تئاتر

نویسنده، کارگران و بازیگر تلویزیون و سینما، یکی از بزرگترین چالش های هنرمندان را غم نان عنوان کرد که این روزها با بروز بیماری کووید ۱۹ مضاعف نیز شده است. وی همچنین چالش این روزهای خود را دشواری مدیریت بانوان در انجمن های هنری از جمله انجمن نمایش استان البرز ذکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز؛ ندا قربانیان، متولد دی ماه ۵۶، دارای دو مدرک کارشناسی کارگردانی سینما و میکروبیولوژی است. وی که دوره های بازیگری شیوه گرا، جامع تئاتر و فیلمسازی را بین سال های ۷۴ تا ۷۹ پشت سر گذاشته، هم اینک به عنوان رئیس انجمن نمایش استان البرز فعالیت می کند.
با او درباره دغدغه هایش از زمان ریاست بر انجمن، گفت و گویی کوتاه داشتیم.

از فعالیت های تان در عرصه نمایش بگویید:
من تا به حال در ۴۳ نمایش صحنه ای کار کردم و خودم هم ۱۷ نمایشنامه نوشتم که دو نمایشنامه به صورت کتاب چاپ شده و اثر سوم نیز زیر چاپ است. علاوه بر این، کارگردانی ۱۶ نمایش را به عهده داشته ام.

کار تصویری هم در کارنامه تان وجود دارد؟
بله، من در ۲۲ فیلم کوتاه و بلند، سریال و سینمایی ایفای نقش کرده ام. آخرین فیلم سینمایی بلندی که در آن حضور داشتم به نام سهولان به زبان کردی ساخته شده و فیلم کوتاه آب بها جزو آخرین کارهای تصویری ام به شمار می آید.

برای این کارها، جایزه ای هم دریافت کرده اید؟
تعداد ۳۸ جایزه جشنواره ای در سطح استانی، منطقه ای و ملی در کارنامه کاری من وجود دارد.

چه ارتباطی بین رشته میکروبیولوژی و کارگردانی سینما وجود داشت؟
ارتباطی نبود. می دانستم که هنر درآمدی ندارد. می خواستم شغل اولی داشته باشم که از محل درآمد آن بتوانم کار هنری انجام دهم. برای همین مدتی در بیمارستان هم مشغول به کار شدم اما این کار به هیچ وجه با روحیاتم سازگار نبود و از آنجا خارج شدم.

حالا هنر درآمد دارد یا نه؟
نه! اگر در همان بیمارستان مانده بودم الان حقوقم به ۱۵ میلیون در ماه رسیده بود اما از طریق هنر گذران روزمره هم با مشکل مواجه است. بخصوص در شرایط فعلی کشور که بیماری کرونا همه گیر شده و تقریبا همه کارهای هنری متوقف شده است همه هنرمندان به نوعی بیکار و به شدت آسیب پذیر هستند.

فعالیت هایتان در سطح کرج و استان البرز چگونه است؟
تقریبا همه کارهای نمایشی ام را در کرج هم روی صحنه می برم. اول به دلیل علاقه و محبت قلبی که به این شهر دارم و سپس به این دلیل که گروه نمایشی من به اسم پورپاک، یک گروه ثبت شده در استان است و برای تمدید مجوز باید به صورت مستمر در این منطقه اجرا داشته باشیم.

آخرین اثری که از شما در کرج روی صحنه رفت، چه بود؟
نمایش اسکرین شات بود که تیرماه در کرج و شهریورماه در تهران به روی صحنه رفت.

به عنوان یک بانو که ریاست انجمن نمایش استان را به عهده دارد، با مشکل خاصی مواجه نیستید؟
به شدت در این زمینه مشکل دارم. من تنها بانویی هستم که ریاست یکی از انجمن های هنری شهر را به عهده دارم و این موضوع به هیچ وجه به سادگی از سوی آقایان و حتی برخی خانم ها پذیرفته نمی شود. مخالفت های آشکار و پنهان زیادی با مسئولیت من می شود اما چون ذاتا آدم جنگجو و مبارزی هستم، مخالفت ها باعث قوت گرفتن و انگیزه بیشترم می شود.

مخالفت ها و کارشکنی ها بیشتر از ناحیه مسئولان است یا هنرمندان؟
متاسفانه هنرمندان

تاکنون برای ارتقای تجهیزات و امکانات حوزه نمایش در کرج چه اقداماتی انجام دادید؟
من پیش از ریاست انجمن، به مدت سه سال دبیری آن را به عهده داشتم. یکی از مهمترین اولویت های من در این مجموعه، پیگیری و تقویت زیرساخت هاست. در سال ۹۷ و با تلاش فراوان توانستیم قطعه زمینی را که پشت اداره ارشاد قرار دارد، برای ساخت سالن نمایش تحویل بگیریم. همان سال کلنگ ساخت مجموعه زمین خورد و اسکلت آن نیز زده شد. اما متاسفانه طرح در همان مرحله باقی ماند و به دلیل فقدان بودجه، هم اکنون حدود دو سال است که ساخت آن متوقف شده و بلاتکلیف مانده است.

چرا؟
می گویند مجوز ساخت آن صادر نشده در حالی که اینطور نیست. با پیگیری هایی که انجام دادم توانستم رغبت بخش خصوصی را برای ورود به این عرصه و تکمیل طرح، جلب کنم و در حال حاضر یک سرمایه گذار آماده است تا کار را به اتمام برساند. متاسفانه تورم بسیار بالاست و طبق برآوردی که قبلا انجام شده بود ساخت این بنا حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. با این حال سرمایه گذار همچنان بر تصمیمش پابرجاست و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر این ساختمان را که یکی از ضرورت های هنری و نمایشی در کرج و استان البرز است به مرحله بهره برداری برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =