منعمی -جلسه

نشست هم اندیشی بانوان عضو شوراهای شهر استان البرز با محوریت بررسی مسائل و مشکلات حوزه بانوان به میزبانی شورای شهر کرج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، چرا زنان نتوانسته‌اند سهم شایسته‌ای از پست‌های مدیریتی را به خود اختصاص دهند؟ تمایل عمومی در بیشتر سازمان‌های کشور ما به برگزیدن مدیران مرد معطوف است. به نظر می‌رسد در این میان عامل جنسیت بیش از شایستگی و توانمندی موردتوجه است.

باوجوداینکه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های محسوسی درزمینهٔ تحصیلات و مشارکت‌های اجتماعی زنان حاصل‌شده است اما چرا زنان نتوانسته‌اند سهم شایسته‌ای از پست‌های مدیریتی را به خود اختصاص دهند؟
 برای یافتن پاسخ نشست هم‌اندیشی بانوان عضو شوراهای شهر استان البرز به میزبانی شورای شهر کرج با محوریت مسائل و مشکلات حوزه بانوان با حضور دکتر مریم اسماعیلی فرد مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری البرز، ملیحه اکبری عضو شورای شهر فردیس و سپیده کتابدار عضو شورای شهر چهارباغ به میزبانی دکتر فاطمه منعمی رئیس کمیته بانوان، کودک و خانواده شورای شهر کرج در سالن مدرس برگزار شد در این نشست تخصصی نقطه نظرات بانوان درباره آثار حضور زنان در پارلمان‌های محلی، موانعی که برای انتصاب مدیران زن در استان البرز و بخصوص مدیریت شهری وجود دارد و تصمیماتی که برای ارتقای سطح زندگی زنان و کارکنان است و چرایی سهم کم بانوان در پست‌های مدیریتی گفتگو شد که در ادامه باهم می‌خوانی.:

زنان به لحاظ حقوق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تفاوتی با مردان ندارند

در این دیدار مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز، حضور بانوان را نقطه قوتی برای این استان عنوان کرد و گفت: زنان به لحاظ حقوق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تفاوتی با مردان ندارند و آنچه اهمیت دارد توانمندی، تخصص و لیاقت آن‌هاست.

مریم اسماعیلی فرد با اشاره به نقش حیاتی زنان در پیشبرد و توسعه استان البرز، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری‌های کلان‌شهری بیشتر از ظرفیت و پتانسیل‌های بانوان مستعد و توانمند شهرستان بهره گیریم.

لزوم راه‌اندازی مرکز توانمندسازی بانوان در استان البرز

وی به گفتمان سازی طرح‌های تخصصی بانوان اشاره کرد و افزود: زنان درایت خاصی در وظایف محوله خوددارند و بر همین اساس اگر بستر حضور برای آن‌ها به‌عنوان یک فرصت در حد قابل قبولی از سوی جامعه مهیا شود، می‌توانند، در این عرصه مفید باشند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز بیان کرد: هر جا که ردپایی از زنان در جامعه در سطوح مختلف مدیریتی وجود داشته، مشاهده‌شده که فعالیت‌های آن حوزه با وسواس، ظرافت و حساسیت خاصی که خداوند در وجود بانوان نهاده، پیگیری شده و موفقیت نیز بیشتر بوده است.

وی به‌ضرورت راه‌اندازی مرکز توانمندسازی بانوان اشاره کرد و افزود: طرح راه‌اندازی مرکز توانمندسازی استان البرز باید همچون تهران و سایر استان‌ها در دستور کار قرار گیرد در این راستا برنامه داریم بانوان را در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانمند کنیم.

زنان درایت خاصی در وظایف محوله خوددارند

عضو دوره دوم شورای شهر فردیس در این جلسه ضمن معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای بانوان، با ابراز گلایه‌مندی از حضور کم‌رنگ بانوان خواستار بهره‌گیری و استفاده از آن‌ها در سطوح مختلف مدیریتی جامعه شد و اظهار کرد: انتظار داریم نگاە‌ها تغییر و اقدامات مؤثرتری صورت گیرد.

ملیحه اکبری بابیان اینکه بانوان  نیمی از جمعیت جامعه  را تشکیل می‌دهند، تأکید کرد: ایفای نقش بانوان به‌عنوان ارکان اصلی خانواده در جامعه به توانایی آن‌ها برمی‌گردد، چراکه وقتی یک زن نقش بزرگ مادر را در خانواده بر عهده دارد می‌تواند ظرفیت ایفای نقش بزرگ‌تری را در جامعه داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر فردیس افزود: در البرز زنان توانمندی فعالیت دارند که می‌توانند وارد میدان اجرایی استان شوند و حتی با کارآمدی بالاتر عمل کنند که این مهم نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری و استانی است.

بانوان توانمند البرز شناسایی شوند

عضو شورای شهر چهارباغ در این نشست تخصصی به آسیب‌شناسی این شهرستان پرداخت و بیان کرد: در البرز بانوان توانمند سیاسی، اجتماعی و کارآفرینی فعال هستند که شناخت آن‌ها سخت نیست اما نیاز به همت و نگاه دلسوزانه دارد.

سپیده کتابدار اضافه کرد: امروز در میان بانوان جامعه ما به‌خصوص دراستان البرز افراد تحصیل‌کرده زیادی هستند که از توانایی‌ها و استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند لذا باید زمینه برای حضور این بانوان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و بروز این استعدادها فراهم آید.

وی بابیان اینکه موضوع  مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید اولویت مسئولان در عرصه اجتماعی باشد، گفت: لازم است به شکل جدی در این حوزه ورود کرده و با قاطعیت اقدام کنیم.

بهره‌گیری از توانمندی زنان توسط همه دستگاه‌ها

رئیس کمیته بانوان، کودک و خانواده شورای شهر کرج در این نشست تخصصی اظهار کرد: برای رسیدن به سقف به‌کارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی ضرورت دارد نشست‌های تخصصی در این استان برگزار شود که  این نشست‌ها در انتقال تجربیات موفق و نوآورانه بانوان در عرصه‌های مختلف مؤثر است و زمینه را برای ثبت و انتقال آن‌ها  به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به وجود می‌آورد.

فاطمه منعمی تصریح کرد: در قانون اساسی هیچ تفاوتی بین زن و مرد در احراز پست‌های مدیریتی نیست و درصورتی‌که زنان توانمندی‌ها و تجربه لازم را داشته باشند انتخاب آنان در پست‌های عالی مدیریتی عمل به قانون است.

وی بهره‌گیری از توانمندی زنان توسط همه دستگاه‌ها را خواستار شد و بیان کرد: نقش و حضور زنان در بسیاری از حوزه‌های مختلف همپای مردان است و ازآنجایی‌که قوانین انتصابات هیچ سازمانی، چه دولتی و چه غیردولتی وابسته به جنسیت نیست، این اصل در رده‌های مدیریتی هم باید به‌وضوح دیده‌شده و اثرگذار باشد.

منعمی از راه‌اندازی اداره بانوان مدیریت شهری کرج خبر داد و یادآور شد: با توجه به تعداد بالای بانوان کارمند در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری ضرورت راه‌اندازی اداره بانوان احساس می‌شود.

رئیس کمیته بانوان، کودک و خانواده شورای شهر کرج به استمرار نشست‌های تخصصی بانوان خواستار شد و بیان کرد: ان شالله شاهد اشتغال و استفاده از توانمندی بانوان  در پست‌های مدیریتی بسیار بیشتر از گذشته باشیم که در این راستا  زیرساخت‌های امور بانوان  در حال بررسی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =