جلسه 206 شورا

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج گفت: انتظار داریم که فراکسیون مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی فعال شود؛ چرا که بالاترین سطح اصطکاک خدمات از آن شهرداری ها است.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج عباس زارع در نطق پیش از دستور  دویست و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج که با حضور نماینده این کلانشهر در مجلس شورای اسلامی همراه بود با تاکید بر اینکه ارتقای ارزش افزوده برای شهر با توجه به یکسری قواعد جدید وهمکاری دیگر دستگاه های خدمت رسان اهمیت بالایی دارد، اظهارداشت: شورای شهر نهاد مردمی است و یکسری ایرادات از جمله ناکارآمدی به آن وارد شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج بیان کرد: بررسی آماری بر اساس گستره فعالیت شوراهای شهر در نقاط مختلف نشان می دهد که مزیت های آن  بر ضعف ها و فسادها و رانت هایی که بواسطه برخی افراد در این مجموعه صورت گرفته، غلبه داشته است.

وی با این توضیح که بر اساس آمارهای  موجود، گاهی سیاسیون به دنبال این بوده اند که شورای شهر این نهاد مردمی را کمرنگ تر کنند، افزود: در حالی که این نهاد مردمی با نظارت مردم شکل گرفته است و نمایندگان مردم در مجلس در قالب هیات نظارت بر حسن جریان انتخابات شوراهای شهر نظارت می کنند.

زارع گفت: نمایندگان مجلس حضور جدی در هیات های حل اختلاف دارند و موضوعات مطروحه در آن قالب را نیز بررسی می کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مجلس شورای اسلامی یک ایده ای طرح شده است، بیان کرد: در مجلس عنوان شده که  نحوه انتخاب اعضای هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر از روش کنونی که انتخاب نفرات  از میان نمایندگان مردم در مجلس و با  طی یکسری سلسسله مراتب خاص است تغییر کرده و به روشی که برای انتخابات مجلس صورت می گیرد، این مهم انجام شود.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه باید خیلی سنجیده تر در خصوص هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر تصمیم گیری شود، عنوان کرد: این موضوع به جهتی پیش نرود که شورای شهر این نهاد مردمی که باید در آن  نمایندگانی با هر فکر و جریان سیاسی وارد شوند، به  شکل دیگری چیده شود  و در پی آن حقائق جامعه نادیده گرفته شود، امید است نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی  این مورد را قبل از اینکه به یک قانون تبدیل شود، پیگیری کنند.

وی در بخش دیگری در مورد قانون خودگردانی ودرآمد هزینه بودن شهرداری ها که موجب ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها است، بیان کرد: متاسفانه در دولت ها و مجلس های  گذشته این قانون چندان مورد توجه نبوده و سبب بسیاری از نقدهایی است که امروز جامعه شناسان، شهرسازان و غیره  به شهرداری ها دارند.

زارع  افزود: خیلی از نقدهایی که به شهرداری ها به دلیل مواردی از جمله  شهر فروشی، تراکم فروشی و یا تغییر کاربری ها وارد است به دلیل این بوده که شهرداری ها مجبور بوده اند درآمدهای خود را گاهی اوقات از این روش های نامشروع با دادن شکل قانونی به آن تامین کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در اواخر مجلس پیشین بود که دو لایحه مدیریت شهری و لایحه جامع درآمدهای پیایدار شهرداری ها را داشتیم، عنوان کرد: در نهایت این لوایح با اصلاحات متعدد به نتیجه رسید، اما نمی دانیم که آیا این لوایح به درستی اجرایی شده است یا خیر.

عضو شورای شهر کرج با این توضیح که شهرداری ها در حوزه تدوین قوانین عادی مرتبط به قانون شهرداری ها نیازمند اقدامات جدید بر اساس شرایط فعلی هستند، بیان کرد: انتظار داریم  که فراکسیون مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی فعال شود؛ چرا که بالاترین سطح اصطکاک خدمات از آن شهرداری ها است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مردم ما شهرنشین هستند و خدمات روزمره را از شهرداری ها دریافت می کنند، تاکید کرد: باید درصدی از قوانین، لوایح وطرح ها در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی و فرهنگی مرتبط با شهرداری ها باشد.

زارع  با اشاره به اینکه مراکز سکونتگاهی استان البرز از هم منتفع نیستند، تشریح کرد: متاسفانه تعادادی از شهرهای استان حریم همسایگی را ندارند و این می تواند عوارضی را در حوزه مدیریت شهری برای شهرهای مختلف استان از جمله کرج ایجاد کند.

وی با تاکید بر اهمیت رسیدگی در سطح کلان به موضوع انتزاع شهر فردیس از کرج گفت: باید به نتایج حاصل از این تصمیم برای مردم کرج و فردیس هر دو توجه شود.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر کرج با اشاره یه اینکه وجود بیش از 5 شهر در حاشیه کرج موجب فشار مضاعف به این شهر به ویژه در حوزه های زیرساختی از جمله حمل و نقل شده است، بیان کرد: در حوزه محیط زیست نیز اعمال سیاست ها در کرج و شهرهای مجاور از جمله محمدشهر باید با هم هماهنگ شود، نیاز است دستگاه های اجرایی استان در سطح ملی مطالبات در این زمینه را دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =