عمار -

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و نیروی انسانی شورای شهر کرج گفت: بودجه شهرداری کرج مانند بودجه کشور مهم‌ترین سند سالانه در مقیاس شهر است دلیل اهمیت آن حجم بالای اعتبارات و پیچیدگی محاسبات و نحوه تصمیم‌گیری در مورد آن است.

به گزارش پایگاه خبری شورای شهر کرج، عمار ایزدیار شامگاه شنبه در دومین جلسه عصرانه اندیشگاهی که در سالن جلسات شورای شهر کرج با موضوع برند شهری در اقتصاد شهر و امور مالی شهرداری کرج برگزار شد، اظهار کرد: بودجه شهرداری سندی است که در آن اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان‌شهرداری در طول یک سال اجرا می‌شود و جزییات فعالیت‌های سالانه شهرداری، با منابع و مصارفی که به آن‌ها اختصاص می‌یابد درزمینهٔ فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در طول یک سالِ مالی مشخص می‌شود.

وی بابیان اینکه یکی از مسئولیت‌های شورای شهر بررسی و تصویب بودجه پیشنهادی شهرداری است،  افزود: اداره مطلوب شهرها و مخصوصاً کلان‌شهرها بدون مدیریت یکپارچه شهری امکان‌پذیر نیست و مدیریت یکپارچه شهری همان نگاه سیستمی است که مولود نگاه استراتژیک است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و نیروی انسانی شورای شهر کرج بابیان اینکه در فقدان یک قانون جامع شهری یا نظام برنامه‌ریزی در شهرهاِ و شهرداری‌ها، در چند دهه گذشته کوشش و اقداماتی در جهت تهیه طرح‌های توسعه در ابعاد مختلف صورت گرفته است؛ تأکید کرد: روش بودجه‌ریزی نقش بسیار مهم و حیاتی در تحقق اهداف شهرداری ‌ ایفا می‌نماید، در این خصوص بودجه‌ریزی عملیاتی روابط بین هزینه و نتایج را مشخص نموده و نیز چگونگی ایجاد این روابط را توضیح می‌دهد.

ایزدیار اضافه کرد: درمجموع، حسابرسی سالانه یا همان تفریغ بودجه به شورای شهر اجازه می‌دهد بر بودجه مصوب تا پایان سال مالی نظارت داشته باشد و در پایان سال مالی به‌صورت نهایی اجرای بودجه تصویب‌شده را تأیید نماید؛ علاوه بر چنین نظارتی، سازمان شهرداری تهران نیز با در نظر گرفتن سازوکار نظارتی درون‌سازمانی، اجرای بودجه مصوب را پایش کرده و از تغییرات بدون مجوز شورای شهر جلوگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: شورای شهر بودجه پیشنهادی را به مدت دست‌کم یک ماه بررسی کرده و در صورت لزوم پیشنهادهای شهرداری درزمینهٔ منابع و مصارف را اصلاح و بازبینی می‌کند. پس از تصویب، شورای شهر بر اجرای بودجه مصوب توسط شهرداری نظارت می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و نیروی انسانی شورای شهر کرج یادآور شد: پیش از اقدام برای بودجه‌بندی جامع باید نسبت به اهداف سازمانی تعریف مشخصی داشته باشیم معمولاً تعیین اهداف در نظامی از اولویت‌های گوناگون تعیین می‌شود در این راستا سیاست‌گذاران مجموعه‌های اقتصادی باید با هماهنگی کامل با بخش‌های مدیریتی و تولیدی آن مجموعه عمل نمایند.

ایزدیار گفت: نظارت در طول سال و حسابرسی سالانه (تفریغ بودجه) دو روش مهم درزمینهٔ شفافیت و پاسخگویی بر شهرداری هستند این نظارت شامل بررسی نتایج مصرف منابع شهری و میزان کیفیت خدمات ارائه‌شده است.

به گفته وی باید این موضوع را در نظر گرفت که سند بودجه باید دارای انعطاف‌پذیری باشد تا بتواند به تغییرات دائمی شهر پاسخ مناسب دهد و حسابرسی سالانه، منافاتی با این موضوع ندارد و تنها بر قانونی بودن تغییرات تأکید می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =