حسین محمدی-رییس کمیسیون محیط زیست وخدمات شهر

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر کرج گفت: با جبر و جریمه مردم با محیط زیست آشکار نمی کنند و طبق بررسی ها مسائل و مشکلات این حوزه عمدتاً ریشه در کم دقتی مسئولان در برنامه ریزی توسعه ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج، حسین محمدی در «وبینار تخصصی نقش مدیریت شهری در فرهنگسازی حفاظت از محیط زیست» با بیان اینکه اولین منطقه حفاظت شده دنیا مربوط به ایران باستان است، اظهار داشت: ایرانیان در مشارکت برای صیانت از محیط زیست سابقه طولانی دارند و پس از ظهور اسلام نیز احادیث و روایات متعددی در خصوص مسئولیت انسان در قبال طبیعت و نعمت های خدادادی منتشر گردیده است. باید گفت که بیش از 90 درصد از مشکلات زیست محیطی ریشه در کم توجهی مسئولان نسبت به برنامه ریزی توسعه ای دارد.

وی افزود: امروز کرج از باغشهری در گذشته به شهری خاکستری تبدیل شده است، آبهای زیرزمینی از لحاظ کمی و کیفی افت داشته اند، 50 درصد فاضلاب های تولیدشده در شهرهای اطراف در طبیعت رهاسازی می شوند، کیفیت هوا در یک سوم از روزهای سال ناسالم و آلوده است و شاهد ورود ریزگردها و آلاینده ها به جو هستیم، اکنون 13 هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر تردد می کنند که نیمی از آنها فرسوده بوده و تهدیدی برای هوای پاک هستند؛ در چنین شرایطی باید اندکی نگران بود.

مدیرکل اسبق محیط زیست البرز ادامه داد: وقتی مردم را به مشارکت برای حفاظت از محیط زیست فرا می خوانیم، باید دید چه امکانات و زیرساختی را فراهم کرده ایم؟ شهرداریها تاکنون چه حمایت و تشویقی از سازندگان برای احداث ساختمان های سازگار با محیط زیست داشته اند؟ اینکه تصور کنیم با جریمه و قوه قهریه می توان مردم را برای حفظ درختان و باغات و استفاده صحیح از منابع انرژی ترغیب کرد، اندیشه ای غلط و بی اساس است. مادامی که مسئولان و نهادها به شعارهایی که خودشان تولید و منتشر می کنند، عمل نکنند، نمی توان به شکل گیری مشارکت واقعی امیدوار بود.

محمدی  اظهار کرد: با وجود جریمه ها اما مصرف آب و برق در ایران چند برابر استاندارد جهانی است، آیا سرعتگیرها در کاهش ترافیک موثر بوده اند؟ مسئولان باید فضای واقعی برای مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست فراهم کنند و رسانه ها نیز همسویی لازم را داشته باشند، برگزاری نشست های علمی و تخصصی باید استمرار داشته باشد و آنچه خروجی این جلسات و مورد تاکید کارشناسان و اندیشمندان حوزه محیط زیست است، باید اجرایی شود، در غیر این صورت به صرف سخنرانی و تولید نظریه نمی توان به خروجی لازم دست یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =