آبیاری نوین

بحران آب؛ زنگ خطری است که باید شنیده شود و شهرداری کرج برای صرفه‌جویی در منابع آبی اجرای طرح جامع آب خام در مناطق دهگانه را در دستور کار دارد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، بحران آب عبارتی که امروزه زیاد به آن اشاره می‌شود، در واقع شدت یافتن فاصله بین تقاضا برای آب و میزان عرضه آن است. هر چه شکاف بین عرضه و تقاضای آب بیشتر می‌شود، بر ابعاد بحران نیز افزوده می‌شود.

آب و آبادانی از زمان‌های دور لازم و ملزوم یکدیگر بوده‌اند، به‌طوری‌که هر جا آب بوده آبادانی هم بوده است. رابطه انسان و طبیعت از آغاز خلقت تاکنون هیچ‌وقت به‌اندازه امروز نگران‌کننده و تهدیدآمیز نبوده است.

عواملی همچون افزایش چشمگیر جمعیت کره زمین و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع محیط‌زیست برای تأمین نیازهای اقتصادی تأثیر خود را بر محیط‌زیست و از جمله منابع آب بر جای گذاشته است. به گفته کارشناسان، آب دیگر یک کالای فراوان و فاقد ارزش اقتصادی نیست، بلکه یک کالای بدون جایگزین و با ارزش اقتصادی زیاد در همه زمینه‌های مصرف است.

بر اساس این گزارش، منابع آب شیرین با چند مشکل اساسی روبه‌رو است که یکی از این مشکلات، افزایش جمعیت در مقایسه با منابع آب و در نتیجه کاهش سرانه منابع آب است. مشکل دیگر آن آلودگی بخش قابل‌توجهی از منابع آب موجود است. عواملی چون تغییر الگوی مصرف، تغییر در الگوهای بارندگی و گرم شدن تدریجی جهان که موجب پدیدار شدن خشک‌سالی دوره‌ای شده، همچنین عدم سرمایه‌گذاری کافی و مناسب، مدیریت نامناسب منابع آبی موجود و رشد مصرف سرانه آب، همگی باعث شده‌اند منابع آبی موجود پاسخگوی نیازهای جمعیت امروز و آینده نباشد.

در این شرایط مدیران شهری یقین دارند که نحوه استفاده از منابع آب دنیا و چگونگی مصرف بهینه و مشترک از منابع آب شیرین موجود در جهان که هم محدود و آسیب‌پذیر و هم عامل اصلی زندگی، توسعه و محیط است می‌تواند نقش اساسی در آبادانی و کیفیت زیست شهری داشته باشد.

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای واقع در کمربند خشک کره زمین با مشکل کم‌آبی مواجه است، رشد فزاینده جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی و دامی و محدودیت منابع آب‌وخاک به‌عنوان بستر اصلی تولیدات کشاورزی مسئله کم‌آبی را به‌گونه‌ای بسیار جدی فرا روی کشور قرار داده است. 

طی دو دهه گذشته معضل خشک‌سالی گریبان گیر کشور شده و به‌واسطه تغییر اقلیم در کمربند خشک و نیمه‌خشک کره زمین، ایران با بحران آب‌دست و پنجه نرم می‌کند، این خود بهترین دلیل است که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم تا روزبه‌روز شاهد افزایش کمبود آب و مشکلات ناشی از آن نباشیم.

شهرداری کرج پیشبرد طرح جامع آب خام در مناطق دهگانه را در اولویت دارد

خشک‌سالی به‌عنوان یک پدیده طبیعی همچون سایر پدیده‌های طبیعی به مدد دانش، آگاهی، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح قابل پیش‌بینی و کنترل است و خسارت‌های ناشی از آن را می‌توان به حداقل رساند.

راهکارهای گوناگونی برای مواجهه شدن با این شرایط و عبور از بحران وجود دارد که سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با توجه به اهمیت موضوع آب و ضرورت صرفه‌جویی در منابع آبی، ضمن تقویت ساختارهای امور اجرایی آب پیشبرد طرح جامع آب خام را در مناطق دهگانه در اولویت برنامه‌های اجرایی خود قرار داده است.

در بحث توسعه فضای سبز مواردی چون اصلاح الگوی کاشت، کاشت گونه‌های بومی، طراحی فضای سبز با استفاده از درختان مقاوم و انجام به‌موقع عملیات باغبانی، تغییر روش‌های دستی و سنتی به روش‌های مکانیزه و نوین آبیاری تحت‌فشار مانند انواع سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی می‌تواند تا حدودی در مقابله با این چالش در شهرها کارساز باشد.

اجرای عملیات آبخیزداری، ذخیره آب‌های سطحی، و احداث تصفیه‌خانه‌های محلی نیز از دیگر اقداماتی است که با جدیت توسط مدیریت شهری کرج در این سال‌ها موردتوجه بوده است.

یکی دیگر از راهکاری برون‌رفت از بحران کم‌آبی، فرهنگ‌سازی و لزوم آماده‌سازی شهروندان برای مواجهه با چنین چالشی است.

واحد تأسیسات و آب سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با ارائه طرح‌های مرتبط با توسعه فرهنگ شهروندی اقدام به تهیه بروشورهای اطلاع‌رسانی و آموزشی نحوه صحیح مصرف آب کرده است که می‌توانید برای مطالعه اینجا کلیک کنید. آموزش صحیح می‌تواند در کاهش مصرف خصوصاً در بحث آبیاری فضای سبز خانگی مؤثر واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =