به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، این بازدید میدانی شاهد عینی مثال "شنیدن کی بود مانند دیدن" بود؛ آن کجا که بارها و بارها از اقدامات و فعالیتها شنیده و نوشته بودیم اما اغلب آنچه به وقوع پیوسته را از نزدیک ندیده و احساس نکرده بودیم.
حرکت به سمت نخستین مقصد تعیین شده یعنی سازمان حمل و نقل بار و مسافر که در این دوره بسیار خوش درخشیده، از ساعت 9 صبح آغاز شد. اعضای تیم رسانهای حاضر در این بازدید را آقایان پوریا ترابی، کیارش آقا و خانمها نازنین فرضیزاد، سمیه احمدی، عادله ارشادی و المیرا تقیدوست تشکیل میدادند.
حرکت تیم با خودروی ون که ویژه این تیم در نظر گرفته شده رو به میدان استاندارد آغاز شد تا زمانی که نماد سازمان یعنی تاکسی خاطرهانگیز دهههای 50 و 60 و اتوبوسی که تقریبا به همان دوران تعلق داشت و در محل ورودی سازمان قرار گرفته بود، نظرمان را به خود جلب کرد. پس از آن لحظه ورود به محوطهای بزرگ و ساختمانی قدیمی بود که با طراحی دایرهای خود اندکی ذهنمان را برای پیدا کردن مسیر به تردید انداخت.
اینک نوبت گذر از پلهها و سپس رسیدن به دفتر رئیس سازمان بود. ورود به حوزه ریاست با برخورد خوش و مهربانانه مسئولان این دفتر همراه شد. با احترام به اتاق جلسات رئیس هدایت شدیم؛ در بدو ورود متوجه شدیم که ریاست سازمان آقای محسن امیدوار حسینی، به خواست مدیر ارشد مجموعه شهرداری کرج به ساختمان ستاد مرکز فراخوانده شده بود. اعتماد این مدیر به معاونین خود نکته پراهمیت ماجرا بود که آقای امیدوار به ایشان سپرده بود تا در نبود خود، پاسخگوی تمام پرسشهای خبرنگاران باشد. اتفاقی که با اشراف معاونین هر بخش به حوزه تحت نظر، باعث شد نخستین گام تیم رسانهای جهاد تبیین با یکی از گفتوگوهای پربار و ارزشمند خبری برداشته شود؛ این گفتوگوی مفصل و دقیق با حضور رئیس در اواسط جلسه رنگ و بوی قدرتمندتری به خود گرفت و آنچه معاونین تشریح کرده بودند را تکمیل کرد.
آقای حسینی که از جمله مدیران کهنهکار و تحصیلکرده عرصه حمل و نقل عمومی به ویژه حوزه اتوبوسرانیست از آنچه طی سالهای اخیر برای سازمان رقم خورده سخن گفت. او یکی از اتفاقات عجیب عمر خدمت خود را به دورهای نسبت داد که با تلفیق سه سازمان بزرگ و تبدیل آن به یک سازمان، هیاهویی تکرار نشدنی بین بخشها و مجموعهها به وجود آمده بود. به روایت حسینی، آن روزها شبیه قیامت بود!
نایب رئیس اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری شهرداری های کشور البته با لبخند از آن روزها یاد میکرد: دورانی که مسئولان و پرسنل سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانهها که هر کدام خود را مسئول و صاحبنظر در آن بخشها میدانستند قرار بود با هم کنار بیایند و یکی شوند.
حسینی گفت که این تلفیق اتفاق بسیار بزرگی بود به طوری که هنوز هم در واقع هر معاون متولی اجرای اقداماتیست که پیش از این توسط یک سازمان ساماندهی میشد اما در حال حاضر توسط یک معاونت با تعدادی نیرو به اجرا در میآید.
نگاه بسیار مشتاق رئیس و اقدامات جدی مجموعه برای هوشمندسازی فعالیتهای سازمان از نقاط عطف گفتوگوها به شمار میآمد. همچنین خرید تجهیزاتی که با بیشترین بهرهوری، کمترین میزان دردسر و مشکل را برای عرصه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی و شهروندان به وجود بیاورد از جمله اقدامات شاخص مدیریت شهری در دوره ششم بود که در سازمان حمل و نقل بار و مسافر رقم خورده بود.
پس از گفتو گویی مفصل و جامع درباره عملکرد سازمان و طرح برخی از نقطه نظرات شهروندان، به همراه تعدادی از مسئولان مجموعه راهی محوطه تعمیرگاهی سازمان شدیم. محیطی وسیع با تعداد بسیار زیادی اتوبوس که برخی برای تعمیرات، برخی برای شستوشو یا تعدادی به دلیل از کار افتادگی در این نقطه قرار گرفته بودند.
هنگام گذر از بخش کارواش، مسئولان برایمان توضیح دادند که تقریبا هر روز یا یک روز در میان اتوبوسهای شهری نظافت میشوند تا برای اعزام به محل ماموریت آماده شوند. این حجم از فعالیت در حالی اتفاق میافتاد که به گفته رئیس سازمان، شهرداری کرج علاوه بر شهر کرج، تقریبا به همه شهرهای اقماری و حتی قسمتی از بخشهای کوهستانی منطقه سرویس میدهد که این امر بار زیادی را به مجموعه وارد میکند. وی، این اتفاق را ناشی از عدم برخورداری شهرداریهای شهرهای اقماری از امکانات سرویسدهی به حوزه حمل و نقل عمومی عنوان کرد.
اما بخش جالب بازدید، حوزه تعمیرگاهی سازمان بود که طبق گفته مسئول مربوطه، یکی از نادرترین و بهترین تعمیرگاههای سطح کشور به شمار میآید. آقای عسگری تاکید کرد این مجموعه از ابعاد مختلفی چون مساحت، میزان برخورداری از امکانات و تجهیزات، وجود افراد آموزش دیده و فنی و همچنین برگزاری دورههای مستمر آموزشی برای نیروها در کشور شاخص است.
اتفاقا بازدید ما با برگزاری یکی از جلسات آموزشی مهم برای نیروها با عنوان نقشهخوانی اتوبوسها همزمان شد. رشتهای که به گفته آقای عسگری، پس از یک سال دوندگی و پیگیری، موفق به برگزاری آن شده بود و با توجه به تغییرات مستمر و پیشرفتهای گسترده در بخشهای فنی اتوبوسها، نبود این اطلاعات آسیب بسیار جدی را برای حوزه حمل و نقل رقم خواهد زد.
آنچه از تلاش و انگیزه برای یادگیری موضوعات فنی و ارتقای سطح دانش نیروها در این محیط پر از قطعه و ابزار رقم میخورد برای تک تک ما به عنوان خبرنگاران مدیریت شهری بسیار جالب توجه بود. رویکردی که با درایت شورای ششم، حمایتهای شهردار و همراهی و تلاش رئیس سازمان به وقوع پیوسته و در رگهای مجموعه جاری و ساری شده بود.
مشاهده ون ویژه معلولان که به عنوان آخرین بخش بازدید میدانی یک روزه تیم رسانهای شهرداری کرج برای ما در نظر گرفته شده بود نیز از نقاط بارز و برجسته این روز بود. ونی که با اعتبار حدود دو میلیارد و 400 میلیون تومان خریداری و تجهیز شده بود تا بتواند ضمن تکریم کمتوانان و ناتوانان جسمی حرکتی، فضای انگیزشی بیشتری را برای تردد و حضور آنان در شهر و بین شهروندان ایجاد کند. این ون با بهروزترین و مناسبترین امکانات و تجهیزات فنی و ایمنی تدارک دیده شده تا با امکان حمل یک ویلچر بزرگ و شش مسافر کمتوان جسمی – حرکتی، آنان را به مقاصد مورد نظر برساند. اگرچه که متولی ساماندهی و رسیدگی به این افراد اداره کل بهزیستیست و شهرداری در این زمینه مسئولیتی به عهده ندارد اما درخواست شهروندان و نیاز آنان به وجود چنین امکانی، این دستگاه را بر آن داشته تا گامی هر چند کوچک برای این عزیزان بردارد.
در مجموع آنچه در این بازدید به وضوح به چشم آمد نگاه بهروز و مشتاق مسئولان و پرسنل به توسعه و پیشرفت امور بود. امید که این رویکرد تقویت شده و با تامین اعتبارات مورد نیاز، به یکی از عرصههای بسیار موفق حوزه حمل و نقل عمومی در کشور تبدیل شویم.
نگارنده عادله ارشادی مقدم
ارسال نظر