• ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
  • کد خبر: 87091
روز جهانی خبر

امروز ۲۸ سپتامبر به عنوان روز جهانی خبر با شعار "حقیقت را برگزین" نامگذاری شده است؛ عنوانی که قرار است اهمیت و نقش خبر و رسانه را در جامعه جهانی معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، رسانه‌ها، همچون یک رسانای قوی، اخبار را به سرعت برق در جهان منتشر می‌کنند؛ آنچه مهم است تشخیص اخبار راست از دروغ، در این جهان پر ازدحام و استکباری‌ست. تلاشی برای دور ماندن از برق گرفتگی‌ها و سوختگی‌های رسانه‌ای!  

آزادی رسانه‌ها، در جهان امروز به یک طنز تلخ تبدیل شده است. کمتر رسانه‌ای در جهان و با ابعاد گسترده مخاطب وجود دارد که تحت سیطره یکی از ارکان ثروت یا قدرت نباشد؛ این به معنای تسلط کامل این ارکان و جهت‌دهی آنها بر اخبار و اطلاعات می‌باشد.  

بی شک اشراف اطلاعاتی و خبری یکی از اساسی‌ترین و مهمترین فاکتورهای غلبه بر جامعه و حتی جنگ‌ها از هر نوع نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سایبری ‌ست.  

این ارکان که عموم آنها در اختیار استکبارگران قرار دارد، باعث شده بخش زیادی از افکار اجتماعی جهان به واسطه رسانه‌های تحت نظر آنها همسو با برنامه‌ها و اهداف‌شان پیش رود.  

تقریبا می‌توان گفت هیچ رسانه آزادی در جهان وجود ندارد. از این رو درک و آگاهی نسبت به وضعیت رسانه‌ها و وابستگی‌های آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اینکه بتوانیم تشخیص دهیم رسانه‌ها با چه هدف و انگیزه‌ای اقدام به نشر خبر کرده‌اند، موضوعی‌ست که باید با جدیت به آن بپردازیم و درست از غلط را تشخیص دهیم.  

از این رو روز جهانی خبر تعیین شده تا به ما یادآوری شود که هر خبری حقیقت نیست و باید نسبت به آنچه می‌شنویم، می‌خوانیم یا منتشر می‌کنیم آگاهی و اشراف بیشتری داشته باشیم.

این روز را به امید دستیابی به رسانه‌ها و اخباری صادق و شفاف، گرامی می‌داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =