افتتاحیه تصفیه خانه آب

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج نیاز آبی فضای سبز کلان‌شهر کرج ۹۲۰ لیتر در ثانیه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، پیمان بضاعتی پور پیش از ظهر شنبه در مراسم بهره برداری از دومین تصفیه خانه فاضلاب محلی کرج، با اشاره به وضعیت آبی این شهر، اظهار داشت: آب مورد نیاز سه هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز شهر ۹۲۰ لیتر در ثانیه است.

وی گفت: ۲۷۰ لیتر در ثانیه توسط ۲۲ حلقه چاه آب خام، ۱۶۰ لیتر در ثانیه توسط ۱۱ حلقه قنات، ۱۵۰ لیتر در ثانیه توسط ۵۶۰ انشعاب آب شرب شهری، ۳۰ لیتر در ثانیه حق آبه از رودخانه کرج، ۲۰ لیتر در ثانیه از تصفیه خانه و ۲۰ لیتر در ثانیه خط انتقال آب تهران به آبیاری فضای سبز کرج اختصاص می باید.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با بیان اینکه ۲۷۰ لیتر در ثانیه کمبود آبی است که هم اکنون برای آبیاری فضای سبز با آن مواجه هستیم، گفت: این کمبود را از دو طریق اصلاح الگوی کاشت و اصلاح الگوی مصرف جبران می‌کنیم.

بضاعتی پور گفت: در اصلاح الگوی کاشت استفاده از گونه‌هایی که نیاز کمتری به آبیاری و شرایط مقاوم‌تری نسبت به کم آبی دارند را استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص اصلاح الگوی مصرف، گفت: استفاده از پساب حاصل از فاضلاب، اورهال چاه‌های آب خام و همچنین لایروبی قنواتی که در اختیار داریم و از همه مهم‌تر ایجاد سیستم انتقال آب خام صحیح از منشأ (چاه و قنات) به محل مصرف (فضای سبز) است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با عنوان اینکه حدود ۳۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب خام مربوط به لوله‌های بیش از سایز ۹۰ است، گفت: سه هزار هکتار شبکه توزیع برای لوله‌های زیر سایز ۹۰ و آبیاری قطره‌ای در سطح شهر مشاهده می‌شوند.

بضاعتی پور در ادامه با اشاره به اینکه این تصفیه خانه با حمایت‌های شورای شهر، شهرداری، توان فنی کارشناسان و یک شرکت دانش بنیان بهره برداری می‌شود، گفت: دِبی آب این تصفیه خانه هزار متر مکعبی ۱۰ لیتر بر ثانیه است که از یک سال پیش عملیات احداث آن آغاز شد.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه در مجاورت این تصفیه خانه مخزن ذخیره آب بتنی و موتورخانه هزار متر مکعبی بهره برداری شده است، گفت: این موتورخانه به عنوان یک مُقسم، زمان انتقال آب و میزان دبی آب موردنیاز را توسط مخزن مجاورت این تصفیه خانه مدیریت و برطرف می‌کند.

به گفته این مسئول؛ هر تصفیه خانه هزار متر مکعبی که به بهره داری می‌رسد حدود ۱۰ لیتر در ثانیه نیاز فضای سبز را به استفاده از آب شرب کم خواهد کرد. 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج از ایجاد شبکه انتقال قنات از محل قنات تا مهرویلا خبر داد و افزود: موضوع انتقال قنات صوفی آباد از محل قنات تا ۴۵ متری گلشهر به اتمام رسیده است.

بضاعتی پور هدف از احداث این تصفیه خانه و موتورخانه مجاور را تأمین آب مورد نیاز فضای سبز حاشیه اتوبان شمالی و جنوبی از ترمینال شهید کلانتری تا ۴۵ متری گلشهر در ضلع غرب به شرق و شمال به جنوب دانست و گفت: این موتورخانه به طول چهار کیلومتر تا مهرشهر و کنارگذر شرقی که در حال احداث فضای سبز است، استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر تصفیه خانه هزار متر مکعبی که به بهره داری می‌رسد حدود ۱۰ لیتر در ثانیه نیاز فضای سبز را به استفاده از آب شرب کم می‌کند، گفت: این موضوعات اهمیت احداث تصفیه خانه‌ها و استفاده از آب‌های غیرمتعارف برای توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز را بیش از پیش نمایان می‌کند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =