گلکاری خانه شهروند در بافت فرسوده

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: برای ایجاد ترکیب بصری مناسب شهری و کاهش آلودگی بصری شهر، نیازمند مشارکت خلاقانه و داوطلبانه شهروندان هستیم.

علیرضا عاقلی در گفتگو با پایگاه خبری کرج امروز؛ اظهار کرد: مهمترین حس ما برای ادراک محیط شهری، حس بینایی است و سیما و منظر هر شهر را در نگاه نخست ساختمان‌ها و نمای بصری آن به نمایش می‌گذارند.


وی افزود: معماری و شکل ظاهری خانه‌ها و محله‌ها در شهر به‌ عنوان کوچک‌ترین واحدهای کالبدی، در گذر زمان دچار تحولاتی می‌شوند که گاه فرسودگی نام می‌گیرند و زدودن این چهره خاکستری گاهی با نوسازی جلوه‌ای تازه پیدا می‌کند.


رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج بیان داشت: در محله‌های قدیمی که اغلب کوچه‌ها فشرده از تراکم‌های تنگ و درهمِ بافت‌های متروک و فرسوده هستند، نمای بصری رنگ کهنگی به خود گرفته و با نابه‌سامانی و ناهمگونی پراکنده این معضل در کلانشهر کرج، توان بازسازی و بازآفرینی آن توسط نهادهای متولی همچون شهرداری را با مشکل مواجه کرده است.


عاقلی اضافه کرد: از سویی دیگر بافت‌های شهری شهرهای ایران در طول تاریخ همراه با تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با تغییر شکل و شالوده مواجه بوده و سبب شده شهرداری‌ها با اختصاص اعتبار و طرح‌های اجرایی کوتاه مدت و بلند مدت به سمت ایجاد ترکیب بصری مناسب شهری گام بردارند تا ناهمگونی به وجود آمده را کاهش دهند و از آلودگی بصری شهر کاسته شود.

وی با بیان اینکه طرح‌ها می‌توانند به گونه‌ای اجرایی شوند که شهروندان به‌عنوان مشارکت‌کنندگان اصلی طرح‌های زیباسازی و آرام‌سازی نماها، باشند، گفت: مجموعه مدیریت شهری کرج در سال‌های اخیر با برگزاری مسابقه عکاسی"نماهای زشت و زیبای شهر کرج" با تأکید بر معماری ایرانی- اسلامی و حفظ ارزش‌های بومی و اقلیمی و مسابقه عکاسی ظرفیت‌های گردشگری کرج سعی کرده تا با سهیم کردن مستقیم شهروندان و هنرمندان در این‌گونه برنامه‌ها، مشارکت خلاقانه و داوطلبانه آن‌ها را جلب کند.


این مسئول تصریح کرد: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با طراحی و اجرای جشنواره «خانه زیبای ما» در سه بخش گل‌های آپارتمانی منزل، گل‌کاری باغچه و ساختمان‌های مسکونی، پشت‌بام و تراس سبز در همین زمینه مشارکت بیش از ۸۰۰ اثر را در این محورها جلب کرد که از نفرات برتر بخش‌های مختلف این جشنواره در یک برنامه تلویزیونی پخش شده از سیمای البرز با اهدای جوایز نقدی تقدیر شد.


به گفته عاقلی، آثار مثبت این اقدامات در نگاه و ذوق شهروندان هنوز باقی مانده و نمونه آن را می‌توان در طراحی و اجرای خانم سلجوقی شهروند نمونه کرجی مشاهده کرد که با امکاناتی محدود و استفاده از عناصر بازیافتی چوب وآهن، علاوه بر احداث گلخانه‌ای زیبا در حیاط واحد مسکونی خود در یکی ازقدیمی‌ترین خیابان‌های کرج، رنگ، طبیعت و خلاقیت را چاشنی هم کرده تا با نقاشی دیواری و تزئین نمای ساختمان و پشت بام، نازیبایی بافت فرسوده نمایان نشود و آراستگی ظاهری و طراوت بر کیفیت زندگی محله‌نشینان تأثیری مثبت داشته باشد.


رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: این سازمان در راستای اجرای دو وظیفه اصلی خود یعنی تلفیق فضای سبز و زیباسازی محیط، اقدامات انجام شده این شهروند و سایرین را با این رویکرد ارج می‌نهد و معتقد است شهروندان و هنرمندان کرجی ظرفیت آن را دارند تا در حفظ زمینه‌های مختلفی چون فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای سنتی شهر، مدیریت شهری را یاری کنند تا با گره‌زدن هنر به کالبد شهر علاوه بر افزایش زیبایی‌های بصری و بهبود منظر شهری، آرامش و نشاط در محل زندگی شهروندان افزایش پیدا کند.

زدودن چهره خاکستری بافت فرسوده شهر کرج

زدودن چهره خاکستری بافت فرسوده شهر کرج

زدودن چهره خاکستری بافت فرسوده شهر کرج

زدودن چهره خاکستری بافت فرسوده شهر کرج

زدودن چهره خاکستری بافت فرسوده شهر کرج


منتشر شده در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =