ترجمه

یکی از ویژگی‌های اولیه شهرها تراکم جمعیت آن‌هاست. تعداد افرادی که در هر مایل مربع زندگی می‌کنند در مناطق شهری بسیار بیشتر هستند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز - یکی از ویژگی‌های اولیه شهرها تراکم جمعیت آن‌هاست. تعداد افرادی که در هر مایل مربع زندگی می‌کنند در مناطق شهری بسیار بیشتر هستند. این به آن علت است که شهرها مراکز عمده تجارت و صنعت هستند. آن‌ها همچنین پایگاه اصلی بسیاری از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی نیز می‌باشند.

وجود مشاغل بیشتر در شهرها افراد بیشتری را جذب می‌کند. بسیاری از این افراد از خانه‌های خود در خارج از شهر به محل کار خود رفت‌وآمد می‌کنند. سطح مصرف انرژی در شهرها به علت توان موردنیاز برای راه‌اندازی مشاغل و منازل شهری و سوخت موردنیاز برای حمل‌ونقل عمومی و وسایل نقلیه مورداستفاده برای رفت‌وآمد بسیار بالا است. به همین دلیل نیاز است تا شهرها انرژی موردنیاز خود را مدیریت کنند. در زیر ۶ روش وجود دارد که می‌تواند میزان مصرف انرژی را کنترل کرد.

*حمل‌ونقل عمومی

مسلماً یکی از پرهزینه‌ترین و پیچیده‌ترین راه‌حل‌ها برای کاهش مصرف انرژی در شهرها، ارائه و حفظ انواع گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی است. حمل‌ونقل عموی باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که مردم را از رانندگی منصرف کند. آن‌ها به‌طور هم‌زمان اتکا به اتومبیل و درواقع اتکا به بنزین را کاهش می‌دهند. از نمونه‌های موفق در این زمینه می‌توان به تجربه سنگاپور اشاره کرد. در این کشور، اگر مسافران قبل از ساعت هشت صبح از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، هزینه بلیط آن‌ها رایگان خواهد بود.

*خطوط دوچرخه و اشتراک‌گذاری آن‌ها

هنگامی‌که شهرها روی خطوط دوچرخه محافظت‌شده در جاده‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، مردم در دوچرخه‌سواری به‌جای رانندگی احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. شهرها همچنین می‌توانند خدمات اشتراک دوچرخه را به شهروندان ارائه دهند. Citi Bike در شهر نیویورک یا Biketown در پورتلند، اورگان به مردم این امکان را می‌دهد تا هزینه اشتراک دوچرخه را بپردازند و به‌طور موقت از آن استفاده کنند. این تغییرات باهم باعث کاهش تراکم خودرو در جاده‌ها و درنتیجه کاهش مصرف انرژی می‌شود. در تهران نیز تجربه به اشتراک‌گذاری دوچرخه بانام ‌«بی‌دود» تجربه‌ای بسیار عالی بود.

*خودروهای هیبریدی

ازآنجایی‌که برخی از شهرها، مانند لس‌آنجلس، بیش از سایرین به رانندگی وابسته هستند. ارائه معافیت‌های مالیاتی بیشتر و مشوق‌ به افرادی که رانندگی خودروهای هیبریدی یا الکتریکی را انتخاب می‌کنند، آن‌ها را تشویق کرده تا بیشتر نسبت به هدر رفتن انرژی آگاه باشند. برای پاداش بیشتر به این رانندگان، آن‌ها می‌توانند از پارکینگ‌های ممتاز به‌رایگان بهره ببرند.

*فضای سبز

گیاهان و درختان با استفاده از انرژی خورشید، انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا را کاهش می‌دهند. ایجاد فضای سبز متمرکز در سراسر شهر به شکل پارک‌ها، زمین‌های بازی، مزارع شهری و فضاهای باز کیفیت زندگی بهتری را برای ساکنان شهر فراهم می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها با خنک کردن هوای اطراف و خنثی کردن دی‌اکسید کربن، فضا را بهتر می‌کنند.

*پنل‌های خورشیدی

آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های عظیم جزء اصلی زندگی شهری هستند. با نصب پنل‌های خورشیدی که نور خورشید را جذب می‌کنند، حتی بر روی برخی از این سازه‌ها، شهر می‌تواند از انرژی رایگان به شکل تولید برق یا گرمایش در ساعات روز استفاده کند. بهره‌گیری از پنل خورشیدی یعنی بهترین استفاده از یک زمین خالی و از قبل موجود. پنل‌های خورشیدی همچنین میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و سبب پاکیزه شدن هوای شهر می‌شود. گسیل انرژی برق در قالب سیم به برخی از مناطق شهری به‌هیچ‌عنوان به‌صرفه نیست. ازاین‌رو بهتر است انرژی نقاط مختلف شهر را با انرژی‌های جایگزین مدیریت کنیم.

*مدیریت پسماند

شهرها مملو از جمعیت هستند. ازاین‌رو میزان زباله تولیدشده روزانه بسیار زیاد است. مدیریت و دفع همیشه کارآمدترین روش مدیریت زباله‌ها نیست. تلاش‌های کوچک بهتر می‌تواند ضایعات را حذف کند. یکی از این تلاش‌ها ممنوع کردن توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها است چراکه این کیسه‌ها تجزیه نمی‌شوند. همچنین، اگر فرصت‌های بیشتری برای بازیافت برای مردم وجود داشت، مواد قابل بازیافت کمتری به محل‌های دفن زباله می‌رسید و در عوض می‌توانستند مورداستفاده مجدد قرار گیرند. رویکردهایی مانند پسماند صفر (zero waste) و آموزش شهروندان در این خصوص می‌تواند تأثیر زیادی در پاکیزگی محیط و کاهش مصرف انرژی باشد.

*حفاظت از آب

تعداد افراد بیشتر یعنی مصرف بیشتر آب. بنابراین هدر رفت آب بیشتر می‌شود. شهرها می‌توانند برنامه‌های انرژی کارآمد ارائه دهند. آن‌ها می‌توانند به مردم در خرید دستگاه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب برای منازل خود کمک کنند. مدیران شهری همچنین می‌توانند با معافیت‌های مالیاتی آن‌ها را تشویق به انجام این کار کنند. شیرهای آب کم جریان، توالت و سر دوش کنترل جریان آب می‌توانند از هدر رفتن مایه حیات جلوگیری کنند. همچنین ماشین ظرف‌شویی و ماشین لباسشویی کم‌مصرف آب نقشی مهم در کنترل آب‌دارند. این دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر آب کمتری مصرف می‌کنند.

*محسن راعی

*مشاور آینده پژوهی و مترجم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =