هوای پاک

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به‌روز ملی هوای پاک، اقدامات مدیریت شهری در تأمین هوای پاک را تشریح کرد.

پیمان بضاعتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کرج امروز ضمن گرامیداشت روز ملی هوای پاک، گفت: سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری کرج برای انجام مهم‌ترین وظیفه خود یعنی حفظ و گسترش فضای سبز شهری چند پروژه اساسی و زیر بنایی را اجرا کرده و یا در دستور کار دارد.

وی ایجاد باند سبز و اجراشدن طرح توسعه کمربند سبز کرج در اراضی پیرامونی شهر خصوصاً در ضلع جنوب و جنوب غرب کرج اراضی فرودگاه پیام، اراضی چایخانه و رادیو بعثت ازجمله اقداماتی دانست که برای تأمین هوای پاک و کاهش آلودگی هوا انجام‌شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج همچنین تأکید کرد: درختکاری در ۴۰۰ هکتار از اراضی ضلع غربی باغستان (لشکر ۱۰ سیدالشهدا)، کاشت درختان مثمر در مرکز دفن زباله حلقه دره از دیگر اقدامات این سازمان برای تحقق هوای پاک اعلام کرد.

به گفته بضاعتی پور بررسی و شناسایی راه‌های آسان جهت جلب مشارکت مردمی به‌منظور نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و توسعه سرانه فضای سبز شهری و صیانت از محیط‌زیست، برگزاری نخستین جشنواره «خانه زیبای ما»، اجرای پویش کاشت نهال به درخواست شهروندان در قالب طرح‌هایی همچون «درخت دوستی بنشانیم» و «جای درختان کرج را خالی نخواهیم گذاشت» از دیگر اقداماتی است که مدیریت شهری کرج برای تأمین هوای پاک اجرا کرده است.

وی ادامه داد: امسال نیز سازمان با تمرکز بر کاشت درخت در مجتمع‌های مسکونی و محله‌ها با پویش هر «خانه یک درخت» نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا داشته است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به اینکه هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده و ازآنجاکه کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است، عنوان کرد: این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.

گفتنی است؛ در دنیا به‌منظور جلب‌توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط‌زیست و تأمین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط‌زیست تعیین می‌گردد که ازجمله آن‌ها روز جهانی محیط‌زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و غیره است.

روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف ازجمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در کشورهای مختلف نام‌گذاری شده و اقدامات خاصی در این روز جهت تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.

در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده ازجمله تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به‌منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز بیست و نهم دی‌ماه را به‌عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =