بررسی عملکرد سازمان قطارشهری کرج در نشست مشترک با تیم رسانه‌ای جهاد تبیین شهرداری کرج

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به پیشرفت ۵۴ درصدی پروژه متروی این کلانشهر، از بهره‌برداری آزمایشی خط ۲ و تعیین برنامه‌های توسعه آتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز، رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج، در نشست تیم جهاد تبیین، ضمن تشریح آخرین وضعیت این پروژه، از برنامه‌های آتی برای توسعه خطوط و افزایش ناوگان خبر داد.

کوزه‌کنانی بیان کرد: پیشرفت کل پروژه حدود ۵۴ درصد شده که حدود ۸ درصد از این پیشرفت در این دوره دو سال و نیمه اتفاق افتاده است.

وی، با اشاره به بهره‌برداری آزمایشی از خط ۲ متروی کرج و پیشرفت چشمگیر در ساخت ایستگاه‌ها، اظهار داشت: با این روند، به نظر می‌رسد کلانشهر کرج در آستانه رهایی از گره‌های ترافیکی قرار گرفته است.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج همچنین به هزینه‌های احداث خطوط مترو اشاره کرد و گفت: هر کیلومتر خط مترو به طور متوسط ۲۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. خط ۵ متروی کرج حدود ۱۳ کیلومتر و خط ۴ در حال برنامه‌ریزی حدود ۱۸ کیلومتر طول خواهد داشت.

وی با اشاره به احداث خط ۴ مترو که از شمالی‌ترین نقطه کرج (بلوار موذن) تا فرودگاه پیام و از سوی دیگر از فرودگاه تا مشکین‌دشت امتداد می‌یابد، توضیح داد: در حال حاضر، اولویت اصلی ما تکمیل و بهره‌برداری از خطوط در دست اجراست و به همین دلیل، عملیات اجرایی خط ۴ با تکمیل این خطوط اجرایی خواهد شد.

کوزه‌کنانی همچنین به اهمیت ایستگاه شهید سلطانی در کاهش بار ترافیکی اشاره کرد و گفت: این ایستگاه از اولویت بالایی برخوردار است و امیدواریم با راه‌اندازی آن، شاهد کاهش ترافیک چشمگیر در اتوبان تهران - کرج باشیم.

وی با اشاره به همکاری با پیمانکاران برای ساماندهی تردد در اطراف این ایستگاه، افزود: برای بهره‌برداری از این منطقه از خط، به حدود ۱۳ تا ۱۴ رام قطار با سرفاصله حدود پنج دقیقه نیاز داریم.

 کوزه کنانی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع نگهداری و بازرسی ناوگان مترو پرداخت و با اشاره به استانداردهای بالای نگهداری، گفت: به منظور اطمینان از ایمنی و کارایی ناوگان، بازدیدهای روزانه و دوره‌ای پس از طی مسافت‌های مشخص (۱۰ هزار، ۱۵۰ هزار، ۳۵۰ هزار و ۷۵۰ هزار کیلومتر) انجام می‌شود. پس از طی ۷۵۰ هزار کیلومتر، قطارها وارد مرحله اورهال می‌شوند که در آن تمامی قطعات به دقت بررسی و در صورت نیاز تعویض می‌شوند.

وی، اولویت‌بندی پروژه‌ها را بر اساس میزان تردد مسافر و مطالعات کارشناسی شده عنوان کرد و افزود: مطالعات ترافیکی سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که خط ۲ قطار شهری کرج در ساعات پیک باید حدود ۳۳ هزار مسافر را در یک جهت جابه‌جا کند.

به گفته این مسئول، با احتساب ناوگان جدیدی که وارد چرخه بهره‌برداری خواهد شد، میزان پیشرفت در این بازه زمانی به حدود ۱۰ درصد می‌رسد که نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری برای به ثمر رساندن این طرح است.

کوزه‌کنانی در خصوص برنامه‌های آتی برای بهره‌برداری از خط دو مترو اظهار داشت: هدف اصلی ما این است که در ساعات اوج ترافیک صبح (۶ تا ۹:۳۰) و بعدازظهر، خدمات مسافربری را آغاز کنیم و به تدریج ساعات فعالیت مترو را از ۶ صبح تا ۶ بعدازظهر افزایش دهیم تا بتوانیم نقش موثری در کاهش ترافیک شهری ایفا کنیم.  

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با بیان اینکه تامین رام قطارها بر عهده دولت است، افزود: با این وجود، شورای شهر و شهرداری کرج نیز با پیگیری‌های مستمر، تلاش می‌کنند از ظرفیت‌های موجود برای تامین قطار استفاده کنند.

وی  تکمیل ساخت قطعات باقیمانده، تامین رام قطار و احداث دپو را سه اولویت اصلی در پیشبرد پروژه متروی کرج عنوان کرد و تاکید کرد: با همین رویکرد و برنامه‌ریزی دقیق در حال حرکت هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر ۱۴.۵ کیلومتر خط موجود را به بهره‌برداری کامل برسانیم و زمینه را برای توسعه خطوط به سمت فردیس فراهم کنیم.

کوزه کنانی با اشاره به چالش‌های مالی و هزینه‌های سنگین توسعه مترو، خاطرنشان کرد: با وجود تمامی مشکلات، با رسیدن پیشرفت فیزیکی پروژه به ۶۵ تا ۷۰ درصد، عملاً بخش عمده‌ای از عملیات سیویل در تونل به اتمام خواهد رسید و ایستگاه‌ها به تدریج وارد چرخه بهره‌برداری می‌شوند. هدف نهایی ما این است که متروی کرج را به عنوان ششمین متروی کشور، با بالاترین سطح کیفیت و خدمات به شهروندان عزیز ارائه دهیم و گامی اساسی در جهت بهبود کیفیت زندگی و کاهش مشکلات ترافیکی برداریم.

منتشرشده در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =