سید جواد موسوی

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج گفت: با توجه به اینکه اغلب قشر ضعیف جامعه از اتوبوس استفاده می‌کنند کرایه آن با شیب ملایمی افزایش پیدا می‌کند، مثلاً امسال نرخ بلیط در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

پایگاه خبری «کرج امروز» قصد دارد با ارائه پرونده‌های ویژه خبری وضعیت خدمات‌رسانی در مناطق و سازمان‌های تابعه شهرداری کرج را بررسی کند.

اولین «پرونده ویژه» پایگاه خبری کرج امروز به بررسی وضعیت خدمات‌رسانی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج اختصاص دارد که می‌توانید در ادامه بخوانید.

سید جواد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز و در پاسخ به اینکه چند درصد از ناوگان اتوبوس‌رانی این کلان‌شهر مستهلک است، توضیح داد: حدود ۵۰ درصد اتوبوس‌های این ناوگان که همگی مربوط به بخش خصوص هستند بیش از ۱۰ سال از عمرشان می‌گذرد و مستهلک‌شده‌اند.

وی ادامه داد: در خصوص اتوبوس‌های ملکی هم باید گفت که تنها ۱۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند و مابقی آن‌ها مشکلی ندارند.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج افزود: ناگفته نماند به خاطر عرض کم معابر، ارتفاع  کم پل‌ها و برخی مشکلات دیگر در بعضی از خطوط چاره‌ای جز استفاده از اتوبوس‌های قدیمی نداریم.

موسوی بابیان اینکه برای تغییر شرایط اتوبوس‌های بخش خصوصی لایحه بازسازی آن‌ها به شورا ارسال‌شده، افزود: در صورت موافقت شورا، در فاز اول ۷۰ اتوبوس فرسوده بخش خصوصی توسط شهرداری نوسازی می‌شود و در عوض، ۵ سال تعهد کاری از صاحبان آن‌ها گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این کار هم به نفع شهروندان است و هم به نفع صاحبان اتوبوس‌ها چون بدیهی است آن‌ها از تأمین هزینه چند صدمیلیونی نوسازی اتوبوس خود برنمی‌آیند.

خرید هر اتوبوس چند تمام می‌شود؟

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج بابیان اینکه طی چند سال گذشته قیمت اتوبوس به شکل سرسام‌آوری افزایش داشته، گفت: قیمت اتوبوسی که در دوره قبل شورا یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان بود حالا به چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

موسوی با اشاره به چگونگی افزایش قیمت بلیت اتوبوس در سال جاری توضیح داد: با توجه به اینکه اغلب قشر ضعیف جامعه از اتوبوس استفاده می‌کنند کرایه آن با شیب ملایمی افزایش پیدا می‌کند، مثلاً امسال نرخ بلیط در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: با توجه به کرایه پایین اتوبوس‌ها، برای اینکه فعالیت در این حوزه برای بخش خصوصی مقرون‌به‌صرفه باشد، یارانه‌هایی مثل لاستیک، روغن و بیمه بدنه رایگان به  آن‌ها اختصاص داده‌شده است.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج اضافه کرد: تا پایان سال پیش از ۳۰ دستگاه اتوبوس نو تحویل بخش خصوصی می‌شود چون صرف و صلاح شهر و شهروندان این است که این سیستم توسط بخش خصوصی به حیات خود ادامه دهد و سازمان جنبه نظارتی بر کمیت  و کیفیت فعالیت‌ها داشته باشد.

موسوی با تأکید بر اینکه تغییرات گام‌به‌گام اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: ضعف‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس‌رانی انکار شدنی نیست ولی شهروندان هم باید بپذیرند رفع این ضعف‌ها یک‌شبه ممکن نیست و باید کم‌کم به سمت تغییر شرایط پیش برویم.

وی گفت: مجموعه مدیریت شهری بر اساس توان و امکاناتی که دارد، در مسیر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی گام برداشته و این اقدام به‌خوبی مشهود است و امیدواریم با ادامه حمایت‌ها، روزی برسد که اتوبوس اولین انتخاب شهروندان برای سفرهای درون‌شهری باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =