جلسه شورا 235

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای شهر کرج گفت: نگهداری از باغات کلاک در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد.

 به گزارش پایگاه خبری کرج امروز به نقل از شورای اسلامی شهر کرج، احد رسولی عصر یکشنبه در نطق پیش از دستور دویست و سی و پنجمین جلسه رسمی شورا اظهار کرد: درگذشته باغ‌های موجود بر اساس اسناد موجود از حق آبه رودخانه کرج استفاده می‌کردند و علت شادابی درختان موجود استفاده از همین آب باکیفیت بوده است با رشد جمعیت و استفاده بی‌رویه و نادرست از آب‌های موجود در سال‌های اخیر با کمبود شدید آب برای آبیاری باغات مواجه هستیم تا حدی که باغداران مجبورند برای حفظ درختان از آب فاضلاب استفاده کنند و این اتفاق علاوه بر پایین آوردن کیفیت محصول در درازمدت باعث مرگ تدریجی درختان خواهد شد.

وی گفت: آبگیر بیلقان سال‌هاست آب مورداستفاده باغداران را به دلایل مختلف و توجیهات غیرمنطقی قطع کرده و حدوداً ۱۳۴ باغ درخطر نابودی و خشکیدگی قرار دارند تقریباً در ۱۰ سال اخیر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با صرف هزینه و در اختیار گذاشتن امکانات اعم از خرید آب آبیاری، ترمیم انهار و داشتن پلیس باغات، توانسته کمک شایانی در حفظ و نگهداری آن‌ها انجام دهد ولی به دلایل مشکلات مالی زیادی که متأسفانه گریبان کل جامعه را گرفته دریکی دو سال اخیر در تأمین هزینه‌های خرید آب با کمبودهایی مواجهه شده است.

خزانه‌دار شورای شهر کرج بیان کرد: تعدادی از باغداران به‌خصوص از آب کانال ۴،۵ و ۸ استفاده می‌کنند مجبورند به خرید آب اضافه با هزینه شخصی به قیمت ساعتی ۵۵ هزار تومان شده‌اند و این عدد در استفاده مکرر از آبیاری، هزینه مضاعفی را بر دوش باغداران می‌گذارد لذا با توجه به توضیحات مختصر به‌منظور حفظ باغات موجود و عدم ایجاد بهانه برای خشکاندن باغات به دلیل افزایش قیمت زمین‌ها شده است.

رسولی یادآور شد: شهرداری در این راستا بودجه‌ای مجزا و مختص حفظ باغات و خرید آب برای آبیاری ۸۰۰ هکتار از باغات کلات در قالب ۱۳۴ باغ پیش‌بینی کند.

وی همچنین گفت: باغات کلاک با مساحتی تقریبی ۸۰۰ هکتار ازنظر زیست‌محیطی و زیبایی از ارزش و اهمیت بسزایی برخوردار است که در حال حاضر احداث و ایجاد چنین باغ‌هایی باارزش در شرایط کنونی غیرممکن است پس نگهداری از این گنجینه گران‌بها باید در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج تأکید کرد: حدود ۲۱ هزار  اصله درخت کهن‌سال و قدیمی در حاشیه انهار وجود دارد که نگهداری آن‌ها به‌طور مداوم در دستور کار شهرداری قرار داده شود.

رسولی یادآور شد: جلسه‌ای با حضور مسئولان آبگیر بیلقان در شهرداری و همچنین شورا برای برقراری مجدد حق آبه باغداران برای آبیاری برگزار و تصمیمات مقتضی در این خصوص اتخاذ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =