکایت است ارائه شود پیگیری می کنیم. اما متاسفانه شاکی ها همکاری نکرده ‏و در جلسات بازرسی شرکت نمی کنند و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است!‏

خوش قول ترین پیمانکار شهرداری کرج در سال ۹۸ چه کسی است؟

پیمانکاران خوش قول زیادی داریم اما در کارهای بزرگ پیمانکاری، پیمانکار پیاده راه رجایی شهر که مبلغ ضمانت را سرِ وقت آورد و اسناد را امضا کرد یکی از خوش قول ترین پیمانکاران است. هم چنین پیمانکار تعریض ادامه تقاطع غیر همسطح یادگار امام در مهرویلا. ‏البته این خوش قولی تنها از لحاظ تکمیل فرآیند انعقاد قرارداد است که با این اداره مرتبط است.‏

نحوه توزیع آگهی ها در رسانه ها به چه صورت است؟ گاهی نارضایتی برخی رسانه ها از توزیع آگهی ها به نشریات خاص به گوش می رسد. نظر شما در این خصوص چیست؟

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرج طبق فهرستی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است، رتبه بندی روزنامه های سراسری و محلی کثیرالانتشار را در اختیار دارد. تا ماه گذشته، توزیع فراخوان های مزایده و مناقصه بر عهده اداره امور قراردادها و پیمان‏های شهرداری کرج بود که در حال حاضر بر عهده روابط عمومی است. ‏

آگهی ها بر اساس بخشنامه داخلی توزیع می شود؛ به این صورت که پروژه هایی با مبلغ بالای یک میلیارد تومان حتما باید در یک روزنامه رتبه یک و یک روزنامه محلی یا رتبه پایین تر چاپ شود.‏

ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه بین روزنامه ها با رتبه یکسان، آگهی ها به نوبت و عدالت توزیع شده است. هرچند گاهی تغییرات و ملاحظاتی هم در نحوه توزیع ایجاد شده است. ‏

به این ترتیب که وقتی یک مزایده اهمیت ویژه ای داشته در سه روزنامه رتبه یک یا دو چاپ شده است. یا فراخوان تهیه غذای پرسنل شهرداری به این دلیل که در مرحله اول و دوم در روزنامه های کثیرالانتشار سراسری چاپ شده بود و کسی شرکت نکرده بود، در ‏مرحله سوم، یک روزنامه رتبه یک و دو روزنامه محلی نیز برای انتشار انتخاب شدند. در کل بیش ترین توزیع آگهی ها در روزنامه ها بر اساس نوبت انجام می شود. البته سازمان های شهرداری کرج به جز سازمان عمران در توزیع آگهی بر اساس مصوبه هیات مدیره ‏سازمان خود، مستقل عمل می کنند. مگر پروژه های مهم مثل نگهداری فضای سبز و تامین نیروی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج که توسط مرکز انجام شد.‏

مهم ترین مشکل پیش روی اداره امور پیمان ها و قراردادهای شهرداری کرج را چه می دانید که در صورت رفع، عملکرد و بازدهِ آن بیش تر شود؟

اداره امور قراردادها و پیمان های هر نهاد باید زیر نظر بالاترین مقام آن نهاد باشد. در حال حاضر بسیاری از دستورات را باید مستقیما از شهردار بگیریم مثل خاتمه پیمان، ترک تشریفات یا مطرح کردن در کمیسیون. در این خصوص نامه ای تنظیم شده و به شهردار، معاونت ‏برنامه ریزی شهرداری و سازمان همیاری ها ارسال شده با این موضوع که اداره پیمان ها باید استقلال داشته باشد، زیر نظر کسی جز شهردار نباشد تا کارآیی، سرعت و بازدهِ آن افزایش یابد.‏ پیام آشنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =