طرح کاپ

طبق برنامه چهارم توسعه مقرر بود تا پایان این برنامه ۱۰۰ درصد پسماندها، مورد بازیافت قرار گیرند و از دفن آنها جلوگیری شود اما با توجه به محدودیت ها و نبود امکانات این طرح اجرایی نشد. طرح کاپ، راهکاری برای رسیدن به بخشی از این هدف هست.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، علی اصغر همتی در مراسم رونمایی از طرح کاپ (کاهش تولید پسماند) با اذعان بر اینکه شهرداری ها از دیرباز در بحث تفکیک پسماند از مبدا با چالش هایی روبرو بوده اند، بیان داشت: طبق قانون مالکیت زباله ها با شهرداری هاست و این دستگاه مسئولیت مدیریت، جمع آوری و بازیافت آن ها را به عهده دارد.

به گفته وی؛ وجود زباله گردها، چرخ دستی ها و روش های سنتی در خصوص جمع آوری زباله، از موانعی بوده که همواره کار را برای این دستگاه ها دشوار کرده است.

همتی گفت: اجرای طرح کاپ با هدف ساماندهی چرخ دستی ها و مدیریت بهینه تولید پسماند و جمع آوری آن اجرایی شده و مقرر شده است تعداد ۲۵ چرخ دستی با شکل و شمایل تعریف شده، دارای پلاک سازمان پسماند، در هر منطقه فعالیت کنند.

این مسئول تعداد چرخ دستی های فعال در مناطق دهگانه شهر را چهار هزار عدد عنوان کرد و بیان داشت: با بکارگیری چرخ دستی های جدید این رقمِ چهار هزار به ۲۵۰ عدد کاهش می یابد.

وی، خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد فرهنگ تفکیک زباله از مبداء را درون منازل ببریم و با اهدای کیسه های بزرگ جمع آوری پسماند و مخازن ۲۵۰ لیتری زباله به مجتمع های بزرگ، مرحله تفکیک پسماند را از درون خانه ها آغاز کنیم.

همتی اضافه کرد: ساکنان مجتمع ها می توانند با نصب اپلیکیشن "به روب" شرکت عامل را از پر شدن مخزن آگاه کرده و در روزهای معینی شاهد مراجعه خودروهای ویژه جهت حمل زباله های خشک شان باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج تعداد خودروهای فعال حمل زباله در سطح شهر کرج را ۷۰ دستگاه عنوان کرد و یادآور شد: شرکت موظف است هنگام دریافت این زباله ها، مبالغی را به عنوان وجه پسماند به شهروندان پرداخت کند.

پسماند، سرمایه است!

در این مراسم، سرپرست جدید سازمان مدیریت پسماند نیز مطالبی را عنوان کرد.

محمد مسیبی که خود را از ساکنان منطقه ۳ شهرداری کرج معرفی کرد، بر درک دغدغه ها و خواست شهروندان این منطقه تاکید کرد.

وی گفت: اجرای این طرح با توجه به مشکلات زیادی که در مسیر اجرای آن قرار دارد، همراهی و کمک قابل توجه مردم و به ویژه علاقمندان محیط زیست را می طلبد.

این مسئول با تصریح بر اینکه ۸۰۰ تن از زباله هایی که وارد سایت حلقه دره می شود به شهر کرج تعلق دارد، از این تناژ زباله به عنوان سرمایه ای یاد کرد که تاکنون به هدر رفته و بهره برداری مناسبی از آن صورت نگرفته است.

 سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد پس از اجرای موفق طرح در منطقه ۳، آن را به تمام نقاط شهر کرج اشاعه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =