مبلمان

عضو کمیته داوری جشنواره جهش گفت: هریک از اجزای تعریف‌کننده مبلمان شهری باید در خدمت شهر باشد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، ازآنجایی‌که هویت در هر جامعه نشان از فرهنگ آن جامعه دارد فضاهای همساز با هویت شهری موجب آرامش، امنیــت و مشارکت شهروندان می‌شود. فضاهای شهری محل تعاملات اجتماعی است و این تعاملات در مکان‌هایی دیده می‌شود که برای شهروندان حس امنیت و تعلق را فراهم کند.

وجود المان‌های شاخص علاوه بر زیبایی، کیفیت فضا را ارتقا می‌دهد و این کیفیت است که بر ذهن انسان نقش می‌بندد و بر حس مکان و خاطرات جمعی شهروندان تأثیر می‌گذارد. لذا طراحان شهری باید در فضاهای شهری، المان‌هایی را استفاده کنند که سبب انتقال هویت شهری در اذهان شود و به رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط شهری کمک می‌کند.

ازاین‌رو شهرداری کرج اقدام به برگزاری جشنواره «جهش» کرده است. جشنواره‌ای که به میزبانی کاخ مروارید در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. موضوع این جشنواره شامل طراحی و ایده‌های قابل‌اجرا در حوزه آثار حجمی، اِلمان، مبلمان، ایستگاه اتوبوس، پایه چراغ، نیمکت، تابلوهای راهنما و همه موضوعاتی است که می‌تواند مطالبه شهر باشد.

اما رضا مفاخر که در حوزه‌های تخصصی معماری داخلی و طراحی شهری به فعالیت حرفه‌ای مشغول است در تعریف مبلمان شهری به خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز، می‌گوید: در فرایند شکل‌گیری هر طراحی به یک ایده بزرگ نیاز داریم و در طراحی مبلمان شهری قدم اول این است که این ایده باید چگونه باشد و اگر عدم توجه به این موضوع به شکل تک‌بعدی ارائه شود در مرحله بعد که مرحله هم‌خوانی با مسائل دیگر است، دچار مشکل خواهد شد.

وی بابیان اینکه مبلمان شهری بخش زیادی از فعالیت‌ها را در شهر سامان می‌دهد، می‌افزاید: در فرایند شکل‌گیری از ایده تا عمل توجه به بستر طرح بسیار حائز اهمیت است، باید به‌جای دیدن فرایند تک‌خطی یک فرایند لایه‌ای را مدنظر قرار دهیم.

عضو کمیته داوری جشنواره جهش اضافه می‌کند: موضوع مهم در جشنواره جهش که باید مورد توجه طراحان قرار بگیرد این است که هریک از اجزای تعریف‌کننده طرح باید در خدمت شهر باشد و شهر که محل زندگی انسان‌هاست باید حس تعامل و انرژی و هم‌افزایی را در افراد برانگیزد.

مفاخر می‌گوید: یکی از مهم‌ترین امکانات جشنواره جهش ایجاد یک الگو برای دیگر شهرها است و این جشنواره و جمع شدن تیمی از کارشناسان متخصص معماری طراحی و هنر در کنار هم می‌تواند تکلیف اجرای طرح‌هایی مرتبط با هنرهای شهری را روشن‌تر کند.

به گفته عضو شورای راهبردی جشنواره جهش کپی کردن محصولات هنرهای شهری در شهرها دیگر کار صحیحی نیست و رویکرد درست آن است که شهرهای مختلف ایده‌ها را کپی کنند و سپس ایده را متناسب با بستر شهرهای خود توسعه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =