هریکندی

دغدغه مشترک در موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰، لزوم وحدت رویه در آرای صادره است که این امر با تشکیل کمیته ای با عنوان کمیته نظارت بر کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری میسر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، حسین فاضلی هریکندی در "نشست ایجاد وحدت رویه در کمیسیون های ماده ۱۰۰" با شرح مختصری از چگونگی فعالیت کمیسیون ها و هیئت های شبه قضایی گفت: قانونگذار رسیدگی به برخی از اموری که دارای ماهیت قضایی است را به دلیل مصالحی به کمیسیون ها و هیئت هایی تفویض اختیار کرده است که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یکی از این نهادهای شبه قضایی است.

وی گفت: در این کمیسیون ها و هیئت ها یک نماینده از قوه قضاییه حضور داشته و مسئولیت نظارت بر عملکرد آنها هم در استان ها، مطابق دستورالعمل رئیس قوه قضائیه بر عهده رئیس کل دادگستری استان است.

این مسئول اضافه کرد: در استان البرز ۲۸ نهاد و کمیسیون و هیئت شبه قضایی در دستگاه‌های مختلف اجرایی داریم که تعداد ۱۸۰ نفر از قضات دادگستری استان عضو آنها هستند و به همراه سایر اعضاء نسبت به رسیدگی به موضوعات مطابق مقررات اقدام می نمایند.

عالی ترین مقام قضایی استان متذکر شد: با توجه به نگرش تحولی قوه قضاییه و دادگستری کل استان، فعالیت این کمیسیون ها و هیات ها بررسی و در اواخر سال گذشته کمیته ای در دادگستری استان برای اعمال سیاست های جدید قوه قضاییه بر اساس دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضاییه و نظارت بر کلیه نهادهای شبه قضایی استان تشکیل شد.

رئیس شورای قضایی استان در این نشست با توجه به مطالب بیان شده از سوی شرکت کنندگان و نمایندگان اعضای کمیسیون های ماده ۱۰۰ شهرداری پیشنهاد داد که برای ایجاد وحدت رویه در آرای کمیسیون های ماده ۱۰۰ و اجتناب از اتخاذ تصمیمات متعارض و متفاوت در موضوعات مشابه، همچنین حسن انجام امور و اتخاذ تصمیم در سایر موضوعات مرتبط با وظایف کمیسیون های مذکور و نیز پیشگیری از سوء جریان، رانت و وقوع تخلفات و جرایم احتمالی در جریان رسیدگی های کمیسیون ها، کمیته ای برای نظارت بر عملکرد کمیسیون های ماده ۱۰۰ با عضویت اعضای قانونی کمیسون، مرکب از دو نماینده از دادگستری کل استان شامل دادستان کرج و معاون قضایی رئیس کل و دبیر شورای تحول دادگستری استان، دو نماینده از استانداری شامل معاون عمرانی استاندار و فرماندار کرج، شهردار و رئیس شورای شهر کرج و نیز مدیرکل بازرسی استان تشکیل شود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان، نکته مشترک همه دغدغه های مطرح شده در مباحث مرتبط با آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ را ایجاد وحدت رویه دانست و بیان داشت: با فعالیت کمیته مذکور، اولویت های تخریب در خصوص تخلفات ساختمانی و به تبع آن موارد اعمال جریمه، اولویت های جلوگیری از ساخت و ساز و جلوگیری از ادامه آن در صورت وقوع تخلف و سایر موضوعات مربوط به این کمسیون ها مطرح و پس از تصویب در کمیته تا حد ممکن به صورت واحد از سوی کمیسون های مختلف در موارد مشابه مورد حکم واقع می شود.

وی همچنین بر ضرورت نظارت این کمیته بر اجرای آرا نیز تاکید کرد و یادآور شد: بخش دیگری از اهداف تشکیل این کمیته که به جهت تمرکز امور مربوط به کمیسیون های ماده ۱۰۰ در شهرداری ها در شهرداری کرج مستقر خواهد شد، تعامل و تشکیل جلسه با دیوان عدالت اداری است تا آرا با رویه واحدی صادر و مورد نقض کمیسیون تجدیدنظر و یا دیوان عدالت اداری واقع نشود.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید در کنار مبارزه با فساد، زمینه ها و بسترهای فسادزا که به بروز مفسده منجر می شود را شناسایی و اصلاح کرد، تصریح کرد: رفع ابهام و اصلاح برخی قوانین و مقررات و ایجاد و اتخاذ رویه های واحد در موضوعات مشابه در همین راستا است.

فاضلی هریکندی، بر اهمیت تقویت بخش نظارت و حراست در ادارات تاکید کرد و گفت: فعالیت صحیح و نظارت بر عملکرد مجموعه ها توسط دستگاه های ذیربط به صلاح مدیران و کارکنان و در راستای جلوگیری از بروز فساد اداری و آسیب به مجموعه آنهاست و از این رو ضروری است، حراست های دستگاههای مختلف اجرایی فعالتر عمل نموده و مدیران نیز حمایت و همکاری لازم را با بخش های حراست مجموعه های تحت مدیریت خود برای پیشگیری از تخلفات و وقوع جرایم داشته باشند.

در این نشست که در سالن جلسات شهرداری کرج برگزار شد، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، دبیر شورای تحول قضایی دادگستری کل استان، معاون استاندار و فرماندار ویژه کرج، نمایندگانی از شورای اسلامی شهر کرج، شهردار کرج، مدیران مناطق شهرداری و تعدادی دیگر از مسئولان حوزه مدیریت شهری و اعضای کمیسیون های ماده ۱۰۰ شهرداری کرج حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =