• ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
  • کد خبر: 79409
شهری

کاهش و انطباق با تغییرات اقلیمی نیازمند برنامه ریزی شهری سنجیده، به ویژه طراحی حساس به اقلیم است. اما، علی رغم نیاز به اقدام سریع، شهرهایی مانند فری تاون، پایتخت سیرالئون، اغلب با موانعی زیاد و غیرضروری روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری کرج، فری تاون – پس از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP26) در گلاسکو، شروع به اقدامهای عملیاتی نمود. اما در پایتخت‌های سراسر جهان، موانع اداری و سیاسی مانع از توانایی دولت‌ها برای رسیدگی به بحران آب‌وهوایی با فوریت‌های مورد نیاز آن می‌شود.

در فری‌تاون، پایتخت سیرالئون، رهبران محلی تلاش می‌کنند تا با تغییرات آب و هوایی به روش‌هایی برخورد کنند که به جامعه کمک کند سالم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود، اما بوروکراسی در سطح ملی یک عامل پیچیده‌کننده است.

فری‌تاون سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی ندارد، اما این شهر می‌خواهد اقدامات بیشتری برای کاهش ردپای کربن خود انجام دهد، با توجه به این که تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت ساکنانش فراوان است. ساختن شهر سالم یکی از چهار حوزه کلیدی در دستور کار تبدیل فری‌تاون می‌باشد که شورای محلی آن را در سال 2019 راه اندازی نمود تا شهر ما را برای چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم آماده کند.

جمعیت فری‌تاون در سال‌های اخیر افزایش یافته که بخشی از آن به دلیل مهاجرت از سایر بخش‌های سیرالئون بوده است. از آنجایی که تغییر الگوهای آب و هوایی کسب درآمد از طریق کشاورزی معیشتی را دشوارتر می‌کند، ساکنان روستاها به پایتخت هجوم آورده‌اند. بسیاری از این تازه واردان به سکونتگاه‌های غیررسمی در امتداد ساحل یا در تپه های اطراف شهر نقل مکان می کنند. رشد این سکونتگاه‌ها سبب جنگل‌زدایی بیشتر شده که به نوبه خود منجر به افزایش دما در فصل خشک و افزایش خطر سیل و رانش زمین در طول فصل بارندگی می شود.

گرمای شدید هوا وضعیت فری تاون را بدتر می‌کند

گرمای شدید هوا وضعیت فری‌تاون را بدتر می‌کند و بروز بیماری‌های تنفسی را در میان ساکنان افزایش می‌دهد. گرمای شدید همچنین به کمبود آب کمک می‌کند که خطرات بیشتری برای سلامتی به همراه دارد.

برای رسیدگی به این چالش‌ها، فری تاون اولین شهر در آفریقا بود که یک مقام ارشد را جهت پیگیری  تغییرات آب و هوایی منصوب نمود. در این سمت جدید، Eugenia Kargbo، یکی از اعضای شهرداری که نمونه کارهایش از قبل شامل مسائل مربوط به آب و هوا است، برای بهبود داده‌های موجود در مورد گرما و مسکن تلاش خواهد کرد. سپس وی از این داده‌ها برای توسعه سیاست‌هایی برای کاهش تأثیر گرمای شدید بر جامعه ما بهره می‌برد و راه‌هایی برای ارتقای سکونتگاه‌های غیررسمی فری‌تاون برای کاهش تهدید رو به رشد پیشنهاد خواهد کرد. به عنوان مثال، تعداد قابل توجهی از سازه‌های مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی از ورقه های آهن ساخته شده اند که گرما را به دام می اندازند. یکی از وظایف Kargbo شناسایی مصالح ساختمانی ارزان قیمت جهت جایگزینی خواهد بود.

با توجه به آسیب‌پذیری سکونتگاه‌های غیررسمی در برابر سیلاب‌های مکرر، این مواد همچنین باید بتوانند در برابر آب جاری مقاومت کنند. خلیج کرو، یکی از بزرگترین سکونتگاه‌های ساحلی فری تاون، از سال 2008 هر سال زیر آب می‌رود. سیل نه تنها دارایی‌های ساکنین را از بین می برد بلکه ساکنان را در معرض خطر بیشتر بیماری‌های منتقل از طریق آب مانند وبا قرار می دهد. در سال 2012، شیوع وبا بیش از 25000 نفر را مبتلا کرد و بیش از 400 نفر را کشت.

برای کاهش سیل، تلاش‌هایی برای بهبود و گسترش سیستم‌های زهکشی در نقاط پرجمعیت اطراف شهر انجام می شود. بهداشت بهتر همچنین عاملی در کاهش شیوع وبا است و گامهای مهمی در مدیریت زباله‌های جامد برداشته شده است. اما ظرفیت محل‌های تخلیه کنونی محدود بوده و هنوز توافقی در مورد تخصیص زمین برای یک محل زباله جدید با دولت مرکزی سیرالئون حاصل نشده است.

مانند بسیاری از چالش های فری تاون، عوامل زیادی در مشکلات ناشی از گرمای شدید و سیل نقش دارند. علاوه بر تغییرات اقلیمی، برنامه ریزی شهری ضعیف، هماهنگی سست بین سازمانی و کمبود بودجه همگی نقش دارند.

ساختن یک شهر سالم و تاب آور نیازمند برنامه‌ریزی شهری مدون، به ویژه طراحی حساس به اقلیم است. اما علیرغم نیاز به اقدام سریع، شهرها اغلب با موانع زیاد و غیرضروری در توسعه و اجرای چنین طرح‌هایی مواجه هستند. به عنوان مثال، قانون دولت محلی سیرالئون، که در سال 2004 تصویب شد، به شوراهای شهر این اختیار را می‌دهد که برای شهرداری‌ها برنامه ریزی کرده و اجرا کنند، اما وزارتخانه‌های دولت مرکزی کنترل عملکردهای حیاتی مدیریت شهری مانند برنامه ریزی کاربری زمین، منطقه بندی و صدور ساختمان را با فرآیندی بسیار کند انجام می‌دهند. در نتیجه، این فرآیندها کند و ناکارآمد هستند و به رهبران محلی و برنامه‌ریزان شهری دامنه محدودی برای ایجاد تغییرات معنادار می‌دهد.

کاهش موثر تغییرات اقلیمی و سازگاری در شهرهایی مانند فری تاون مستلزم کنار گذاشتن سیاست‌های دست و پاگیر است. حفاظت از ساکنان در برابر عواقب گرمایش جهانی - مانند گرمای شدید، باران شدید، و افزایش خطر ابتلا به بیماری - مستلزم همکاری مقامات در تمام سطوح دولتی برای توسعه و اجرای راه‌حل‌های خلاقانه است. در غیر این صورت، شهروندان ما همچنان از مهم‌ترین تأثیرات بحرانی رنج خواهند برد که در ایجاد آن مقصر نبوده‌اند.

*محسن راعی

*مشاور آینده پژوهی و مترجم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =