8

طی هماهنگی های انجام شده قرار است که از سوی بانک چشم کشور، شعبه این مرکز در آرامستان بهشت سکینه(س) کرج مستقر و آغاز به کار کند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، صبح امروز جلسه مدیران و مسئولان بانک چشم مستقر در بهشت‌زهرا(س) تهران، مشاور عالی سازمان پزشکی قانونی کشور، داودآبادی مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز، شاه‌حسینی مدیر بانک سلول، بافت و عضو سازمان پزشکی قانونی کشور با حمیدرضا عسگری رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج برگزار شد.

هدف از برگزاری این جلسه بررسی ابعاد و جوانب مربوطه در راستای راه‌اندازی و فعال کردن شعبه بانک چشم استان البرز در بهشت سکینه(س) کرج بود که مسئولان حاضر به بیان نظرات و پیشنهادها خود پرداختند.

صف طولانی بیماران چشم‌انتظار پیوند قرنیه در کشور

در ابتدای این جلسه دکتر دشتی مدیر بانک چشم مستقر در بهشت‌زهرا (س) تهران اظهار کرد: بانک چشم از سال ۶۸ فعالیت خود را در تهران آغاز کرده و تاکنون اقدامات مطلوبی در راستای پیوند قرنیه بین بیماران نیازمند انجام داده که امید می‌رود با گسترش این فعالیت‌ها، بیماران دیگر در صف انتظار برای پیوند قرنیه نمانند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت اصلی این مرکز تهیه قرنیه برای بیماران نیازمند پیوند قرنیه است، افزود: چشم و قرنیه فرد بعد از فوت، تا ۲۴ ساعت این قابلیت را دارد که بتوان آن را پیوند زد و برای بیمار دیگری استفاده کرد.

این مسئول ادامه داد: در بهشت‌زهرا (س) تهران، زمانی که خانواده متوفی برای انجام امور مربوطه به این مرکز مراجعه می‌کنند، با ارائه اطلاعات مذکور و پس از کسب رضایت از آن‌ها، اقدامات لازم جهت استفاده از قرنیه متوفی انجام خواهد شد.

دشتی با اشاره به اینکه نیاز به پیوند قرنیه در سطح کشور بسیار زیاد است، اعلام کرد: این بیماران در سه دسته قوس قرنیه، بیماری ارثی و یا آسیب‌های محیطی مانند تصادفات و ... دسته‌بندی می‌شوند که نیازمند پیوند قرنیه و در صف انتظار هستند.

نوزاد ۳ ماهه تا افراد بالای ۸۰ سال در صف انتظار پیوند قرنیه هستند

در ادامه این جلسه رضایی مدیر فنی بانک چشم مستقر در بهشت‌زهرا (س) تهران نیز از روند فنی و تخصصی اجرای امور در این مرکز سخن گفت و اظهار کرد: یکسری بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های عفونی و درگیر با سیستم عصبی وجود دارد که در صورت مبتلا بودن فرد به آن‌ها، پس از فوت نیز نمی‌توان از قرنیه چشم استفاده کرد، پس از ابتدا اجساد متوفی بررسی می‌شود که از قبل بیماری زمینه‌ای داشته یا سالم بوده است.

وی ادامه داد: پس از دریافت رضایت‌نامه از خانواده متوفی، بسته به نوع نیاز بیماران در صف انتظار، میزان سن و نوع بیماری آن‌ها، بخش درونی و لایه‌ای از قرنیه چشم متوفی طی ۵ دقیقه از جسد وی جداسازی می‌شود که در چهره ظاهری جسد هیچ‌گونه تغییری به وجود نمی‌آید.

این مسئول گفت: پس از جداسازی لایه مذکور، بلافاصله به بانک چشم منتقل و مراحل لازم جهت غربالگری و فرآوری، آزمایش‌های مختلف انجام می‌شود تا بتوان عمل پیوند قرنیه را برای بیمار موردنظر انجام داد.

رضایی یادآور شد: هم‌اکنون در صف انتظار بیماران پیوند قرنیه از نوزاد ۳ ماهه تا افراد بالای ۸۰ سال وجود دارند که بسته به نوع نیاز آن‌ها قرنیه از اجساد سالم و با رضایت خانواده‌های آن‌ها جداسازی می‌شود.

وی گفت: عمل پیوند قرنیه برای نوزادانی که از بدو تولد دچار مشکل هستند، بسیار مهم و حساس است چراکه در اثر عدم توجه و درمان در سنین بالاتر دچار تنبلی چشم و درنهایت نابینایی می‌شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه قرنیه‌های جداسازی شده از جسد فرد متوفی بر اساس نیازهای موجود بیماران فرآوری می‌شود، ادامه داد: این قرنیه تا ۱۴ روز قابلیت پیوند دارد اما زمان طلایی و حساس آن ۵ تا ۷ روز است که باید به این مهم توجه ویژه شود.

بسترهای لازم برای راه‌اندازی بانک چشم در سازمان آرامستان های کرج مهیاست

در ادامه رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج نیز با استقبال از انجام چنین اقدامی در محل بهشت سکینه (س) اعلام کرد: مدیریت شهری کرج آماده هرگونه همکاری با این مرکز است.

حمیدرضا عسگری افزود: هم‌اکنون بسترهای لازم جهت راه‌اندازی شعبه بانک چشم در این سازمان مهیاست چراکه طبق تجربه قبلی و راه‌اندازی پزشکی قانونی در بهشت سکینه(س) و تسهیل در امور شهروندان مراجعه‌کننده، به‌طورقطع فعالیت بانک چشم نیز با استقبال خوبی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین شهرداری کرج - اداره کل پزشکی قانونی استان البرز و بانک چشم ایران، جانمایی محل استقرار، انجام اطلاع‌رسانی‌های لازم به‌صورت وسیع در استان و آگاه بخشی خانواده‌ها از انجام چنین کاری ازجمله اقداماتی است که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی و انجام شود.

این مسئول گفت: طی سه سال گذشته نیز با انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف، پایگاه اورژانس و نمایندگی ثبت‌احوال نیز در آرامستان بهشت سکینه(س) کرج راه‌اندازی و فعال شد که زمینه‌های رضایت شهروندان را فراهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =