باغ سیب

تغییر کاربری یا تخریب باغ سیب خط قرمز مجموعه مدیریت شهری کرج است و تحت هیچ شرایطی تن به تغییر کاربری و مرگ درختان آن نخواهیم داد.

پیمان بضاعتی پور در گفت و گو با پایگاه خبری کرج امروز با اشاره به کاشت نهال آلبالو و اخباری مبنی بر شائبه تغییر هویت و کاربری باغ سیب، گفت: شایعات مربوط به تغییر کاربری باغ سیب صحت ندارد.

وی با بیان اینکه در ۲۷۲ هکتار از این باغ از زمان های گذشته درخت هایی مثل گلابی، بادام و زردآلو کاشته شده است، افزود: تنها در قطعات ۱، ۵ و ۷ که در معرض دید بیشتر همشهریان و مشرف به بلوارهای ارم – شهرداری (دانش) است درخت سیب وجود داشته که دلیل اصلی نام گذاری این باغ به "باغ سیب" نیز همین موضوع بوده است.

رییس سازمان سیما، منظر شهرداری کرج در ادامه با بیان اینکه طرح جدید احیا باغ سیب حاصل مطالعات کارشناسی و کارگروهی متشکل از نمایندگان استانداری، جهاد کشاورزی، کارشناسان گروه آفات و بیماری های دانشگاه تهران وکارشناسان بنیاد مستعضعفان بوده است، یادآور شد: در این طرح  ضمن در نظر گرفتن جنبه های مختلف از جمله سازگاری نهال های جدید با اقلیم و آب و هوایی منطقه، کاشت گونه های جدید با مصرف حداقلی سموم و کاهش آب مصرفی، تنوعی از درختان مثمر همانند گلابی، بِه، خرمالو، آلبالو، گردو، و انگور در۴۰ هکتار این باغ کاشته شده است.

این مسئول ادامه داد: آسیب وارد شده به باغ سیب مربوط به سنوات گذشته بوده و عمدتا به واسطه سنِ درختان است، به صورتی که در قطعات ۱ و ۵ تراکم درختان سیب به ۱۰۰ درخت در هکتار رسیده که استاندارد آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ درخت در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه هدف مجموعه مدیریت شهری از احیای این باغ کمک به کاهش آلودگی هوای شهر و رویکرد اکولوژیکی آن است بیان داشت: در شرایط فعلی وضعیت کلی باغ سیب به لحاظ کمی و کیفی نسبت به گذشته بسیار امیدوار کننده بوده و در طول سالهای گذشته با تخصیص اعتبار لازم و نظارت دقیق سازمان روند احیا باغ صورت پذیرفته است.

بضاعتی پور درخصوص تغییر اقلیم آب و هوایی در شهر کرج و نیاز به کاشت درختان مناسب با شرایط کنونی توضیح داد: متوسط عمر درخت سیب ۲۵ سال است و برنامه ریزی برای جایگزینی نهال های دارای عمر مفید و اصلاح شده با درختانی که اکنون به پایان عمر مفید خود رسیده اند صورت گرفته و امسال با کاشت هفت هزار اصله نهال آلبالو در قطعه ۸ این امر محقق خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: وجود گونه های مختلف درختان مثمر در باغ موجب مقاومت بیشتر در برابر آفات، افزایش مدت زمان وجود شکوفه ها و میوه ها بر روی شاخه ها خواهد بود که در نتیجه شاهد زیبایی بیشتری در این باغ هستیم.

روند احیای کاخ مروارید ادامه دارد

وی در ادامه ضمن اشاره به احیا و بهسازی باغ سیب و کاخ مروارید، گفت: تمامی امور مربوط به بهسازی و باز پیرایی این ۲ مجموعه با پشتوانه نظرات کارشناسان و بهره گیری از تجارب متخصصین فضای سبز صورت پذیرفته و هر گونه تخریب و تغییر کاربری در آنها و سایر مجموعه باغ های شهر کرج خط قرمز سازمان است و به عنوان متولی اصلی فضای سبز شهری با نظارت کامل مانع تخریب باغ ها هستیم و تلاش داریم تا این سرانه پایدار را برای نسل آینده نیز حفظ و حراست کنیم.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در پایان اظهار داشت: نقش باغ سیب در تلطیف هوای مهر شهر بسیار مهم بوده و علاقه و حساسیت مردم منطقه، وظیفه ما را در حفظ و نگهداری باغ دو چندان کرده و اطمینان خاطر می دهیم هر گونه تغییر در درختان این مجموعه با مجوز کمیسیون ماده ۷ و با نظارت کامل کارشناسان صورت می پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =