سلیم نژاد

اکبر سلیم نژاد رئیس شورای اسلامی شهر کرج در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به استان البرز برای افتتاح پروژه متروی شهر هشتگرد، با نگارش نامه ای مهم به بیان ۷ محور از مطالبات کلان مدیریت شهری این کلانشهر از دولت پرداخت که متن آن در ذیل منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، در نامه رییس شورای شهر کرج آمده است:

حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و تحیات وافره

مقدم مبارک حضرت‌عالی و هیئت محترم همراه را به استان سرافراز و شهیدپرور البرز گرامی می‌داریم و از درگاه خداوند سبحان برای تمام خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صحت و سلامتی و طول عمر باعزت را استعانت می‌نماییم و امیدواریم که سفر ریاست محترم قوه مجریه کشور به منطقه، برای کلان‌شهر کرج که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی خود «ایرانی کوچک» در قلب ایران‌زمین است، دستاوردها و برکاتی به همراه داشته باشد و کام مردم شریف را هرچه بیشتر شیرین نماید.

همان‌طور که حضرت‌عالی استحضار دارید، این روزها تراژدی تلخ آلودگی هوا در بسیاری از استان‌های کشور مشاهده می‌شود و مردم در حسرت هوای تازه و پاک مانده‌اند و برخلاف سال‌های قبل که آسمان کشور در فصول پاییز و زمستان سرشار از نزولات الهی بود اما ظاهراً در اثر تخریب بی‌رویه محیط‌زیست و دست‌اندازی‌های گسترده به منابع طبیعی، آسمان نیز بر زمین بخیل شده و پاییزِ تابستانی و آفتابی را پشت سر می‌گذاریم. دراین‌بین تشکیل جلسات کارگروه اضطرار آلودگی هوا نتیجه‌ای جز تعطیلی مکرر مدارس را در پی نداشته و سلامتی جامعه به‌ویژه کودکان، زنان باردار و سالمندان در معرض تهدید جدی قرارگرفته است.

ریاست محترم قوه مجریه 

اکنون‌که با تدابیر دولت تدبیر و امید متروی شهر هشتگرد پس از حدود ۲ دهه چشم‌انتظاری روی ریل بهره‌برداری قرارگرفته است، این اتفاق مبارک را بهانه قرار داده و به بیان گوشه‌هایی از مطالبات کلان و بعضاً روی زمین‌مانده مدیریت شهری کرج از دولت محترم می‌پردازیم و امیدواریم که موردتوجه حضرت‌عالی و هیئت محترم دولت قرار گیرد و برای رسیدگی به آن‌ها دستور عاجل را صادر فرمایید.

۱) همان‌طور که استحضار دارید در سفر سال ۱۳۹۵ حضرت‌عالی به استان البرز مبلغ ۱۸۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفرهای استانی دولت به تکمیل خط ۲ قطار شهری کرج و حومه اختصاص یافت که پس از پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد هنوز تخصیص نیافته است لذا امیدواریم با دستور ویژه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، تحقق این مصوبه مجدداً در دستور کار سازمان برنامه‌وبودجه قرار گیرد.

۲) شهرداری کرج در تیرماه سال ۱۳۹۵ کلنگ پروژه احداث بزرگراه شمالی را به طول ۱۹ کیلومتر در امتداد اتوبان شهید همت به زمین زده است که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی نیازمند مساعدت حداقل ۵۰۰۰ میلیارد ریالی دولت می‌باشد تا مقدمات بهره‌برداری از فاز نخست آن فراهم شود. همچنین می‌توان واگذاری ادامه 

احداث پروژه به بخش خصوصی و واگذاری سود حاصل از اخذ عوارض تردد به پیمانکار در مدت‌زمان معین جهت تضمین بازگشت اصل و سود مبلغ سرمایه‌گذاری شده را امکان‌سنجی کرد که این مهم نیز با مساعدت و نظر موافق دولت محترم قابل انجام است.

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی

متأسفانه استان البرز تنها با استقرار نیم درصد از راه‌های مواصلاتی کشور حدود ۱۸ درصد از ترافیک را به دوش می‌کشد و روزانه مسافرانی از ۱۴ استان از محورهای شهری و برون‌شهری البرز برای رسیدن به مقصد تردد می‌کنند و چنانچه دولت محترم برای تکمیل پروژه‌های قطار شهری، قطعه دوم اتوبان همت و بزرگراه شمالی و کمربندی جنوبی اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار ندهد، بی‌شک معضل ترافیک و آلودگی هوا در تهران و البرز ابعاد تازه‌تری پیدا خواهد کرد و هزینه‌های دولت برای مقابله با آن‌ها را صدچندان افزایش می‌دهد.

۳) شرایط بحرانی بیمارستان امام خمینی (ره) کرج که در سال‌های گذشته یکی از مراکز مهم ارائه‌دهنده خدمات درمانی به شهروندان بوده است، موجب نگرانی شدید اعضای شورای اسلامی شهر و شهروندان می‌باشد و متأسفانه با واگذاری مبهم این بیمارستان به بخش خصوصی و انتشار اخبار نگران‌کننده در رسانه‌ها مبنی بر واگذاری تجهیزات بیمارستان به طلبکاران، می‌رود که زمین بیمارستان تبدیل به محل ساخت مجتمع تجاری و اداری شود. در شرایطی که البرز از فقر شدید سرانه‌های بهداشت و درمان رنج می‌برد، رنجِ خداحافظی با بیمارستانی مجهز و خوش‌نام را نیز باید به جان بخریم لذا از حضرت‌عالی استدعا داریم تا خصوص دستور ویژه‌ای برای حل فوری مشکلات بیمارستان مورداشاره صادر فرمایید.

 ۴) تعطیلی مجدد روزهای پنج‌شنبه در راستای تقویت بنیان خانواده، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت وادارات عمومی و خصوصی، یکی از مطالبات مهم و جدی شهروندان محترم کلان‌شهر کرج از دولت محترم به شمار می‌رود که امیدواریم امکان استفاده خانواده‌ها از تعطیلات پایان هفته مهیا گردد و بی‌شک از این گذر شاهد تقویت صنعت گردشگری شهری و کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

۵) کلان‌شهر کرج با بیش از هزار هکتار بافت فرسوده و میزبانی از چندین سکونتگاه غیررسمی، مستعد خسارت‌های غیرقابل‌جبران جانی و مالی در صورت بروز بلایای طبیعی و غیرطبیعی و در رأس آن زلزله است. گرچه شورای اسلامی شهر دوره پنجم کرج برای بازآفرینی بافت های فرسوده شهری نقشه راه جامعی تدوین کرده و اقدامات مناسبی در دستور کار داده است اما همان‌طور که استحضار دارید ایجاد عوامل انگیزشی و همچنین تشویق و حمایت از مالکین بناهای فرسوده و ناپایدار جهت همکاری برای تخریب و نوسازی آن‌ها، نیازمند منابع مالی است که انتظار داریم دولت محترم در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد.

۶) شهرداری کرج در سال‌های قبل و به‌منظور تأمین نقدینگی مورد جهت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و خدماتی تسهیلاتی را از بانک شهر دریافت گردیده که اکنون پرداخت اصل و سود آن‌ها فشار مضاعفی را به خزانه شهر وارده آورده، به‌ویژه در شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار داریم. در همین خصوص و در قانون مصوب بودجه سال جاری کشور امکان تهاتر بدهی نمادها ازجمله شهرداری‌ها از طریق تسویه بدهی با یازده بانک و مؤسسات به بانک مرکزی فراهم‌شده است  اما به جهت اینکه بانک شهر جزء آن یازده بانک بدهکار به بانک مرکزی شناسایی نگردیده لذا امکان تهاتر تاکنون برای شهرداری مسیر نشده است. مزید امتنان خواهد بود دستور فرمایید بانک مرکزی ج.ا.ا از محل منابع ۱۸۰ هزار میلیارد ریالی که در اختیار دارد و تاکنون به بانک‌ها تخصیص نیافته، نسبت به تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد ریالی جهت بانک شهر و تسویه آن بدهی با شهرداری کرج از طریق اوراق خزانه اسلامی اقدام نماید.

۷) متأسفانه استقرار زندان‌های بزرگ در کرج که برخی از آن‌ها همچون رجایی شهر و قزلحصار در سطح ملی مطرح هستند، مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی  و همچنین مسائل امنیتی را ایجاد کرده و به حاشیه‌نشینی و پدیده مهاجرت دامن زده است و برغم قول‌های مکرر مسئولان محترم کشوری اما تاکنون اقدام عملی برای خروج زندان‌ها از شهر کرج صورت نگرفته است و مردم شریف شهر از این بابت گلایه‌مند بوده و خواستار عنایت ریاست محترم جمهور به این موضوع می‌باشند.

در پایان از بذل عنایت و توجه حضرت‌عالی صمیمانه قدردانی نموده و امیدواریم با رفع موارد فوق‌الذکر که از مطالبات کلان مدیریت شهری کرج از دولت محترم به شمار می‌رود، زمینه رضایتمندی مضاعف البرزنشینان از خدمات دولت‌های یازدهم و دوازدهم فراهم آید.

طول عمر باعزت مقام معظم رهبری را از درگاه خداوند کریم خواستاریم و به روح پرفتوح شهدای معظم و امام شهیدان حضرت امام خمینی (ره) سلام و درود فراوان می‌فرستیم و برای شفا و سلامتی جانبازان رشید اسلام دست دعا به آستان حضرت دوست و ساحت پاک ائمه معصومین علیهم‌السلام برمی‌داریم. موفق و پیروز و تندرست و پایدار باشید.


اکبر سلیم نژاد
ریاست شورای اسلامی شهر کرج
۹ دی ۱۳۹۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =