بانوان

سهم نابرابر زنان از مناصب مدیریتی و نگاه های مردسالارانه و تبعیض آمیز مانع اختصاص سهمی شایسته از مناصب مدیریتی دولتی به این قشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، نشست هم اندیشی بانوان عضو شوراهای اسلامی شهرهای استان البرز با موضوع بررسی موانع ارتقای شغلی و مدیریتی بانوان و پست های اختصاصی شهرداری ها به میزبانی ۲ بانوی شورای اسلامی شهر کرج، سارا دشت گرد عضو هیئت رئیسه و فریده بزنی بیرانوند؛ رئیس کمیسیون خدمات شهر شورای اسلامی کرج و با حضور ملیحه اکبری عضو شورای شهر فردیس، فاطمه اخگری عضو شورای شهر ماهدشت، نرگس تقوائی عضو شورای شهر نظرآباد و فاطمه جلیلی عضو شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد برگزار شد.
 

جامعه توانمندی زنان را باور و بستر ظهور آن را فراهم کند

عضو شورای شهر فردیس گفت: باید جامعه توانمندی زنان را باور و بستر را برای بروز و ظهور آن فراهم کند.

ملیحه اکبری، فرهنگ سازی را لازمه مشارکت زنان در پست های مدیریتی دانست و گفت: مردان باید ورود زنان را به مناصب دولتی بپذیرند و زنان با اعتماد به نفس و خود باوری با قوت و قدرت و آمادگی کافی روانی در این پست ها فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از توانمندی زنان در مشاغل مختلف به خصوص فرایندهای تصمیم گیری در بخش های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی طی ۴۰ سال گذشته اظهار داشت: در این مدت روز به روز فضای لازم برای ورود زنان به عرصه های مدیریتی دستگاه های مختلف نیز فراهم شده است اما هنوز جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.
 

عضو شورای اسلامی شهر فردیس واگذاری بسیاری از کارها به زنان را موجب بهره وری بالا و نتایج مطلوب تر دانست و افزود: باید جامعه توانمندی زنان را باور و بستر را برای بروز و ظهور آن فراهم کند.
 

اکبری با بیان اینکه بانوان شاغل در ادارات به ویژه شهرداریها مسئولیت مهمی در حوزه اجتماعی وخدمات رسانی به شهروندان بر عهده دارند، ادامه داد: امروزه دیگر تابوی عدم حضور زنان در مناصب مدیریتی استان البرز شکسته شده است و این مرهون همت بانوان و اعتماد مسولین ارشد استان از جمله شخص استاندار است.
 

ضرورت توجه به تببین نقش زنان در جامعه

نائب رئیس شورای اسلامی شهر نظرآباد با اشاره به اینکه عدم‌اعتقاد به مدیریت بانوان و ترس از عدم تجربه مدیریت از جمله عواملی است که زنان را در برخی حوزه ها تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در جامعه از گذشته تا کنون بانوان نقش به سزایی داشته اند و بانوان تاثیرگذاری به سزایی در سطح جامعه در دوران های مختلف داشته اند.

نرگس تقوایی تصریح کرد: همیشه پشت سر مردان موفق زن موفق بوده است و امام (ره) ‌بارها اشاره کرده اند که همسرشان چه سختی هایی را متحمل شده اند.

این مسئول بیان کرد: اگر در جمعه ما بانویی دچار مشکل شود اولین ‌ضربه را جامعه و آقایان متحمل می شوند و بانوان باید تلاش کنند با هدفمندی به جایگاههای خود را ارتقا دهند.

وی تصریح کرد:جایگاه مدیریتی در شهرداری ها برای بانوان پیش بینی نشده است و متاسفانه در برخی موارد به بانوان به دلایل ظرافت زنان در سازمان ها بها داده نمی شود و گفته می شود زنان نمی توانند در سیاستگذاری ها دخیل باشند.

واگذاری بخشی از مدیریت ها به زنان به نفع جامعه است

عضو شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد نیز گفت: واگذاری بخشی از مدیریت ها به زنان به نفع جامعه است چراکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و نباید توانمندی های آنان نادیده گرفته شود و از سویی این حق زنان است که بتوانند قوانین و مقررات و امور جامعه را از نگاه صرف مردانه خارج کنند تا برابری و عدالت رعایت شود

فاطمه جلیلی با اشاره به اینکه شهرداری کمترین روسای زن را دارد، گفت: زنان فرصتهای شغلی برابر با مردان ندارند و تصمیم‌گیر بودن مردان در تمام عرصه ها به دلیل وجود نگاه مردانه و تطبیق آن با روحیات آنان، زنان را با مشکل مواجه می کند و این قشر در رسیدن به حق و حقوق خود با چالش مواجه می شوند.

وی،  فعالیت بانوان در عرصه های مدیریتی را ضرورت اجتناب ناپذیر و موجب شتاب در رشد و توسعه خواند و یادآور شد: نادیده گرفتن توانایی زنان و استفاده نکردن از آن به معنی راکد ماندن نیمی از ظرفیت های موجود کشور در راستای توسعه یافتگی است.
 

خواستار حمایت جدی مسوولان از حقانیت زنان هستیم

 عضو شورای اسلامی شهر ماهدشت گفت: بانوان شاغل مسولیت ورسالت مهمی در حوزه اجتماعی بر عهده دارند در این راستا خواستار حمایت جدی مسوولان از حقانیت و اثبات توانمندی زنان هستیم.

فاطمه اخگری اظهارداشت: زنان شاغل درکنارهمسرانشان و دوشادوش آنان علاوه بر وظیفه مادری و همسری و همچنین تربیت فرزند وظیفه اجتماعی را نیز برعهده دارند.

این مسئول با بیان اینکه دختران بهترین سرمایه برای جامعه آینده هستند، تاکید کرد: ما باید به این اصل توجه داشته باشیم که دختران جامعه ما مهم ترین سرمایه کشور هستند، بخصوص دختران که از لحاظ ارزش و جایگاه با پسران برابری دارند اما دختران از یک سری ویژگی هایی نیز برخوردار هستند که اینها در وجود پسران نیست که یکی از مهم ترین آن تربیت نسل آینده و دیگری اداره خانواده است.

وی خواستار اعمال سیاست هایی برای توانمندی بانوان شد و افزود: حال که زنان شایسته و توانمند اداری، تحقق  این خواسته قدیمی بانوان را به عینه در یافته‌اند و در عمل  توانایی های مدیریتی خود را هم به اثبات رسانده اند، اکنون فضایی برای پیگیری علاقه مندی شخصی و قدیمی با عنایت به حضور بانوان توانمند هم استانی در مناصب متعدد مدیریتی مهیا شود.

اخگری خاطرنشان کرد: باید بر مبنای شایسته سالاری به موضوع موانع ارتقای شغلی و مدیریتی بانوان و پست های اختصاصی  توجه و اگر این مولفه لحاظ شود؛ زنان و مردان می توانند در جایگاه مورد نظر قرار بگیرند، زیرا برای رسیدن به تعادل و عدالت زنان و خانواده در جامعه حضور چشمگیر این قشر در فرآیند تصمیم گیری نقش اثر گذاری دارند.


 


 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =