مهدی علادین

مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری کرج، از تدوین "ماتریس وظایف حوزه های تخصصی" در راستای اجرای برنامه راهبردی – عملیاتی ۵ ساله اول در این دستگاه خبر داد.

مهدی علادین در گفت و گو با پایگاه خبری کرج امروز گفت :طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان شهرداری ها، شهرداری های کلانشهرها و مراکز استان ها، موظف به تدوین چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه راهبردی – عملیاتی پنج ساله، به عنوان برنامه های بلندمدت و میان مدت شده اند.

وی افزود: چشم انداز ۲۰ ساله شهرداری کرج در سال ۹۷ تهیه و به تبع آن برنامه راهبردی – عملیاتی ۵ ساله نیز پس از بررسی های فراوان و برگزاری جلسات هم افزایی و کارشناسی با حوزه های تخصصی در سال ۹۸ تهیه شد.

به گفته علادین، سند چشم انداز شهرداری کرج از ۹ چشم انداز، ۳۵ راهبرد و ۵۶ سیاست تشکیل شده که با تصویب شورای اسلامی شهر برنامه عملیاتی آن آغاز شده است.

این مسئول، تهیه و تدوین برنامه ی بودجه سال جاری شهرداری کرج را بر مبنای برش یک ساله از برنامه ۵ ساله عنوان و ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با همفکری، هم افزایی و استفاده حداکثری از نقطه نظرات کارشناسی و توان فکری تصمیم سازان و تصمیم گیران به ویژه اعضای محترم شورای اسلامی شهر، تمامی برنامه های مدون، اجرایی و اهداف تعیین شده، محقق شود.

مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری کرج اضافه کرد: با عنایت به تاکید و دستور شهردار محترم، تمامی فرایندهای نظارت بر اجرا، پایش و ارزیابی عملکرد برنامه راهبردی باید با استفاده از تخصص و دانش بدنه کارشناسی داخل شهرداری انجام شود.

به گفته علادین، اداره کل برنامه ریزی و بودجه، برابر یک برنامه منسجم و زمانبندی شده در بدو امر اقدام به تدوین و تصویب ساختار پایش برنامه، متشکل از: شورای راهبری، کمیته راهبری و هفت کارگروه تخصصی کرد و از ابتدای سال جاری نیز فرآیند نظارت بر اجرا و بازنگری برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در این ارتباط جلسات هم اندیشی و همفکری بسیاری با مدیران، مسئولین و کارشناسان حوزه های تخصصی، اساتید صاحب نظر دانشگاهی و افراد مجرب در امر مدیریت شهری تشکیل شد و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت. از جمله  این امور تهیه و ابلاغ ماتریس وظایف حوزه های تخصصی پیرامون برنامه راهبردی-عملیاتی شهرداری است.  

این مسئول با اشاره به بدیع بودن برنامه های اجرایی و ماهیت اکثر آنها که به نوعی بین حوزه ای بوده و تحقق کامل شان مستلزم مشارکت چندین حوزه است، اذعان داشت: حوزه معاونت برنامه ریزی برابر مصوبات کمیته راهبری تصمیم گرفت برای تشریح و تبیین بهترنقش و وظیفه حوزه های تخصصی در قبال هر یک از ۲۶۰  برنامه اجرایی، ماتریس وظایف را تهیه و تدوین نماید.

علادین خاطرنشان کرد: این ماتریس با مشارکت و اعمال نظرات کارشناسی معاونت های ستادی، سازمان های وابسته و ادارات کل زیر مجموعه شهردار و بر اساس شرح وظایف و ماموریت های محوله آنها در سه موضوع:  ۱-سیاست گذاری و تصمیم گیری ۲-اجرا ۳- نظارت، تعریف و مشخص شده است. این موضوعات شامل پنج وظیفه مطالعه و برنامه ریزی، تامین منابع، تهیه طرح، اجرا، نظارت و بهره برداری می باشد.

وی، هدف اصلی از تدوین این ماتریس را تغییر رویکرد حوزه ها نسبت به برنامه راهبردی و آگاهی و شناخت نقش و جایگاه خود درخصوص برنامه عنوان کرد و ادامه داد: هر چه این موضوع بهتر، شفاف تر و متقن تر بیان شود، ضمن ایجاد یک هم افزایی و مشارکت درون سازمانی، چارچوب و ساختار اقدامات آتی حوزه های تخصصی در راستای اجرای برنامه های عملیاتی، مشخص و تسهیل می شود.

مدیرکل برنامه ریزی و بودجه شهرداری کرج با تاکید بر اینکه طرح هم اکنون در مراحل پایانی و تکمیلی قرار دارد، بیان داشت: تهیه و تدوین بولتن برنامه راهبردی - عملیاتی متشکل از اقدامات اجرایی، شاخص ها و متغیرهای برنامه های اجرایی در دست اقدام می باشد. این مهم در تببین و تشریح، اجرا و ارزیابی عملکرد برنامه های عملیاتی، استفاده حداکثری از حداقل منابع، احصاء نیازهای واقعی شهر و تدوین پروژه های ضروری و تحقق اهداف پیش رو نقش بسزایی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =