مناسب سازی - کراپ‌شده

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت:در حال حاضر طرح مناسب سازی تمام اماکن، توسط معاونت شهرسازی مناطق دهگانه شهرداری کرج در هنگام صدور پروانه همچنین در زمان صدور پایانکار کنترل می شود.

احد الله احمدی پرگو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز، ضمن گرامیداشت دوازدهم آذر روز جهانی معلولین، گفت: روز سوم دسامبر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان اعلام شد. هدف از این اقدام ارتقاء حقوق و رفاه افراد معلول در تمام عرصه های جامعه و توسعه و افزایش آگاهی از وضعیت افراد معلول در هر جنبه ای از زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۸۳ قانون حمایت از معلولان تصویب شد و در سال ۸۸ به کنوانسیون جهانی این موضوع پیوستیم. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۵ درصد جمعیت جهان و مطابق آمار سازمان بهزیستی ۱.۳ درصد افراد کشور داری معلولیت هستند و سالیانه ۵۰ هزار نفر به این جمعیت اضافه می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج با اشاره به این موضوع که اگر معنای معلولیت را تغییر دهیم و فرد معلول را کسی بدانیم که نمی تواند در عرصه های اجتماعی حاضر شود، آن وقت جمعیت جامعه معلولان به ٣ تا ۵ درصد می رسد، گفت: مناسب سازی معابر الزامی است که تحقق این مهم در شهرداری مورد توجه مسئولان است و بر اساس آن اقدامات مربوطه صورت می گیرد.

احمدی پرگو در خصوص ضرورت توجه به مناسب سازی شهر برای معلولان در طراحی های شهری، گفت: با توجه به ضوابط و استانداردهای پیش بینی شده، در زمان طراحی، تمام قوانین مرتبط با مناسب سازی طرح های عمرانی و همچنین احداث ابنیه ها و صدور جواز ساختمانی همراه با دو چک لیست ضوابط مناسب سازی در سیستم اتوماسیون شهرسازی  برای معلولان و جانبازان لحاظ می‌شود.

وی اضافه کرد: این مسئله در کارگروه‌های تخصصی که با حضور نماینده سازمان بهزیستی تشکیل می شود، مطرح و نسبت به کنترل مضاعف و پیاده سازی خواسته‌های مورد نیاز برای نزدیک شدن به طرح ایده‌آل منطقی اقدامات لازم صورت می پذیرد. البته در سال‌های اخیر میزان توجه مدیران و طراحان به این امر بیش از گذشته بوده و حساسیت های بیشتری در زمان طراحی اعمال شده است.

رئیس هماهنگی ستاد مناسب سازی شهرداری کرج همچنین به برگزاری جلسات هماهنگی ستاد مناسب سازی در سطح استان، شهرستان و ستاد مرکز شهرداری کرج به طور مستمر اشاره کرد و گفت: این جلسات با هدف رعایت کلیه ظوابط و رفع محدویت ها و اصلاح آنها برگزار شده و درخصوص تعیین و تکلیف پلاک های ثبتی در مناطق که با مشکل روبرو باشد توسط کارگروه تخصصی مناسب سازی در مناطق نسبت به رفع آنها اقدام می شود.

احمدی پرگو اضافه کرد: یکی از پروژه‌های مهم آسیب شناسی و تعیین اصلاحات پیاده روهای اجرا شده با تمرکز بر مناسب سازی برای معلولان، اجرای پروژه در سال های گذشته  بوده که بر اساس آن بسیاری از پیاده روهای موجود در سطح شهر پیمایش شده و با نظر کارشناسان طراحی شهرداری، نسبت به شناسایی مشکلات در تمام مسیرها و رفع آن به صورت عملی و با کمترین هزینه اقدام شده که این روند در سال جاری برای شهرداری در حال اجراست.

وی به پروژه ویژه دیگری که در این حوزه انجام شده اشاره کرد و افزود: پیاده راه آزادی رجایی شهر از جمله این پروژه هاست که کاملاً همسطح، با کمترین شیب رمپ‌ها، متناسب با شرایط و قابل استفاده معلولان و جانبازان  احداث شده‌ و می‌تواند به پاپلوتی در این حوزه تبدیل شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج ادامه داد: در پروژه دیگری تمام پارک های موجود سطح شهر شناسایی شده و ضمن نقشه برداری دقیق، امکان ورود به پارک ها و تردد در آن ها بدون اختلاف ارتفاع و به کمک رمپ های استاندارد تأمین شده که این طرح آماده اجراست و در صورت عملیاتی شدن تمام پارک  ‌های شهر بر ای تردد معلولان، جانبازان و سالمندان بهینه سازی می‌شود.

احمدی پرگو با اشاره به این مطلب که در حال حاضر طرح مناسب سازی تمام اماکن، توسط معاونت شهرسازی مناطق دهگانه شهرداری کرج در هنگام صدور پروانه همچنین در زمان صدور پایانکار کنترل می شود، افزود: در تمام سرویس‌های بهداشتی طراحی شده در سطح شهر نیز چشمه‌های مخصوص برای معلولان و جانبازان پیش بینی شده‌است. همچنین در سایر پروژه های شهری نیز بر اساس ضوابط استانداردهای موجود عمل می‌شود که امید است با هماهنگی سایر بخش‌های اجرایی در آینده نزدیک شهری ایمن و مناسب برای این گروه از شهروندان داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: برنامه ما این است که در درجه اول محیط های عمومی و پرتردد را برای معلولان مناسب سازی کنیم که از جمله این اقدامات می توان به پیگیری نصب آسانسور در پل های عابر پیاده اشاره کرد.

احمدی پرگو با تاکید بر اینکه تا ضوابط مناسب سازی رعایت نشود، هیچ بوستانی افتتاح نمی شود، گفت: در مرحله بعد تلاش می کنیم مجتمع های مسکونی با جمعیت بالا مناسب سازی شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =